Dtum
Login with Facebookk
1905 | Június

A gyermek mathematikai képességének psychologiája

A gyermek mathematikai képességének psychologiája czínem érdekes tanulmány jelent meg Mercante Victor-tól a buenos-ayres-i Mercedes Mintaiskola igazgatójától, a psychológia és paedagogia tanárától.

E tanulmány minden tekintetben a kisérleti psychológia terméke és pedig kiváló terméke. Az argentinai köztársaságban is jó otthonra lelt a kisérleti psychológia.

Mercante, mint maga is az iskola embere, természetesen első sorban a kisérleti psychológia paedagogiai alkalmazásaival foglalkozik. Hatalmas terve van.

Az elemi iskolai oktatás egész methodologiáját akarja a kisérleti psychológiai kutatás tárgyává tenni. Terve megvalósítását a mathematikai oktatáson kezdte. Ez az első megjelent kötet tisztán a mathematikai képesség psychológiájával foglalkozik.

Minden bizonynyal előbb ismernünk kell e mathematikai képességeket, ha arról akarnk beszélni, hogy mi módon kell fejleszteni. E gondolatból indul ki Mercante s ez az, a mit nem győzünk eléggé hagsulyozni minálink, a hol a régi paedagogia ezt nem vette figyelembe.

Bátran beszélt sokat bármely képesség, tehetség fejlesztéséről bizonyos czéhbeli imperatív önérzettel, holott pedig e képesség psychológiai beható ismeretére egyáltalán nem iparkodott szert tenni, sőt ilyesmi eszébe sem jutott.

Épp ezt hangsulyoztuk részünkről is több izben, hogy mielőtt valamely paedagogiai kérdéshez hozzászólnánk, iparkodjunk a neki megfelelő psychológiai jelenségek beható ismeretére szert tenni épp a kisérleti psychológia útján.

Ez volna az igazi positiv paedagogia fejlődésének útja.

Kétségtelen tehát, hogy mielőtt valamely képesség fejlesztésének paedagogiai kérdéséhez hozzászólnánk elengedhetetlenül szükséges e képességnekmagának psychológiai ismerete.

Tudnunk kell voltaképp mi ez, mennyiben létezik, mik a pontos ismertető jelei, a melyekről felismerhetjük, sőt fejlődése fokozataival is tisztában kell lennünk és az egyének szerint tapasztalható különbségekkel is.

Csakis igy merithet az oktatás tudománya valóban becses tanulságokat, útbaigazításokat a psychológiai ismeretek e köréből.


Könyvét a szerző a mathematika történetével, fejlődésének áttekintésével vezeti be. Azután kutatásainak módszeréről, a kisérletekről szól. A tömeg-kisérletezéseket elvetette s e helyett egyenként vizsgált meg 83 fiúts 134 leányt, a kik 8 és 15 évközt voltak.

A kisérletek a legszabatosabban vannak leírva. Az eredményeket is jól állapitotta meg a megfigyelt egyéneken. Természetesen ez mind nem zárja ki, sőt maga után vonja atovábbi kisérletezéseket.

Érdekes egybevetéseket engednek meg ez adatok a két nem között. Egyebek közt az is érdekes eredmény, hogy a mathematikai képesség forditva arányos ahhoz a reactio-időhöz, a mi egyrészt a számok olvasásához, másrészt az összeadás, kivonás és szorzásműveleteihez szükséges.

Az is figyelmet érdemlő adat, hogy a tizenharmadik év körül az emlékező tehetség bizonyos túlzott munkássága található, valószínűleg a serdülés hatása alatt.

Mikor ez a „Hypermnesia” elmulik, az ész kerekedik felül az emlékezeten, gyakran azonban közbeeső értelmi sülyedés korszaka után, a mit a szerző „mulékony cretinismus”-nak nevez, s hypothesise szerint ez valóságos auto-intoxicatióval magyarázható.

Tizennégyéves korban az emlékező tehetség érezhetően alatta áll annak, a milyen volt a tizenharmadik évben holott az alkotó képzelet és különösen az okoskodás, a problémák megoldása hirtelen ugrássalsokat fejlődött.

E megfigyelések a mathematikai tehetség körére szólnak ugyan, de természetszerüleg általánosabb jelentőségűek.

Az itt érintett alapvető változást, ha nem is pontosan épp a tizennégy évnék, általában tapasztalhatni az iskolákban. Kiki, már a mennyire visszaemlékszik, a saját életéből is tudhatja.

Az ily nagy munkákra nagy szükségünk van,melyekben szép, hangzatos szóvirágok helyett számok, adatok, eredmények vannak.

Ez a kisérleti psychológia fogja előbbre vinni a nevelés ügyét s megszüntetni az oly paedagogiai hibákat, a milyenekkel manapság is eltorzitják sokszor a zsenge, fejlődő fiatal elmét.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98