Dtum
Login with Facebookk
1904 | Augusztus

A „Norge” dán hajó pusztulása

Alig hogy kissé lecsillapult a „General Slocum” nevű amerikai kiránduló-hajó elpusztulása miatti közsajnálkozás, újabb hasonló nagyságú szerencsétlenség rázta meg a lelkeket; a „Norge” nevű kirándulókat szállító dán hajó elmerülés több száz utasával együtt. Ekkora hajótörés az európai tengerpartokon nem volt a franczia „Bourgogne” hajó 1898-ban történt elpusztulása óta.

A „Norge” junius 22én indult el Kopenhágából 694 utassal, akik közt dánok, norvégok, svédek, oroszok és finnek voltak, sok asszony és gyermek. Viharos, ködös időben haladt a hajó s Skótország nyugati partjának közelébe érve, beleütközött a skót parttól 290, Irland éjszaki partjától 260 mérföldnyire fekvő Rockall nevű sziklaszirtbe, egy a tengerből 70 lábnyira kiálló gránittömbbe. E sziklának, mely ötven mérföld hosszú és huszonöt mérföld széles homokzátonyból emelkedik ki, az a nevezetessége, hogy messzebb esik a szárazföldtől, mint bármely más hasonló nagyságú tengeri szikla a világon.

Az összeütközés után a „Norge” roppant gyorsasággal kezdett alámerülni; az utasok rémülten szaladtak a födélzetre s az ilyen esetekben megszokott jelenetek folytak le a rémületében magából kikelt tömegben. Gundel kapitány, a hajó parancsnoka, a tisztek s a legénység nagyon bátran viselkedtek, megtettek mindent, a mi tőlük telt, leoldották a mentő csónakokat, de a szörnyű tolongás, az emberek fejvesztett kapkodása meghiusította fáradozásukat. A csónakokba annyian ugráltak be egyszerre, hogy alámerültek.

Egy-két csónak mégis elindúlt; másnap regegl nyolcz órakor, huszonnégy órai küzködés után az egyik csónak találkozott a „Salvia” nevű angol hajóval a mely fölvette a benne volt 27 utast. Egy másik angol gőzös, az „Energie” 70, egy harmadik, a „Corovna” 31 utast mentett meg, a kiket mentő-csónakokban a nyilt tengeren találtak. Még 17 utas menekült meg. Ezek mind a hajószemélyzet bátorságának köszönhetik megmenekülésüket. A „Norge” husz percz alatt merűlt alá s körülötte a tenger tele volt holtestekkel és fuldoklókkal.

Gundel kapitány a hajón maradt, a míg az el nem sülyedt; míg lehetett, vezette az életmentést. Aztán beleugrott a vízbe, miközben egyik lábát erősen megsértette s így úszva, sebesülten menekült meg Brunn hajómérnökkel együtt. Mintegy két órai úszás után vette fel őket egy csónak.
a franczia „Bourgogne” hajó 1898-ban történt elpusztulása óta.



A „Norge” junius 22én indult el Kopenhágából 694 utassal, akik közt dánok, norvégok, svédek, oroszok és finnek voltak, sok asszony és gyermek. Viharos, ködös időben haladt a hajó s Skótország nyugati partjának közelébe érve, beleütközött a skót parttól 290, Irland éjszaki partjától 260 mérföldnyire fekvő Rockall nevű sziklaszirtbe, egy a tengerből 70 lábnyira kiálló gránittömbbe. E sziklának, mely ötven mérföld hosszú és huszonöt mérföld széles homokzátonyból emelkedik ki, az a nevezetessége, hogy messzebb esik a szárazföldtől, mint bármely más hasonló nagyságú tengeri szikla a világon.

Az összeütközés után a „Norge” roppant gyorsasággal kezdett alámerülni; az utasok rémülten szaladtak a födélzetre s az ilyen esetekben megszokott jelenetek folytak le a rémületében magából kikelt tömegben. Gundel kapitány, a hajó parancsnoka, a tisztek s a legénység nagyon bátran viselkedtek, megtettek mindent, a mi tőlük telt, leoldották a mentő csónakokat, de a szörnyű tolongás, az emberek fejvesztett kapkodása meghiusította fáradozásukat. A csónakokba annyian ugráltak be egyszerre, hogy alámerültek.

Egy-két csónak mégis elindúlt; másnap reggel nyolcz órakor, huszonnégy órai küzködés után az egyik csónak találkozott a „Salvia” nevű angol hajóval a mely fölvette a benne volt 27 utast. Egy másik angol gőzös, az „Energie” 70, egy harmadik, a „Corovna” 31 utast mentett meg, a kiket mentő-csónakokban a nyilt tengeren találtak. Még 17 utas menekült meg. Ezek mind a hajószemélyzet bátorságának köszönhetik megmenekülésüket. A „Norge” husz percz alatt merűlt alá s körülötte a tenger tele volt holtestekkel és fuldoklókkal.

Gundel kapitány a hajón maradt, a míg az el nem sülyedt; míg lehetett, vezette az életmentést. Aztán beleugrott a vízbe, miközben egyik lábát erősen megsértette s így úszva, sebesülten menekült meg Brunn hajómérnökkel együtt. Mintegy két órai úszás után vette fel őket egy csónak.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A Norge, az elsülyedt kivándorló-hajó A Rockall szikla, melyen a Norge gőzös hajótörést szenvedett Gundel, az elsülyedt Norge gőzös kapitánya
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
A szepességiek kongresszus
A szepességiek most tartott kongresszusa megállapította azt a szomoru...
Apróságok Apróságok
Az Arisona, a pesti éjszaka királynője, csütörtökön, 13-án kezdi...
Hadihajók a múltból Hadihajók a múltból
Sok-sok évszázadnak kellett tova tűnnie, míg az evezőkkel hajtott és...
Csúfos vereség: WAC – BAK 10:2 (3:1) Csúfos vereség: WAC – BAK 10:2 (3:1)
Üllői-ut. Biró: Izsó László 8000 néző. A BAK bosszantóan gyönge...
Magyar artista lett a Sarasani- cirkusz tulajdonosa Magyar artista lett a Sarasani- cirkusz tulajdonosa
Az artisták világában nagy szenzációt keltett annak a híre, hogy...
Mekkora a világ terjedelme?
A felvetett kérdésnek kétféle értelmet adhatunk. Kérdezhetjük, hogy a...
Kacsura herczeg Kacsura herczeg
A kulturában, hatalomban óriási lépésekkel haladó Japánnak ma...
Froitzheim Hollandiában Froitzheim Hollandiában
A Sporthírlap annak idején hírül hozta, hogy Froitzheim, a lawntenisz...
Ignotus: Angolok, franciák, németek Ignotus: Angolok, franciák, németek
Lengyel Menyhért, az ő múlt számunkbeli Egyszerű Gondolataiban,...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98