Dtum
Login with Facebookk
1905 | Augusztus

Keresnivalónk Babylonban

Ma már általánosan tudvalevő dolog, hogy a régi Babylonia földjén egymást váltva két különböző nép lakott.

Az őslakók szumiroknak nevezték magukat. Ők fejlesztették ki a legrégibb kulturát, a miről tudomásunk van. Városokat alapitottak; öntöző csatornákat épitettek; földmüveléssel, kereskedéssel, iparral foglalkoztak; tudtak irni, olvasni, ápolták a tudományokat és a művészeteket. Az általok hátrahagyott legrégibb emlékek hétezer esztendő előtti időknek tanúbizonyságai.

Ezt a legrégibb lakosságot később kiszoritotta helyéből egy idegen nép. Úgy látszik, hogy nem fegyverrel hóditotta meg, hanem egyszerüen kitúrta; vagyonábólkiforgatta, s ezáltal hatalmától is megfosztotta. Ez az utóbbi nép, mely az ó-testamentom könyveiből is ismeretes, szémi eredetü volt. Nyelve és typusa egyaránt e mellett bizonyit.

Az olvasó, összahsonlitván az 1., 2., és 3. szám alatt mellékelt ábráinkat a 4. ábrával, az első tekintetre észre fogja venni, hogy milyen nagy a különbség az arczok jellegzetes vonásai között.

Képünkön nincs egyetlen vonás sem, a mely szémi eredetre vagy akárcsak rokonságra is vallana. Sőt azt kell mondanunk, hogy az arczok kifejezése, valamint a fej formája határozottan magyaros.

S a mennyire más volt az ősi népnek a fiziognomiája és származása, úgy más volt egyszersmind a nyelve is. A későbbi lakók nyelve szémi. Az őslakóknak, a szumiroknak a nyelvét csak újabban lehetett megfejteni, szabályait összeállitani most sem sikerült még teljesen.

Azoknak a tudósoknak egy része, a kik foglalkoztak a szumir nyelvvel, azon meggyőződésének adott kifejezést, hogy e nyelv az ural-altáji csoportba tartozik. Tehát oda, a hová a magyar is.

Hommel müncheni egyetemi tanár pedig egyenesen azt vitatta, hogy a legrégibb babyloniai nyelv a töröknek és a magyarnak legközelebbi rokona. Voltak, még pedig számosan, a kik az ellnekezőt vitatták. A vita eldöntve máig sincs.

Mindenesetre a két nyelvben valóban föllelhető egyezések daczára a Magyar Tud. Akadémia kimondotta: „hogy szó sem lehet arról, hogy a szumir és magyar nyelvek között bárminő közelebbi viszonyt is fölvehessünk”.

Kimondotta pedig egy összehasonlitó nyelvészünkvéleménye alapján, a ki a maga részéről kijelentette – s ez a dologban az érdekes, - hogy a szumir nyelv szerkezetét nem ismeri, azzal sohasem foglalkozott.

Távol áll tőlem, hogy én a nyelvész urakkal vitába elgyedjem. Vitáznak ők maguk között is eleget. A nyelvész urak bizonyára alegnagyobb jóhiszemüséggel csak azt mondják, a mit mesterségök tanit, s úgy itélkeznek a dologban, a hogy az az ő „tudományuk” szabályainak megfelel.

Más kérdés, hogy mit lehet egyáltalában adni az összehasonlitó nyelvészetre mint tudományra. Ha ugyan valóban tudomány az, amit annak neveznek.

Az ethnográfia, az archeologia, a törtélnelmileg megállapitható tények és a geologiai kutatások eredményei mind halomra döntötték azt, a mit tudományos eredmények gyanánt állapitottak meg az etymologusok.

A nyelvnél sokkal aradandóbb egy-egy ethnografiai vonás, legkiválóbbképen pedig az ornamentika, vagyis a mód, a hogy a nép fel szokta disziteni az ő használati tárgyait, házi eszközeit, önfaragta szerszámait és ruházatát.

A magyar ornamentikának is van azonban egy meglepő sajátos motivuma, mely egyenesen Babyloniába vezet. Ez pedig a pálmalevél, mely a székely kapuk oszlopdiszitéseit betetőzi.

Huszka kutatásának köszönjük, hogy e diszitések hasonmását megtalálta a babyloni emlékek között, sőt megtalálta az ugancsak oszlopformában magát az ősi alakot is, a természeti hűséggel kifaragott pálmalevelet.

Legújabb években alkalmazni kezdték azt, babyloni minták szerint a modern épitkezésben is, még pedig sikeresen. De Rawlinson könyvének megjelenése előtt azt Nyugat-Európában nem ismerte senki.

Ellenben a székely ács használta századok óta a kapuk oszlopainak díszítése gyanánt. A 12. ábrán egy ilyen régi kaput láthat az olvasó, melyet felirata szerint Tibád András csináltatott 1815-ben.

