Dtum
Login with Facebookk
1909 | Augusztus

Zeppelin légi utja

A franczia siker ujabb kisérletre ösztönözte annyi balsiker után Zeppelin grófot, az ismert német léghajóst. Épp az echterdingeni katasztrófa napján, a mikor tudvalevően fölrobbant és megsemmisült Zeppelin gróf első léghajója, - végre eljutott czéljához a Zeppelin II. Reggel 4 óra 40 perczkor szállt föl Frankfurtban és 10 óra 43 perczkor érkezett Köln fölé. A százhetven kilométerres utat tehát hat óra alatt tette meg, a mi óránkint 26.3 kilométer, vagyis másodperczenkint 7.3 méternyi sebességnek felel meg, a mi azonban nagyon silány eredmény, mert hiszen a Zeppelin I. is nyolcz méteres sebességgel haladt a szerencsétlen biberaki kaland után Metz felé.

Zeppelin rajongói a megelőző éjjel le sem feküdtek, csak hogy el ne mulaszszák a fölszállás időpontját. A léghajó körül már hajnali negyedfél órakor holdvilág mellett serényen folyt a munka. A mérnökök és szerelők már a helyükön voltak, a mikor háromnegyed négy órakor megérkezett Zeppelin gróf és azonnal a léghajó elülső gondolájába szállott. A léghajóról vastag cseppekben hullott le a reggeli harmat. A léghajó nyugtalanul mozgott a levegőben.

Végre, a mikor a nap fölkelt, Zeppelin gróf, fején fehér sipkával, fölállott helyéről annak jeléül, hogy minden előkészület megtörtént az elindulásra. A motorok csakhamar működni kezdettek és kevéssel azután fölhallatszott Zeppelin vezényszava: Bocsássátok el! Négy óra negyven perczkor a léghajó lassan emelkedni kezdett s előbb északi irányban röpült, majd egy kis erdő megkerülésével ismét észak felé folytatta utját. Az erdőn tul még néhány pillanatig látszott a léghajó, mire azután eltünt a nézők szeme elől.

Zeppelin gróf ezuttal egyenesen Niederhauson és Limburgon át röpült Köln felé. A léghajó gondolájában tizenketten foglaltak helyet, közöttük Eichhorn a 18. hadtest parancsnoka és Ilse alezredes. A léghajó hat óra után röpült el Limburg fölött. Hat óra huszonöt perczkor Neiwidet, hét óra harmincz perczkor Remagent, majd elröpült Bonn fölött és igy jutott Kölnbe, a hol óriási ovácziókkal fogadták a léghajóval érkező öreg grófot. Ezt a jelenetet, különösen a léghajó megérkezését, lehorgonyozását, képünk igen sikerülten állitja a szemlélő elé. A gép lehorgonyzása után dr. Adikesz polgármester lelkes szavakkal üdvözölte a németek lelkes léghajósát, a kit „Isten hozott!” kiáltással fogadtak.

Berlinből különben azt jelentik, hogy Vilmos német császár kivánságára a Zeppelin III. berlini látogatását augusztus 28-án fogja megtenni. Az elhalasztás oka az, hogy az augusztus 28-án már teljes számmal Berlinbe visszaérkező tanulók minél tömegesebben üdvözölhessék Zeppelint. Zeppelin kormányozható léghajóját be fogja mutatni a bódeni tavon Ferencz József királynak is, a mikor a Hofer András-emlék fölavatására Bregenzbe érkezik.

A németek tehát, a mint látszik, teljes erővel azon vannak, hogy Zeppelin gróf népszerűségét megóvják, és a nagy nyomatékkal és még nagyobb sikerrel versenyző franczia aviatiksuok elől elragadják a vezető dicsőség pálmáját, noha immár kiváló szakemberek kimondták véleményüket oly értelemben, hogy a jövő nem a merev rendszerű léghajóké, hanem a repülőgépeké; ha tehát valamely téren tökéletesiteni kell és lehet a repülés technikáját, úgy ez csak a repülőgépeknél lehetséges.

Annak bizonyságául, hogy micsoda igazi, német szivóssággel igyekeznek a németek a jelentőség arczvonalába jutni, megemlitjük, hogy frankfurti tudósitás szerint az állandó léghajós összeköttetés Frankfurt és Lipcse között biztositottnak látszik. Öt tőkepénzes egyedül két millió márkát jegyzett erre a czélra.


A hirből kétségtelenül arra lehet következtetni, hogy a németek azzal akarják most már a francziákat megelőzni, hogy ők legyenek az elsők, a kik két nagy város között kormányozható léghajóösszeköttetést létesitenek.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Meteorológiai műszerek és elemek Meteorológiai műszerek és elemek
Írta dr. Alföldy Dénes. A természettudományi könyvkiadó vállalat adta...
Magyarok, mint diszkoszvetők Magyarok, mint diszkoszvetők
A frankfurti sportlap „Athletik” egyik legutóbbi számnak...
Modern költők Modern költők
Kosztolányi Dezső, ki fiatal költőink között eddig is a legtöbb...
Arab karaván Arab karaván
Nincs hasznosabb állatja az arabnak, mint a tevéje; ennek hátán jut...
A ponyva-művészet A ponyva-művészet
A ponyva-művészet. Abban különbözik a ponyva-irodalomtól, hogy a...
Elmebetegek a műhelyben Elmebetegek a műhelyben
Szomoru hangulatot kelthet alelkünkben ez a kép. Egy németországi...
Nem enyhül a helyzet a Ruhr-vidéken Nem enyhül a helyzet a Ruhr-vidéken
A franciák a megszállott Ruhr-területen letartóztattak több...
A lisztpanama A lisztpanama
A lisztpanama ügyében az árdrágító visszaesés vétsége miatt...
Angliától függetlenül is baj van a cukorpiacon Angliától függetlenül is baj van a cukorpiacon
A cukorkérdéshez a kereskedelmi miniszter hivatalos közlönye a...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98