Dtum
Login with Facebookk
1907 | Február

Hogy épül a hajó?

Haditengerészetünk néhány elavult csatahajó pótlására és a torpedóflotta ujjászervezése czéljából nagyobbszabásu hajóépitkezés megkezdését tervezi. Ebből az alkalomból talán nem lesz érdektelen, ha beletekintünk abba a boszorkányhonyhába, a hol azokat az ijesztő hajókolosszusokat tervezik, épitik, vízrebocsátják és a honnan végül teljesen felszerelve útnak inditják őket.

A legelső stáczió a mérnökök irodája. Itt állapitják meg a készülő hajó méreteit, a beépitendő gőzgépe, kazánok erejét, a pánczéllemezek és tornyok vastagságát, elhelyezését ésmindazon temérdekmennyiségü gépet és felszerelést, a mely egy egész város minden szükségletének az ellátására is elegendő volna.

Százszoros átdolgozás, javitás, újitás után végre készen áll a hajó minden részének – a rajza. Egy jókora szobát persze ezek is megtöltenek. De egyelőre még nem kerülnek oda; kiviszik őket a műhelybe; aza még ennél is tovább: ki a szabadba.

Mert a mai óriás hajók épitésére kicsiny volna a legtágasabb műhely is. Az a rengeteg hajótest, melynek hoszsza a kétszázmétert is eléri, sőtmeghaladja, magassága pedig felér akármelyik háromemeletes házzal, vajmi nehezen volna elkészithető, a mi négyoldalt körülépitett, tetővel fedett műhelyeinkben.

Künn a tengerpartján, emeletekre osztott fa vagy vasállványok között, a szabad ég alatt épül a nagy hajó. Elsőbben a teste, azután a berendezése.

A két oldalt égnek meredő rácsos vastartók között, épen a középen rakják le az ékalaku fatuskókat, a melyeken végig fekszik a hajó gerincze.Ehhez erősítik aztán jobbról-balról a bordákat, a melyek közül mindegyiknak más a nagysága, a hajlása, az öblössége és a melyek együttesen megadják a hajó alakját.E bordákat a hajó gerinczéhez párhuzamos vastartókkal füzik egymáshoz és – ezzel készen áll a hajó váza.

Valami rettentő őskori csontváznak nézné az ember.

Ezt az óriási testet emberi erővel, gépek segitsége nélkül megépitani persze nem lehet. A szerelés helyét tehát mindenféle emelő, fúró, lyukasztó, szegelő és véső gépek veszik körül, a melyek szakadatlan munkájukkal segitségére vannak a szerelőknek. Így is hónapokig, sokszor évekig épül a hajó.

A vázat, amikor elkészült, kívül belül vaslemezekkel berkolják és a hajót ily módon kettős falúvá teszik.

A burkolással egyidejüleg, a hajó belsejében is serényen folyik a munka. A magasságátemeletekre osztják; széltében, hosszában falakat húznak, úgy hogy az óriási nagy ürből lassanként kisebb, de még mindig rengeteg terjedelmü termek egész sora válik ki.

Egyik helyiségből a másikba ajtó vezet, a mely, ha elzárják, vizmentesen választja el egymástól a szomszédos termeket. Veszély esetén, háborúban, golyózáporban felesleges módon sohase nyitnak ajtót. Ha áttöri az ágyúgolyó, vagy fölrobbantja a torpedó-löveg a kettős feneket és a víz behatol a hajó sérült részébe, akkor nincs izgalom, nincs menekülés; a kitott talál a pusztitó elem, annak ütött a végső órája.

Sok száz kéz szorgos munkája éstemérdek gép örökös kattogása, zakatolása befejezi végre a hajótest felépitését.

De a gépek, melyek a mozgató erőt szolgáltatják, a kazánok, szivattyuk,a világitó, destilláló szrkezetek és a sok-sok mindenféle más berendezési tárgy, az persze egyelőre még künnrekedt az ágyukkal és egyéb hadi felszereléssel együtt.

Ezek csak akkor kerülnek a hajóra, mikor a befogadásukra kész hajótest már ott lebeg a víz színén és úgy várja, hogy a nehéztestü gépek és termetes ágyúk beszoritsák a tengerbe a büszkén kiemelkedő óriást.

Mikor elkészült a hajótest, befejezést nyert a szárazföldi munka. A hajó elbucsuzik az anyaföldtől és fellobogózva teljes diszben várja azt az ünnepélyes pillanatot, a mikor jól épitett szánkón, lassan, óvatosan teszi meg első utját. A szárazból a vízbe.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Épülő hajótest A Dreadnought, a legnagyobb angol hadihajó A Mauretania vizrebocsátása után
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
A budai Vigadó A budai Vigadó
Budapest főváros társadalmi életének új és díszes szórakozó helye a...
Zár alá veszik egyes ipartársulatok vagyonát Zár alá veszik egyes ipartársulatok vagyonát
A hivatalos lap kormányrendeletet közöl egyes ipartársulatok...
Gazdasági feladataink Keleten Gazdasági feladataink Keleten
Most tartotta meg a Magyar-Bosnyák és Keleti Gazdasági Központ évi...
Magyarország gyalogló-bajnoksága Magyarország gyalogló-bajnoksága
F. hó 9-én rendezte az Aradi Athlétikai Club a MASz. engedélyéből...
A hónap rövidhíreiből A hónap rövidhíreiből
Több vármegye közigazgatási bizottsági ülésén tárgyalták az egyre...
Egy sugár elárulja magát Egy sugár elárulja magát
Ehhez a felfedezéshez is úgy jutott az emberiség, mint a legtöbb...
A királynak küldött serleg A királynak küldött serleg
Nemrégiben kis csomag érkezett Bécsbe, a király kabinetirodájába...
Kodály Zoltán - A Waldbauer-Kerpely négyes első hangversenye
Waldbauerékat is elsöpörte a háború, s ezzel nemcsak világsikernek...
Angol lapok a jóvátételi bizottság határozatáról Angol lapok a jóvátételi bizottság határozatáról
Az angol sajtó még mindig nagy rokonszenvvel és sajnálkozással...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98