Dtum
Login with Facebookk
1908 | Szeptember

Egy tábori vasúti híd épitése

A budapestiek talán még emlékeznek azokra a szárnyas-kerekes gallérú, szürke katonákra, kik a négy év előtti vasutas sztrájk válságos napjaiban az üresen hagyott állomásokat és mozdonyokat megszállva, kifogástalan forgalmi szolgálatot teljesítettek és mint mozdonyvezetők, biztos kézzel vezették a vonatokat. – Vasút- és távirda-ezredünk legényei voltak ezek Korneuburgból.

A még fiatal ezred csak az idén, junius hónapban ülte fennállásának 25 éves jubileumát; de e rövid negyedszázad alatt oly előhaladást tett hadászati-technikai képzettség és készültség tekintetében és oly rohamos léptekkel haladt előre czéljának, technikai feladatának sikeres megoldásában, hogy nagyobbszerű, gyors hidveréseivel, vasútépitéseivel nemcsak a katonai körök megelégedését és bámulatát, hanem kiváló szakembereknek dicséretét és elismerését vivta ki magának.

Ma már, a mai modern harczi modor mellett igazán sikeresen csak úgy lehet hadakozni, ha gyorsan, minden fennakadás nélkül érnek az ütközetre kész csapatok a csatamzőre. S ez a körülmény indította a katonai köröket is arra, hogy egy vasút- és távirda-ezredet állítsanak föl, melynek aztán feladata legyen, hogy mindent, a mire csak egy háborúban szükség van, mint: katonaság, lőszer, élelem, - a lehető leggyorsabban a harcztérre szállítson.

Persze ebben a természet alkotta akadályokkal, folyókkal, völgyekkel stb. meg kell, hogy tudjon küzdeni.

Ilyen feladat megoldására szolgáló példa a Mettau folyónak áthidalása Neustadtnál, Csehországban. A föltétel az volt, hogy az ottani vasuti hid valami úton-módon akár az ellenség által, akár máskép használhatatlanná vált. A Mettau völgye 20 méter mély, meredeken lefutó partokkal és szélessége körülbelül 300 méter. A vasút- és távirdaezred egy százada azt kapta feladatul, hogy e folyó fölött ideiglenes hidat építsen. A feladatot meg is oldották a következő terv szerint.

A Mettau folyó közepén 21 méter magas vastartó építendő; ezen, mint támaszponton fog nyugodni a két partra és folytatólagosan tovább a védtöltésre támaszkodó híd. A vastartó mindkét oldalán két-két híd épül 30 méter és 15 méter fesztávolságokkal az ezrednek birtokában lévő tábori hidanyag készletéből. Ezekhez csatlakoznak aztán az államvasutak szabályai szerinti hidrészletek. S az egészet egy kisebb méretű földfeltöltés köti össze forgalom alatt lévő vasuti pályatesttel.

Negyven nap alatt az ideiglenes híd készen volt és a terhelési próba az építmény jóságáról és biztonságáról tett tanuságot.

Az egész munkában különösen emlitésre méltó, az úgynevezett „szabadon való szerelés”. Az egyik parttól, illetve a vastartó fejétől kiindulva épült a híd minden egyéb állványzat nélkül, egy az előre épült hídtesten tolható darú segítségével. Oly gyorsan haladt a munka, hogy hat óra leforgása alatt már a második támaszpontig jutott a legénység a hídszerelésben.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Szabadon való szerelés darúval Huszonegy méter magas rácsos tartó és az első hídrészlet szabadon való szerelése Katonai vasuti híd épitése a Mettau folyón
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Rudolf trónörökös emlékezete Rudolf trónörökös emlékezete
Ez év január 30-án volt huszadik évfordulója annak, hogy Rudolf...
Nem utaztam Pécsre, nem ájultam el, nem raboltak ki Nem utaztam Pécsre, nem ájultam el, nem raboltak ki
Rémült családi interurbán-telefonálás, résztvevő baráti érdeklődések...
Magyarország 2:1 arányban győzött Románia ellen Magyarország 2:1 arányban győzött Románia ellen
Az osztrák magyar válogatott mérkőzés után vasárnap Bukarestben...
Kecskemét város szobrai Kecskemét város szobrai
A nagy magyar alföldi város, mely emelkedik és gyarapszik, a...
Decembertől decemberig Decembertől decemberig
Egy évvel ezelőtt tizennyolc és fél pengő volt a tiszai búza, ez év...
Mikszáth Kálmán jubileuma Mikszáth Kálmán jubileuma
Annak a kulturális nemzeti ünnepnek, a mely Mikszáth Kálmán irodalmi...
450 cseléd és munkás kitüntetése 450 cseléd és munkás kitüntetése
Darányi földmivelésügyi miniszter ez évben az ország minden...
85,000 koronás csekkcsalás 85,000 koronás csekkcsalás
Még élénk emlékezetében van a közönségnek az a vakmerő csekkcsalás ls...
Divatos hajviselet Divatos hajviselet
Ha már a ruha és kalapviselet terén oly elképzelhetetlen a...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98