Dtum
Login with Facebookk
HIRDETÉS
1909 | Július

A vasut történetéből

Az ötvenes és hatvanas években az erdélyrészi „üzletes” örmény, ha feljött az ország fővárosába, vagy pláne Bécsbe utazott, körülbelül ugy érezte magát, mint a ki háboruba megy. Soká, nagyon soká lesz távol, sokféle baleset érheti és legszerencsésebb esetben az ide-oda utazás hetekbe kerül a „dilizsancz”-on, postakocsin, vagy a fuvarvállalkozó váltott „forspont”-jain.

Nem tartozott a ritkaságok közé, hogy egyik, másik gondosabb családapa, mielőtt hosszu utra kelt, meghatóan összevissza csókolta családja tagjait, elkészitette a végrendeletét és érzékeny bucsut vett a várostól, falutól, családtól, ismerőstől, kapufélfától. A szomoru valóságok mellett pedig gyakran ott szerepelt a tréfás események sorozata, a mikor pl. a nehéz utazószekér kerekei elakadtak a kátyuban viharban, esőben átázott az egész alkalmatosság, szóval: a mikor az utas ott állott, hogy: no most! Sem előre, sem hátra!

Micsoda mesébe illő kényelmi állapotot jelentett ehhez képest az első – vasut, a melynek egyik hü képmását közöljük. Persze ezt a vasutat a forspontok kényelmetlen voltának szempontjából kell szemlélnünk, mert a mai viszonyok és igényekhez képest első vasut szerkezete, alakja, nagysága mosolyra késztet. Természetesen. Hisz a az a kis, alacsony vasut, az a szerény méretü gőzmozdony rendkivül hasonlithatott valamely nagyitó üvegen keresztül nézett gyermekjátékhoz. Vontatóképessége, menetszabályossága rendkivül kezdetleges volt. Ilyen volt a vasut háromnegyed évszázaddal meghaladó idő előtt.

Hasonlitsuk most össze ezzel az egyidejüleg közölt másik képünkön látható teljesen modern amerikai gőzmozdonyt, vasutat. Micsoda hatalmas arányok és méretek nyilvánulnak meg általa, micsoda modern technikai erő van felhalmozva ebben a vasszörnyetegben, a mely őrületes gyorsasággal száguld végig a góliátsineken.

Óriási gőzfejlesztő kazán nehezedik a kerekekre, rettentő sulyt képvisel maga a gép, a mely ennek daczára pokoli sebességgel rohan a czél felé. Mily egyszerű volt hajdan és mily szövevényes ma a vasúti közlekedés, gépezet, stb. szerkezete. És vajjon hol lesz a megállás, a végkifejlődés? Egyáltalán lesz-e?...

... Ma, háromnegyed évszázadot meghaladó idő multán, felelevenitünk a vasutról egy visszaemlékezést. Mikor Stephenson bemutatta találmányát a mérnököknek, valaki azt kérdezte, hogy csakugyan bizik-e a találmánya sikerében? 
— Igen – volt a felelet. 
— De ha nem sikerül és szégyent vall? 
— Az az én bajom! – mondta Stephenson. 
— Hátha a találmánya – birkákat gázol el?... 
— Az az ő bajuk!


Ime: a régmult és a jelen.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Az első német gőzmozdony, melynek alakja, szerkezete és felszereltsége is rendkívül kezdetlegesnek látszik Modern amerikai gyorsvonatú gőzmozdony, melynek magassága meghaladja a hat métert
HIRDETÉS
Cikk-ajánló
Színház és üzlet Színház és üzlet
Kétágú kérdés, amely körül sűrű ködben folyik a csatározás, azon az...
Deák Ébner Lajos másodszori felfedezése
Professzor, hivatalosan elismert, többszörösen kitüntetett művész, ki...
Felhivás falusi gazdasszonyainkhoz Felhivás falusi gazdasszonyainkhoz
Abban, azt hiszem, nincs közöttünk véleménykülönbség, hogy a vászon...
A pontosan járó órák A pontosan járó órák
A közönséges életben már jól járó órának mondjuk azt az órát, mely...
Kicsike diktátorok Kicsike diktátorok
Ez az én országom és a főbíró birodalma – mondotta nekem...
Végzetes gramofontalálmány, amelybe belebukott a Tabáni Polgári Bank...
Vasárnap délelőtt érdekes bünvádi följelentést tettek a...
Hess Rudolf Hitler helyettese meglátogatta Gömbös Gyulát Hess Rudolf Hitler helyettese meglátogatta Gömbös Gyulát
Hess Rudolf, Hitler birodalmi vezér és kancellár állandó helyettese,...
Mi a különbség a világválság és a magyar válság között? Mi a különbség a világválság és a magyar válság között?
Nehéz leirni és illő szavakba foglalni azt a kesernyés megilletődést,...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98