Dtum
Login with Facebookk
HIRDETÉS
1909 | Július

A vasut történetéből

Az ötvenes és hatvanas években az erdélyrészi „üzletes” örmény, ha feljött az ország fővárosába, vagy pláne Bécsbe utazott, körülbelül ugy érezte magát, mint a ki háboruba megy. Soká, nagyon soká lesz távol, sokféle baleset érheti és legszerencsésebb esetben az ide-oda utazás hetekbe kerül a „dilizsancz”-on, postakocsin, vagy a fuvarvállalkozó váltott „forspont”-jain.

Nem tartozott a ritkaságok közé, hogy egyik, másik gondosabb családapa, mielőtt hosszu utra kelt, meghatóan összevissza csókolta családja tagjait, elkészitette a végrendeletét és érzékeny bucsut vett a várostól, falutól, családtól, ismerőstől, kapufélfától. A szomoru valóságok mellett pedig gyakran ott szerepelt a tréfás események sorozata, a mikor pl. a nehéz utazószekér kerekei elakadtak a kátyuban viharban, esőben átázott az egész alkalmatosság, szóval: a mikor az utas ott állott, hogy: no most! Sem előre, sem hátra!

Micsoda mesébe illő kényelmi állapotot jelentett ehhez képest az első – vasut, a melynek egyik hü képmását közöljük. Persze ezt a vasutat a forspontok kényelmetlen voltának szempontjából kell szemlélnünk, mert a mai viszonyok és igényekhez képest első vasut szerkezete, alakja, nagysága mosolyra késztet. Természetesen. Hisz a az a kis, alacsony vasut, az a szerény méretü gőzmozdony rendkivül hasonlithatott valamely nagyitó üvegen keresztül nézett gyermekjátékhoz. Vontatóképessége, menetszabályossága rendkivül kezdetleges volt. Ilyen volt a vasut háromnegyed évszázaddal meghaladó idő előtt.

Hasonlitsuk most össze ezzel az egyidejüleg közölt másik képünkön látható teljesen modern amerikai gőzmozdonyt, vasutat. Micsoda hatalmas arányok és méretek nyilvánulnak meg általa, micsoda modern technikai erő van felhalmozva ebben a vasszörnyetegben, a mely őrületes gyorsasággal száguld végig a góliátsineken.

Óriási gőzfejlesztő kazán nehezedik a kerekekre, rettentő sulyt képvisel maga a gép, a mely ennek daczára pokoli sebességgel rohan a czél felé. Mily egyszerű volt hajdan és mily szövevényes ma a vasúti közlekedés, gépezet, stb. szerkezete. És vajjon hol lesz a megállás, a végkifejlődés? Egyáltalán lesz-e?...

... Ma, háromnegyed évszázadot meghaladó idő multán, felelevenitünk a vasutról egy visszaemlékezést. Mikor Stephenson bemutatta találmányát a mérnököknek, valaki azt kérdezte, hogy csakugyan bizik-e a találmánya sikerében? 
— Igen – volt a felelet. 
— De ha nem sikerül és szégyent vall? 
— Az az én bajom! – mondta Stephenson. 
— Hátha a találmánya – birkákat gázol el?... 
— Az az ő bajuk!


Ime: a régmult és a jelen.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Az első német gőzmozdony, melynek alakja, szerkezete és felszereltsége is rendkívül kezdetlegesnek látszik Modern amerikai gyorsvonatú gőzmozdony, melynek magassága meghaladja a hat métert
Cikk-ajánló
11.7 millióra emelkedett a Szolnoki Cukor gyártási jövedelme 11.7 millióra emelkedett a Szolnoki Cukor gyártási jövedelme
Harmadik évtizedét tölti be a Szolnoki Cukorgyár, amely nemcsak...
A kisántánt államai is résztvesznek az interparlamentáris konferencián A kisántánt államai is résztvesznek az interparlamentáris...
Vasárnap este elutazott a kopenhágai interparlamentáris konferenciára...
Apróságok Apróságok
Beszélgettünk Mezey Máriával, aki kijelentette, hogy soha többet be...
Wilson a békéről Wilson a békéről
Wilson elnök az uj elnökségre való jelöltséget a demokratáktól...
Röntgenház Röntgenház
A Röntgensugarak orvosi felhasználása évről évre nagyobb körre terjed...
Merénylet a spanyol király ellen Merénylet a spanyol király ellen
XIII. Alfonz spanyol király ellen most már harmadik izben kiséreltek...
Schossberger Anna milliós valuta csalási ügye Schossberger Anna milliós valuta csalási ügye
Napokon keresztül szenzációs izgalmat keltett az a negyvenmilliós...
Az emberek, akik megtudják, hogy már meghaltak
A stockholmi Komedi-Teatern valamikor Strindberg színháza volt. A...
Szolnoki vasúti felüljáró Szolnoki vasúti felüljáró
Horthy Miklós, Magyarország kormányzója jelenlétében avatták fel az...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98