Dtum
Login with Facebookk
1944 | Szeptember

Az áruló ezüstcsík

A vonat szelíden emelkedő dombok, friss földszagot lelelő szántóföldek között futott. A délelőtti nap aranyló sugarakban fürdette a tájat és az ég valószínűtlenül magasnak és kéknek látszott. De egyszerre, mintha váratlanul felemelkedett volna a mozdony elé, megcsikordultak a fékek és a szerelvény megtorpant.

Amint a vonat dübörgése elhallgatott, félelmetes, monoton zúgás töltötte be a levegőt. Az utasok még mielőtt a vonat személyzete figyelmeztette volna őket, sápadtan, de nem kétségbeesett rémülettel, leugráltak a kocsikról és némelyek a közeli kukoricás, mások a távolabbi facsoport felé futottak. A monoton, dübörgő zúgás egyre fokozódott, mintha közvetlenül a fejük fölött hasították volna a magasságot a nehéz, halált és pusztulást cipelő acélmadarak. Egyszerre az egyik utas felkiáltott:

- Ott mennek! - és kinyújtott kezével a nap irányába mutatott. Az utasok felfelé nyújtott nyakkal kutatták az eget, de az első pillanatokban semmit sem láttak. - Ne a gépeket keressék - mondta az előbbi utas. - Hanem nézzék, ott vannak a csíkok! Tényleg, fönt, alig valamivel a nap izzó korongja alatt fehér, ezüstös felhőcsíkok úsztak, mint szalag-alakú, bárányfelhők.

Mi a kondenz-csík?


- Igen ezek a kondenz-csíkok – szólalt meg ismét a bőbeszédű utas. – Az ellenséges gépeket először a nagy magasságokban mögöttük húzódó fehér felhőkről lehet felismerni, illetve repülési irányukat megállapítani.

- Tulajdonképpen mi az a hogyishívják?... Az a konzerv-csík? - kérdezte egy kisleány, aki miután látta, hogy a veszedelem mégsincs közvetlenül a fejük fölött - kezdett megnyugodni. A fák oltalma alatt szorongó utasokban is kezdett feloldódni a feszültség s a „konzerv-csík”-on jót nevettek.

- Kondenz-csík - javította ki a kislányt a szakértelmet sugárzó utas. – Hát ez a ködcsík tulajdonképpen különleges körülmények hatása alatt képződő felhő, amely elsősorban a repülőgépmotorok kipuffogó gázaiból keletkezik. Ezek a gázok ugyanis vízgőzzel vannak telítve. Ez a vízgőz azután kondenzálódik vagy szublimál. Kondenzációnak nevezzük, amikor a gáznemű anyag cseppfolyós halmazállapot kikerülésével közvetlenül szilárd halmazállapotúvá változik vagy fordítva.

Na már most, a kipuffogott gázokban levő vízgőz kondenzáció vagy szublimáció útján láthatóvá válik, mégpedig ilyen ködcsíkok, esetleg pedig túlfinom jégkristály-felhők alakjában. Sokszor előfordul, hogy ha a levegőnek a repülőgépek magasságában megfelelő a nedvességtartalma, valamint a hőmérséklete, valódi felhő keletkezik a gépek nyomában.

Mesterséges felhők

Általánosságban azonban a kicsapódott vízgőz hamarosan eltűnik, mert a repülőgép a levegőnek lefele irányuló gyorsulást ad, a leáramlás pedig nem kedvez a felhőképződésnek. Mindnyájan tudjuk ugyanis, hogy a közönséges a nedves levegő felfelé áramlásából keletkezik. Ezzel szemben azonban a kondenz-csíkok, illetve a mesterséges felhők keletkezését az a körülmény is gyorsítja, hogy a kipuffogó csíkok tulajdonképpen parányi kis koromszemcsék.

A korom a felhőképződésre serkentő hatást gyakorol, ezt az iparvidékeknél is láthatjuk, amelyek fölött általában felhősebb az ég. A kipuffogó gázok tartalmának szublimációja esetén a víz a gáznemű halmazállapotból azonnal szilárd halmazállapotúvá változik és igen finom jégkristályuk keletkeznek.

Megint jön egy hullám - szakította félbe a hallgatóság közül valaki az előadást. A levegő ismét megtelt a dobhártyát-remegtető dübörgéssel és a szemek újra a szikrázó magasság felé fordultak. - Ott, nézzék csak, most kanyarodnak! – kiállotta egy asszony. - Milyen szép félkör-alakú csik. Illetve csikok….. egy… kettő…. négy….hét ködcsik! - Szép? Inkább borzalmas.... - mondta csendesen egy másik asszony. - Bárcsak soha ne látna az ember repülőgépet...

