Dtum
Login with Facebookk
HIRDETÉS
1907 | Július

Repülési krónika

Szinte kinematografszerű gyorsasággal bontakozik ki előttünk a repülés problémájának megoldása. Nap nap után ismétlődnek a kisérletek és alig mulik el hét, hogy egy újabb gépezet ne lépne sorompóba, vagy új tervek ne merülnének fel, de a mi a legfőbb, a „sikerek” is szépen szaporodnak.

Alig mult féléve, hogy Santos-Dumontnak azt a bizonyos döntő ugrást sikerült megtennie, egy negyedévi holtszezon daczára is, már négy repülőgép van Párisban, mely képes volt saját erejéből egy utassal kisebb-nagyobb mérékben felemelkedni.

Persze meg kell vallanunk, hogy a megoldás még igen tökéletlen. A szerkezetek roppant terjedelmesek, esetlenek, óriási erőpazarlással dolgoznak, szilárdságuk és megbízhatóságuk is igen sok kivánnivalót hagy hátra, úgy hogy a balesetek úgyszólván napirenden vannak.
Azt lehetne mondani tehát, hogy a legközelebbi haladás leginkább training-kérdés.

Meg lévén a hajtóerő, a melylyel fel lehet szállani, már most a haladás egyelőre attól függ, hogy ki tudja gépét tovább egyensúlyban tartani, a felületek mily alakja és eloszlása mellett sikerül ez könnyebben, mily befolyással van a szél nagysága és iránya különböző alak és sebesség mellett stb. A világ szeme tehát azokon a napról-napra több tapasztalatot szerző bátor kormányosokon függ, a kik minden perczben életüket, testi épségüket teszik koczkára, hogy a kérdést egy lépéssel tovább vigyék.

Az az idő, a mikor a repülőgépek készítése olyan iparszerüvé válik, mint a milyen a gépkocsiké (automobil) már mintegy 10 év óta, elég messze lehet még, mert a fentebbiek alapján e téren aligha várhatjuk azt a gyors haladást, a melyet az automobiloknál láttunk. De azért nincs ok a csüggedésre, főleg pedig nem szabad a folyton ismétlődő balesetek hallatára kételkedni az eddigi eredmény nagy jelentőségében.

Santos-Dumont új repülőgéppel, melyet ezúttal képben is bemutatunk 1. ábrán, még csak az előzetes gyakorlatoknál tartott, mert a 100 lóerejű motor még mindig nem készült el. Márc. 22-től 27-ig fokozatosan óránkint 20-30-40 kilométernyi sebességre térve át, a szerkezet egyensúlyát, az egyes részek működését próbálta ki és a kormányzást gyakorolta.

Persze ez a megindításnál nagyobb ügyességet kiván, de mivel a földön való egyensúlyozás a kormánynak ugyanolyan kezelését kivánja, mint a légben, azt mondhatjuk, hogy, ha a gép kormányosa már a földön sem állja meg a helyét, még kevésbbé boldogulhat a levegőben.
Az előzetes kisérletek alatt Santos-Dumontnak elég jól sikerült az egyensúlyt megtartani. Látjuk tehát, hogy az a körülmény, hogy alkalmazta.

Az előzetes kisérletek ezzel megszakadtak, mert pár nap mulva Delagrange gépének is sikerült 60 métert repülni.

E komoly vetélytárs mellett Santos-Dumont nem vesztegethette idejét, hanem 3 nap alatt az 50 lóerős motort és a csavart átszerelte a régi diadalmas 14-bis-re, de ezzel sem volt szerencsésebb: április 4-én d. u. 5 órakor Saint-Cry-ben az Aéro-Club kiküldött bizottsága előtt 25 méternyi nekifutással sikerült a felszállás, de a gép 2-3 méter magasságban aggasztóan ingadozott.

Santos-Dumont nem akarta elállitani a motort, hanem kormányzással iparkodott az egyensúlyt helyreállítani, de hiába, mintegy 50-60 méternyi repülés után a bal szárny és az elől levő kormányrész majdnem egyszerre földet értek s nagy recscsenéssel eltörtek. A gép váza is megsérült, úgy hogy a javítás mintegy 2-3 hetet igényel. Santos-Dumont ezúttal is minden karczolás vagy zúzódás nélkül szállt ki.

Az új saison hősei egyelőre Léon Delagrange szobrász és munkatársai Voisin testvérek, a kiknek tisztán ezzel foglalkozó mérnöki vállalatában ez az újabb 60 méternyi sikert felmutató repülőgép készült.