Honnan vette a székely ács ehez a diszítéshez ezt a motivumot? A természet után nem mintázta, mert hiszen pálmát nem látott soha. Rawlinson könyvéből nem másolta, merthiszen a kapu jóval régibb, mint ez a könyv. Más uerópai népektől nem tanulta,mert azok e díszt maguk sem ismerték.

Vajjon Babylonból hozták-e? Vajjon abból a népből szakadtak-e ki, mely az első kulturát megalkotta a távol keleten? Avagy közelükben laktak-e csupán valaha? Mind olykérdések, melyre nem adhat feleletet a mai tudomány.

Mind ebből egyetlen dolgot lehet csak megállípitani, s ez az, a mit akarok. És ez abban áll, hogy nekünk magyaroknak elég okunk van rá behatóan foglalkoznunk a babyloni emlékekkel és ékirásokkal.

És még nincs egyetlen tudósunk se, a ki kizárólag ennek szentelte erejét.

A világ összes művelt nemzetei nagy áldozatok árán folytatnak ásatásokat jelenleg is a Tigris és az Eufrátes vidékein, csak a magyar nemzet nem áldoz erre egy garast sem.

Pedig talán őt érintené a dolog legközelebbről. Nekünk van ott a legtöbb keresnivalónk.

<<
<
1
2
3
>
>>
Megosztás:
Szerkeszt?ő kommentár
Nyelvek és rokonok
Kántor Judit

A Magyar Tudományos Akadémia által hivatalosan elfogadott álláspont szerint a magyar nyelv az uráli nyelvcsaládba, ezen belül pedig a finnugor nyelvek közé tartozik.

Ez természetesen nem az első és egyetlen elképzelés arról, hogy honnan is jöttünk és kik a rokonaik. Több alternatív elmélet született már e témában és a hivatalos verzió ellenére a vita és a kutatások ma is folynak.

Vámbéry Ármin, aki a századforduló kiemelkedő kutatói közé tartozott – mint a korabeli híradásokból is látszik -, 1869-ben Magyar és török - tatár szóegyezések címmel adott ki egy könyvet, amelyben azt bizonygatta, hogy a magyar török eredetű nyelv.

A mű hatására kirobbant „ugor – török” háborúba bekapcsolódott Budenz Józseg és Hunfalvy Pál is, akik szintén nem ismeretlenek már olvasóink számára. Végül Vámbéry elállt elméletétől, a gondolat azonban fennmaradt.

Ma is élő változata szerint a magyar az altaji nyelvcsaládba tartozik, ezen belül is a türk nyelvekkel rokon. Az elmélet hívei elismerik ugyan az igen távoli rokonságot a finnugor nyelvekkel is, de elsősorban a török, mongol,mandzsu, hun és avar népekkel rokonítják a magyart.

Érveikben nyelvszerkezeti, nyelvtani hasonlóságok és szókincsbeli egyezések szerepelnek, emellett életmódbeli és zenei hasonlóságok. Kiemelten fontosnak tartják, hogy a magyarság történeti hagyományaiban mindig jelentős szerepe volt a hun – magyar azonoságtudatnak.

Élénk kutatások és viták folynak napjainkban is a sumér – magyar nyelvrokonság kérdéséről is. Ezek több esetben összekapcsolódnak az ősnyelvkutatással, mint az egyik legújabb kutatási iránnyal.

Abból indulnak ki, hogy a valamikori ősnyelvben – adott esetben ez alatt a sumért értik – ún. szóbokrok hálózata adta a nyelv alapját. Véleményük szerint a magyar nyelvben az a hálózat még egységben található meg, ezért valószínűleg az „ősnyelv” közvetlen utóda.

Vannak még, akik a japán, a kelta vagy éppen a kecsua nyelvvel vélik rokonnak a magyart, de fölmerült már az etruszk – magyar nyelvrokonság kérdése is.

Érdekes – bár már kissé idejétmúlt –összefoglalását adja ezeknek a próbálkozásoknak Zsirai Miklós Őstörténeti csodabogarak című könyvében, mely 1943-ban jelent meg. Ízelítőül a kínálatból néhány „vélhető rokon”:

héber, egyiptomi, sumer, etruszk, hettita, baszk, perzsa, pelazg, görög, kínai, szanszkrit, angol, tibeti, tamil, korják, kamcsadál, jukagir, japán, ajno, dravida, maori, magar, csin, lepcsa, dafla, abor-miri, khasszi, mikir, munda, gondi, örmény, bodó, kocs, garo, kacsari és a többiek…


A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Egy őskor beli férfi feje Babylonból Babyloni férfi az ujabb (szémi) korból Szumir szobor feje a legrégibb korból Szumir nő szobra a legrégibb korból Perzsa harczosok a dorabgedi reliefről Perzsa király alak Naksi-Rusztan szikláin A napisten képe pántlikás (magyaros) kalappal az indiai szittya királyok pénzein Sargon király palotájának hárem-kapuja Összehasonlitó képek Perzsa virág-diszitések a Szaszánida korból Magyar virág-diszitések
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98