Dtum
Login with Facebookk
1900 | Július

A legujabb somogyi bicska

Eddigelé Somogy csak a régi bicskáiról volt híres. A legujabb somogyi bicska inkább boncolókés, az is csak átvitt értelemben, amelylyel a magyar géniusznak legszerényebb megnyilatkozását: a hatesztendős magyar gyermek szellemi világát akarják felbonczolni és kifürkészni. Csekély kivétellel az összes somogyi tanitók kötelezték magukat, hogy a kezük alá kerülő hatesztendős gyereket a huszonnyolcz kérdéssel alaposan megvallatják. Ime a kérdések sora:
1. Látott-e már nyulat a mezőn, az erdőn?
2. Hallotta-e a kakuk-szót?
3. Látta-e már a pacsirtát olyankor, amikor a szabadban énekel?
4. Látta-e már, mikor a béka beleugrott a vízbe?
5. Látott-e méhecskét a virágon?
6. Látott-e jegenyefát az út mellett?
7. Látott-e tölgyfát az erdőben?
8. Tudja-e, miből lesz a széna?
9. Volt-e már homokbányában?
10. Látott-e már szivárványt?
11. Látta-e már a nap fölkelését, lenyugvását? Megtudja-e mondani: melyik irányban?
12. Látta-e a holdat, amikor sarlóalakja van?
13. Járt-e már a harmatos fűben?
14. Látta-e, hogyan szántanak?
15. Látta-e az aratást?
16. Látta-e a cséplést, nyomtatást és pedig: cséppel, lovakkal, cséplőgéppel?
17. Meg tudja-e mondani, mi apjának, anyjának a neve, foglalkozása?
18. Volt-e már templomban?
19. Tud-e valami imádságot?
20. Mit hallott az Istenről?
21. Mit a Jézus Krisztusról?
22. Ismeri-e a pénzt?
23. Meddig tud számlálni?
24. Tud-e valamely mesét? Melyiket?
25. Ki tud-e minden hangot ejteni? Ha nem: mely hangokat nem? S mit mond az egyes hangok helyett?
26. Utána tud-e a tanitónak egy hangot énekelni? (Eltalálja-e a hangot?)
27. Mely szineket ismer?
28. Nem vesz-e észre a gyerek külsején valami rendellenességet?
Az egyöntetűség kedvéért nem tartják elegendőnek, hogy ugyanazokat a kérdéseket tegyék föl a gyermekeknek, hanem minden más mellékkörülmény preczizirozásával is biztositani akarják a feleletek uniformisos voltát. Igy csak ha már a gyermek bizalmát megnyerték, szabad a kérdést feltenni, de nem az osztály szine előtt, hanem ötös csoportokban és naponként csak négy-négy kérdésre kivánjanak feleletet.
Szétküldte már az egyesület a kérdőiveket is, melyek megfelelő rovataiban a helyes, helytelen és semmi kifejezések jelzik a felelet minőségét vagy azt, hogy melyik kérdésről nincs fogalma a gyermeknek. A kérdéseket Pethes János csurgói tanár készitette és a feleleteket a "Somogymegyei tanitóegylet" elnöksége fogja évről évre feldolgozni.

Megosztás:
Szerkeszt?ő kommentár
Század-fordulatok a társadalomtudományban avagy szociológia esete a szivárvánnyal
Kántor Judit

A tudományok és a technika sodró lendületű fejlődése a társadalomtudományokra sem maradhatott hatástalan. Kant 1804-ben halt meg és örökül az új századra transzcendentális idealizmusát hagyta, azzal a központi elgondolással, hogy a szellem több a valóságnál. Utódainál (Fichte, Schelling, Hegel) a gondolkodó elme már nem csak szemlélője a világnak, hanem alkotója is és csak az a valóságos, ami ésszerű.


Marx megpróbálkozott azzal, hogy Hegelt „a feje tetejéről a talpára állítsa” és ennek jegyében megfogalmazta, hogy az anyag jelenti az objektív valóságot s a tudat csak ennek tükröződése. Ez a gondolat elég volt arra, hogy a rohamosan fejődő természettudományokkal karöltve háttérbe szorítsa az idealisták fellegekben járó természetmagyarázatát és megszülessen egy újfajta társadalomtudományos koncepció. Franciaországban Comte pozitivizmusa, Angliában Spencer evolucionizmusa határozta meg innentől a társadalomtudományi gondolkodás jellegét.


Határozottan elválasztották egymástól a megismerhető és a megismerhetetlen világát és kinyilatkoztatták, hogy bármiféle tudománynak csak a megismerhető világ lehet vizsgálati alanya. Minden kutatásnak, a társadalomtudományinak is, a természettudományok vizsgálati és bizonyítási módszereit kell alkalmaznia – és ezzel a gesztussal megszületett a szociológia.


Mint a korabeli „találmányok”, az új tudomány is lelkes hívekre és követőkre talált s a korábbi jól bevált, ámde megcsontosodott módszerek helyett számos alkalmazási formában bukkant fel itt is, ott is.


A századforduló oktatásügye (akkor még) nyitott volt az újításokra, be is vezették a szociológiai módszereket az oktatásban, például kérdőívek és felmérések formájában. A kérdések mai szemmel nézve naivnak tűnnek ugyan (Láttál-e méhecskét a virágon? Jártál-e harmatos fűben?), de a módszerek… Azok igazán mindenben megfelelnek az új tudományos kihívásnak! Ügyeltek a kérdések azonosságára, az egyöntetű kódolásra (helyes, helytelen, semmi), a személyiségi jogokra és a gyermekek életkori sajátosságaira is. Sajnos a végrehajtásról és az eredményekről mit sem tudunk, de a tervezet profi munka volt!


Az új módszerek gyors elterjedését – a praktikumon túl – egy új tudományos fórum, a Huszadik század köre is támogatta, ami szintén az 1900-as év szülötte. Folyóiratot alapítottak, műhelymunkákban újabb és újabb kutatásokat végeztek, megvilágítottak és felvilágosítottak; terjesztették az új eszméket és módszereket.


Mára már mindennapos, hogy különféle felmérésekkel, kérdőívekkel bombáznak bennünket, úton –útfélen, levélben, telefonon, szabadidőnkben és az iskolákban. Kár, hogy már senkit nem az érdekel, hogy láttunk-e már szivárványt?


A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98