Az első kisérletekről melyek végül már némi eredményt adtak, már a multkor beszámoltunk. A legközelebbi kisérlet Vincennesben márczius 21-én azonban ismét balul ütött ki: a készülék megint ketté vált, valószinűleg azért, mert nagyon is hirtelen történt a kormány megemelése.
A baleset nem volt komoly, de ismét vagy 8 nap késedelmet jelentett.

Az új saison ez első sikere sokatigérőnek mutatja be az 1907-iki esztendőt.

Még két repülőgép van, mely ha nem is mutatott fel igazi eredményt, de mégis már igért valamit.

Vuia-nak, a mint a mult havi szemlénkben is említettük már, tavaly (okt. 7. és 14.) és az idén is (jan. 26., márczius 2. és 27.) többször sikerült a talajt 1-2 méter magasságra rövid pár méteren elhagyni. Közbe mindig sikertelen kisérletek is voltak. Hogy nincs haladás, annak, úgy látszik, a szénsavas motor az oka, mely nem működik elég egyenletesen. Hogy Vuia a furcsa, szeszélyes motorhoz mégis ragaszkodik annak az a magyarázata, hogy ő a feltalálója.

Úgy hírlik, hogy Vuia a nélkül, hogy ezt a motort végleg feladná, egy másik repülőgépet készít, a melyet egy 24 lóerős kitűnő Antoinette-motorral fog felszerelni.

Végül legújabban ápr. 5-én, 7-én és 15-én még Blériot-nak is sikerült multkor 6.sz. alatt említett új gépével ismételten 5-6 métert megtenni. Ez az új gép (7. ábra) lényegesen elüt az eddigiektől.

A könnyűségen kívül Blériot gondosan tanulmányozott görbületekkel, főleg a levegő szabad lesiklására és az ú. N. ártalmas felületek elkerülésére törekedett, de azok a remények, a melyeket ezen az alapon a készülék jóságához fűztek, úgy látszik nem váltak be.

Mintha tán a rekeszes vagy biplan sárkányfelületeket mégis könnyebb volna egyensúlyban tartani, mint az ilyen egyfelületű „monoplan”-okat. Legalább erre látszik vallani az, hogy Blériot kisérletsorozatai rendesen kisebb-nagyobb mértékben végzetessé váltak a gépre.

Legutóbb április 19-én a készülék egészen összetört, miután több szökellés után elejével neki esett a földnek.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A Vuia-féle gép egy kis szökdelést tesz Blériot monoplanja csukott szárnyakkal Blériot monoplanja széttárt szárnyakkal Delagrange repülőgépe Santor-Dumont uj repülőgépe Vuia repülőgépe 60 méteres repülés
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Vasárnap elfogták negyven katona és munkatáboros hozzátartozóinak a...
Rengeteg bejelentés érkezett az utóbbi időben a főkapitányságra és a...
Az autobusz-vállalkozás válsága Az autobusz-vállalkozás válsága
Alig néhány éve, hogy a vállalkozók világában kiütött az...
A Világosság KK nemzetközi versenye A Világosság KK nemzetközi versenye
Nagyobb érdeklődést érdemelt volna a Világosság KK versenye, amelyen...
A magyarok első napi szereplése a londoni olympiai játékokon A magyarok első napi szereplése a londoni olympiai játékokon
Hogy magunkról : magyarokról szóljak, előrebocsáthatom, hogy színeink...
Székkel akarta leütni az elmarasztalt pékmester a pékkartel választott bíróságának elnökét Székkel akarta leütni az elmarasztalt pékmester a pékkartel...
A sütők ipartestületének választott bírósága ült össze, hogy...
Hópárkányok, hópadok Hópárkányok, hópadok
A magas hegyek csúcsán és gerincén messze kinyúló szeszélyes alakú...
A cellofán anyaga A cellofán anyaga
A kémiai technológia évről-évre több és több mesterséges nyersanyagot...
Ráday Imrét örökbe akarja fogadni egy dollármilliomos amerikai házaspár Ráday Imrét örökbe akarja fogadni egy dollármilliomos amerikai...
Mesébe illő, olyan szép és olyan hihetetlen, ami Ráday Imrével, a...
Uj magyar területgyarapitás Uj magyar területgyarapitás
A honvédvezérkar főnöke közli április 13-án 12 órakor: A baranyai...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98