Dtum
Login with Facebookk
1908 | Szeptember

Egy tábori vasúti híd épitése

A budapestiek talán még emlékeznek azokra a szárnyas-kerekes gallérú, szürke katonákra, kik a négy év előtti vasutas sztrájk válságos napjaiban az üresen hagyott állomásokat és mozdonyokat megszállva, kifogástalan forgalmi szolgálatot teljesítettek és mint mozdonyvezetők, biztos kézzel vezették a vonatokat. – Vasút- és távirda-ezredünk legényei voltak ezek Korneuburgból.

A még fiatal ezred csak az idén, junius hónapban ülte fennállásának 25 éves jubileumát; de e rövid negyedszázad alatt oly előhaladást tett hadászati-technikai képzettség és készültség tekintetében és oly rohamos léptekkel haladt előre czéljának, technikai feladatának sikeres megoldásában, hogy nagyobbszerű, gyors hidveréseivel, vasútépitéseivel nemcsak a katonai körök megelégedését és bámulatát, hanem kiváló szakembereknek dicséretét és elismerését vivta ki magának.

Ma már, a mai modern harczi modor mellett igazán sikeresen csak úgy lehet hadakozni, ha gyorsan, minden fennakadás nélkül érnek az ütközetre kész csapatok a csatamzőre. S ez a körülmény indította a katonai köröket is arra, hogy egy vasút- és távirda-ezredet állítsanak föl, melynek aztán feladata legyen, hogy mindent, a mire csak egy háborúban szükség van, mint: katonaság, lőszer, élelem, - a lehető leggyorsabban a harcztérre szállítson.

Persze ebben a természet alkotta akadályokkal, folyókkal, völgyekkel stb. meg kell, hogy tudjon küzdeni.

Ilyen feladat megoldására szolgáló példa a Mettau folyónak áthidalása Neustadtnál, Csehországban. A föltétel az volt, hogy az ottani vasuti hid valami úton-módon akár az ellenség által, akár máskép használhatatlanná vált. A Mettau völgye 20 méter mély, meredeken lefutó partokkal és szélessége körülbelül 300 méter. A vasút- és távirdaezred egy százada azt kapta feladatul, hogy e folyó fölött ideiglenes hidat építsen. A feladatot meg is oldották a következő terv szerint.

A Mettau folyó közepén 21 méter magas vastartó építendő; ezen, mint támaszponton fog nyugodni a két partra és folytatólagosan tovább a védtöltésre támaszkodó híd. A vastartó mindkét oldalán két-két híd épül 30 méter és 15 méter fesztávolságokkal az ezrednek birtokában lévő tábori hidanyag készletéből. Ezekhez csatlakoznak aztán az államvasutak szabályai szerinti hidrészletek. S az egészet egy kisebb méretű földfeltöltés köti össze forgalom alatt lévő vasuti pályatesttel.

Negyven nap alatt az ideiglenes híd készen volt és a terhelési próba az építmény jóságáról és biztonságáról tett tanuságot.

Az egész munkában különösen emlitésre méltó, az úgynevezett „szabadon való szerelés”. Az egyik parttól, illetve a vastartó fejétől kiindulva épült a híd minden egyéb állványzat nélkül, egy az előre épült hídtesten tolható darú segítségével. Oly gyorsan haladt a munka, hogy hat óra leforgása alatt már a második támaszpontig jutott a legénység a hídszerelésben.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Szabadon való szerelés darúval Huszonegy méter magas rácsos tartó és az első hídrészlet szabadon való szerelése Katonai vasuti híd épitése a Mettau folyón
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98