Dtum
Login with Facebookk
1937 | Szeptember

Autóban a barnák előnyben

A legújabb amerikai kísérletek szerint, ha barna hölgy ül gépkocsijának kormánykereke mellett, kevesebb a valószínűsége, hogy autókirándulását az útszéli árokban vagy kórházi ágyon fejezi be, mint akkor, ha történetesen szőkehajú szépség kezeli a volánt.

De mi köze a női haj színének az autóutazás biztonságához?... A csodálkozó kérdés teljesen jogos. A magyarázat pedig valójában egyszerű. Minthogy egyrészt a féktávolság függ az úttest minőségétől és a sebességétől; másrészt pedig nagy szerepet játszik a gyors megállásban a vezető reakciós ideje...

Tessék? Hogy ne tartsak itt érthetetlen autótechnikai előadásokat, hanem térjek a tárgyra?... De kérem, hiszen én állandóan a tárgynál időzöm, nem tértem el attól egy pillanatra sem. És talán nem is olyan érthetetlen az összefüggés, mint első pillanatra látszik, a női haj színe, a féktávolság és a reakciós idő között….

Féktávolságnak (vagy fékútnak) nevezik S mérnökök azt a távolságot, amelyen belül a robogó gépkocsi meg tud állni, ha vezetője lefékezi. Mert köztudomású, hogy semmiféle járómű nem áll meg abban a pillanatban, mikor mozgatóereje megszűnik működni. Viszi, hajtja még tovább is a lendület, mindaddig, míg azt a kerekek súrlódása, a levegő ellenállása fokozatoson fel nem emészti és a járómű mindinkább nyugalomba jut.

Természetesen annál későbben emésztődik fel a lendület, tehát a járómű annál hosszabb idő mulva (és hosszabb út után) áll meg, minél gyorsabban haladt előzőleg. Autónál nem elég kikapcsolni a mótort, ha meg akarunk állni. Ugyanakkor rögtön fékezni is kell a kocsit. A lendület miatt az autó nem áll meg azonnal, hanem egy darabon - pár méteren, esetleg tíz méteren - még- tovább gördül, a fékezés ellenére is. Ez a kis darab út a féktávolság.

A kocsi féktávolsága változó, aszerint, síkos-e az úttest vagy száraz és mekkora sebességgel haladt. Például, ha száraz makadámúton 40 km-es óránkénti sebességgel futó autót erősen lefékezünk, az még kb. 10 métert szalad, míg megáll, vagyis ennyi a féktávolsága. De már 60 km-es gyorsaság mellett csak 28, 80 km-nél pedig csak több mint 40 méternyi út után állítható meg.

A szerencsétlenség elkerülése szempontjából tehát végtelenül fontos, hogy a vezető oly éberül uralkodjék idegein, hogy az akadály felbukkanásakor azonnal, haladéktalanul fékezzen, mert még az a töredék-másodpercnyi idő, ami az akadály megpillantása és a fékezőpedál lenyomása között eltelik (minthogy a kocsi még azalatt is fut), mulhatatlanul katasztrófát okozhat. Ez a szinte felfoghatatlanul rövid – de, mint láttuk, végzetes jelentőségű - időtartam a reakciós idő.

No már most: dr de Silva R. Harry, az amerikai Harvard-egyetem tanára, érdekes vizsgálatokat végzett arra nézve, milyen jók a női autóvezetők idegei, milyen rövid a reakciós idejük, azaz egy bizonyos, adott időponttól számítva, milyen gyorsan húzzák meg a féket.

Autószerű ülésbe, kormánykerék mellé ültette a vizsgálatra jelentkező hölgyeket. A delikvenseknek az volt a feladatuk, hogy egy fényjel fellobbanásakor haladéktalanul nyomják meg a lábuk alatt lévő fékemeltyűt. A pedál lenyomása azonban nem féket, hanem óraszerű szerkezeteket hozott működésbe, melyek a kísérleti személy izmainak és idegeinek működésbeli gyorsaságát mérték és jelezték.

E kísérletek közben de Silva doktor, hír szerint, arra a sajátságos megfigyelésre jutott, hogy a barnahajú hölgy vezetők idegzete frissebben működik, rövidebb a reakciós idejük, vagyis az akadályt jelképező lámpa fellobbanásától számítva, rövidebb idő alatt hozzák működésbe a féket, mint szőke kolléganőik. Egyelőre nincsen kiderítve, milyen rejtett kapcsolat áll fenn a haj színezete és az idegműködés gyorsasága között. A kutatások még folynak és a kérdés még tisztázásra vár.

Hogy is szól a nóta?..... „Minek a szőke énnekem, mikor a barnát szeretem….” Nos, erről lehet vitatkozni. Hiszen utóvégre ez egyéni ízlés dolga. De ha az amerikai kísérletek helytállók, úgylátszik, mégis igaza van a dalnak. És ajánljuk, fogadja meg a jótanácsot: barna kislányt ültessen a volán mellé. Ne szőkét. (Legalább is hosszabb útra ...)

Ernyei Frigyes

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
A romániai látogatás utóhangjai A romániai látogatás utóhangjai
Ferencz Ferdinánd trónörökös romániai látogatása mint utólag...
Vaj és egyebek
Vajat mi városiak bizony néha csak – importálva látjuk. Dánia...
Amerika feltételei Japánnal való viszonyának megjavitására Amerika feltételei Japánnal való viszonyának megjavitására
Nomura japán külügyminiszter nyilatkozata, amely szerint a...
Árpádkori emlékek Árpádkori emlékek
Mikor III. Béla király holttestét a székesfejérvári...
Castelnau francia tábornok Castelnau francia tábornok
Castelnau francia tábornok, az északi hadsereg uj főparancsnoka, Foch...
Amerikai távfutó sportjának csődje Amerikai távfutó sportjának csődje
Kolehmainen ujabb győzelme. Amikor az amerikai atletika tulnőtt az...
Angol lapok a jóvátételi bizottság határozatáról Angol lapok a jóvátételi bizottság határozatáról
Az angol sajtó még mindig nagy rokonszenvvel és sajnálkozással...
A világ legsulyosabb emberei A világ legsulyosabb emberei
Két testvér, egy fiatalember és nőtestvére, a kik a Rajna mentén...
Lengyel Zoltán mulatsága és a záróra Lengyel Zoltán mulatsága és a záróra
Még a mult hó 10-én történt, hogy Lengyel Zoltán országgyűlési...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98