Dtum
Login with Facebookk
1904 | Augusztus

A „Norge” dán hajó pusztulása

Alig hogy kissé lecsillapult a „General Slocum” nevű amerikai kiránduló-hajó elpusztulása miatti közsajnálkozás, újabb hasonló nagyságú szerencsétlenség rázta meg a lelkeket; a „Norge” nevű kirándulókat szállító dán hajó elmerülés több száz utasával együtt. Ekkora hajótörés az európai tengerpartokon nem volt a franczia „Bourgogne” hajó 1898-ban történt elpusztulása óta.

A „Norge” junius 22én indult el Kopenhágából 694 utassal, akik közt dánok, norvégok, svédek, oroszok és finnek voltak, sok asszony és gyermek. Viharos, ködös időben haladt a hajó s Skótország nyugati partjának közelébe érve, beleütközött a skót parttól 290, Irland éjszaki partjától 260 mérföldnyire fekvő Rockall nevű sziklaszirtbe, egy a tengerből 70 lábnyira kiálló gránittömbbe. E sziklának, mely ötven mérföld hosszú és huszonöt mérföld széles homokzátonyból emelkedik ki, az a nevezetessége, hogy messzebb esik a szárazföldtől, mint bármely más hasonló nagyságú tengeri szikla a világon.

Az összeütközés után a „Norge” roppant gyorsasággal kezdett alámerülni; az utasok rémülten szaladtak a födélzetre s az ilyen esetekben megszokott jelenetek folytak le a rémületében magából kikelt tömegben. Gundel kapitány, a hajó parancsnoka, a tisztek s a legénység nagyon bátran viselkedtek, megtettek mindent, a mi tőlük telt, leoldották a mentő csónakokat, de a szörnyű tolongás, az emberek fejvesztett kapkodása meghiusította fáradozásukat. A csónakokba annyian ugráltak be egyszerre, hogy alámerültek.

Egy-két csónak mégis elindúlt; másnap regegl nyolcz órakor, huszonnégy órai küzködés után az egyik csónak találkozott a „Salvia” nevű angol hajóval a mely fölvette a benne volt 27 utast. Egy másik angol gőzös, az „Energie” 70, egy harmadik, a „Corovna” 31 utast mentett meg, a kiket mentő-csónakokban a nyilt tengeren találtak. Még 17 utas menekült meg. Ezek mind a hajószemélyzet bátorságának köszönhetik megmenekülésüket. A „Norge” husz percz alatt merűlt alá s körülötte a tenger tele volt holtestekkel és fuldoklókkal.

Gundel kapitány a hajón maradt, a míg az el nem sülyedt; míg lehetett, vezette az életmentést. Aztán beleugrott a vízbe, miközben egyik lábát erősen megsértette s így úszva, sebesülten menekült meg Brunn hajómérnökkel együtt. Mintegy két órai úszás után vette fel őket egy csónak.
a franczia „Bourgogne” hajó 1898-ban történt elpusztulása óta.



A „Norge” junius 22én indult el Kopenhágából 694 utassal, akik közt dánok, norvégok, svédek, oroszok és finnek voltak, sok asszony és gyermek. Viharos, ködös időben haladt a hajó s Skótország nyugati partjának közelébe érve, beleütközött a skót parttól 290, Irland éjszaki partjától 260 mérföldnyire fekvő Rockall nevű sziklaszirtbe, egy a tengerből 70 lábnyira kiálló gránittömbbe. E sziklának, mely ötven mérföld hosszú és huszonöt mérföld széles homokzátonyból emelkedik ki, az a nevezetessége, hogy messzebb esik a szárazföldtől, mint bármely más hasonló nagyságú tengeri szikla a világon.

Az összeütközés után a „Norge” roppant gyorsasággal kezdett alámerülni; az utasok rémülten szaladtak a födélzetre s az ilyen esetekben megszokott jelenetek folytak le a rémületében magából kikelt tömegben. Gundel kapitány, a hajó parancsnoka, a tisztek s a legénység nagyon bátran viselkedtek, megtettek mindent, a mi tőlük telt, leoldották a mentő csónakokat, de a szörnyű tolongás, az emberek fejvesztett kapkodása meghiusította fáradozásukat. A csónakokba annyian ugráltak be egyszerre, hogy alámerültek.

Egy-két csónak mégis elindúlt; másnap reggel nyolcz órakor, huszonnégy órai küzködés után az egyik csónak találkozott a „Salvia” nevű angol hajóval a mely fölvette a benne volt 27 utast. Egy másik angol gőzös, az „Energie” 70, egy harmadik, a „Corovna” 31 utast mentett meg, a kiket mentő-csónakokban a nyilt tengeren találtak. Még 17 utas menekült meg. Ezek mind a hajószemélyzet bátorságának köszönhetik megmenekülésüket. A „Norge” husz percz alatt merűlt alá s körülötte a tenger tele volt holtestekkel és fuldoklókkal.

Gundel kapitány a hajón maradt, a míg az el nem sülyedt; míg lehetett, vezette az életmentést. Aztán beleugrott a vízbe, miközben egyik lábát erősen megsértette s így úszva, sebesülten menekült meg Brunn hajómérnökkel együtt. Mintegy két órai úszás után vette fel őket egy csónak.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A Norge, az elsülyedt kivándorló-hajó A Rockall szikla, melyen a Norge gőzös hajótörést szenvedett Gundel, az elsülyedt Norge gőzös kapitánya
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
A labdarugás büntetőjogi szempontból
A sportköröket kiválóan érdekelni fogja a budapesti királyi...
Az angol-orosz viszály Az angol-orosz viszály
Az orosz balti flottának az angol vizeken történt átvonulása nagy...
A Műegyetemi AFC. uszóversenye A Műegyetemi AFC. uszóversenye
Fabinyi József Magyarország 200 yardos melluszó bajnoka. Megjavítja a...
Az uzsorabiróság első jogerős itélete Az uzsorabiróság első jogerős itélete
Az uzsorabíróság első alkalommal Bucsek Károly 27 éves vegyészmérnök...
Kecskeméten kivégeztek egy rablógyilkos leányt Kecskeméten kivégeztek egy rablógyilkos leányt
A mult hó végén Fekete Julia huszonnégy éves leány belopódzott egy...
Francia-orosz szövetség Francia-orosz szövetség
A külpolitika terén nevezetes alakulás történt. Orosz- és...
Tíz gólképtelen csatár – más semmi Tíz gólképtelen csatár – más semmi
Ferencváros – Szolnok 1:0 (1:0) Ebben a csúf időben nagy...
Héber költők Héber költők
Berlinben hatalmas vállalatok ontják a héber könyvek tízezreit. Kelet...
Kennedy a háboruba való avatkozás ellen Kennedy a háboruba való avatkozás ellen
Egy amerikai hirügynökség atlantai (Georgia) jelentés szerint...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98