A magyarázó utas most hallgatott. Megvárta, amíg a kavargó moraj eltávolodik, csak azután folytatta előadását. - Tehát, mint látható, elsősorban a repülőmotorok égéstermékeinek vízgőztartalma döntő jelentőségű a ködcsíkok keletkezésre. Ez természetesen függ az üzemanyag vegyi összetételétől, annyi azonban bizonyos, hogy ez mindig elsősorban szénhidrogénekből áll, mivel ezeknek vegyületei keverhetők legjobban az égéshez szükséges levegővel és ezeknek van a legnagyobb égési melegtartalmuk.

A légcsavar légáramlása ezeket a meleg égéstermékeket a kiáramlás, a kipuffogás pillanatában bőséges levegővel keveri. A légkör adott nedvességtartalmánál kondenzáló, vagyis ködcsikok kicsapódása lép fel. Tehát ez a jelenség ugyanolyan, mint a felhőképződés, csak az a különbség, hogy míg a lassan felszálló nedves levegő fokozatosan hűl le, a kipuffogó gázok vízgőztartalma hirtelen kerül jóval hidegebb környezetbe, ugyanakkor fölös mennyiségű levegővel keveredik - a légcsavarok miatt – és éppen ezért azonnal kondenzálódik vagy szublimál.

Küzdelem az áruló csíkok ellen

- Elég kelletlen lehet lehel ez, úgy-e? - kérdezte valaki a hallgatóságból. - Hát ahogy vesszük. A légelhárításnak mindenesetre kedvező, mert erősen megkönnyíti a repülőgép és útvonalának felismerését, sőt a csíkok alapján sokszor még azt is meg lehet állapítani, hány gép közeledik. Persze, az ellenséges gépekre nézve annál kellemetlenebb ez az áruló csík. Igyekeznek is kiküszöbölni, de mindeddig eredménytelenül. Először benzollal keverték a benzint, mert a benzol hidrogénben szegényebb és az égéstermék vízgőztartalma az ütemanyag hidrogénatomjainak számától függ.

Ezzel a keveréssel sikerült is elérni, hogy a felhőképződés csak a nagyobb magasságokban vált lehetségessé, viszont hátránya, hogy a benzol már aránylag magas hőmérsékletnél is elősegíti a kristályképződést, ami pedig eltömi az üzemanyagvezetékek finom csatornáit, a szűrőket és a légtelenítőt. Ezért nem is tanácsos sok benzolt keverni a benzinhez. Még egyéb eljárásokkal is kísérleteztek, azonban kétséges, hogy egyáltalán sikerül-e kiküszöbölni vagy csak csökkenteni a ködképződést. Amikor idáig ért előadásában, távolról, a város felől halkan megszólalt a sziréna.

- Vége a légi riadónak! – újjongtak föl az utasok és megindultak visszafelé, az elhagyottan veszteglő vonat felé. - Én eddig mindig azt hittem – mondta egy csendes kis fiatalasszony, - hogy azok a csíkok talán a kigyulladt gép utolsó útját jelzik. A férjem meg mindig azt mondta, hogy a csikkal a vezérgép ad jelet a támadásra vagy mutatja az irányt a többieknek. - Nem, egyik sem. Mint mondtam, nem hogy szándékos lenne ez a csík, sőt…. szeretnék eltüntetni. A kigyulladt, lezuhanó gép csíkja pedig piszkos, fekete füstgomolyag. Összefoglalva az egészet, ez a kondenzcsík az a vízgőz, amelyet elsősorban a motor kipuffogó gázai, illetve a légkör tartalmaz és amelyet a különleges légköri körülmények kicsapódására kényszerítenek.

Közben visszatértek a vonathoz, amelynek mozdonya már ismét vidáman, megnyugtatóan pöfögött. Csak az égen lassan szétfoszló, csipkézett szélű keskeny fehér csíkok emlékeztettek arra, hogy szörnyű veszélyek fenyegetik a védtelen ember életét és talán nincs is olyan vonat, amely a csendes béke földjére tudná röpíteni utasait. Terrortámadásra indulnak a bombázógépek. A nyomukban megjelenő fényjelek csalhatatlanul mutatják a gépek irányát.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A zavaró repülőgép nyomán kirajzolódik az áruló ezüstcsik a kék égboltozatra. Fényjelek a négymotoros gépek mögött.
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98