Dtum
Login with Facebookk
1909 | Június

A Henrik herzeg túraút Bécsbe érkezett

Wien, junius 13.

 

A budapesti start késői órája igen kellemes volt mindnyájunkra nézve, akiket az út fáradalmaitól nem engedett kipihenni a magyar vendégszeretet. Henrik Herceg itt is, mint első, reggel nyolc órakor hagyta el a magyar fővárost.

 

A kocsik csak 9 óta tájban kezdték az indulást, még pedig a késedelmező 675-t beszámítva, számszerint kilencvenheten. Booswaldeck gróf kocsija, mely alatt a benzin megygulladt, szintén idejekorán tudott még a starter előtt megjelenni.

 

A főváros közönsége az átvonulás alkalmából is ugyanazon meleg érdeklődést és lelkesedést tanusította, mint bevonulásunk alkalmával. Mindenütt őszinte éljenkiáltásokkal és kendőlobogtatással üdvözöltek bennünket s ha valamely ismertebb automobilista, vagy budapesti embert pillantott meg valaki, ugy a tömeg szűnni nem akaró éljenkiáltásokkal mutatta ki érdeklődését.

 

Ilyen ovációktol kísérve értük el Budapest határát, ahol már gyérebben de nemkevésbé lelkesen üdvözöltek a vidék emberei. Valahány kisebb helyiségen átmentünk, a virágesőn és kendőlobogtatáson kívül egy-egy rezesbanda is várt bennünket, amelynek hangversenye csak futólag érintette fülünket.

 

Igen szép volt a nagyobb városok, különösen Győr és Magyaróvár által rendezett fogadtatás. Itt is, mint a felvidéken, a bájos hölgyek és a fiatalság mutatott legtöbb érdeklődést. Általában az egész magyar uton végig valóságos szépségkiállításon volt részünk s nem csodálom, hogy a német herceg tegnapi beszédében megemlékezett a magyar hölgyekről.

 

Az uttest maga, eltekintve egy Győr melleti homokos részlettől, pompás jó karban volt. Bár az útszakasz a legkisebb volt, az erős ellenszél miatt rendkívül fárasztó volt, ugy a vezető, mint pedig az utas részére. Jómagam csak kitünő Bárdi-féle autokabátomnak köszönhetem, hogy meg nem fáztam, mint társaim közül igen sokan.

 

A német herceg egy órai előnyét arra használta fel, hogy Oroszvár mellett, volt trónörökösnőnknél: Lónyai Stefánia grófnőnél tegye tiszteletét, aminek folytán az utána jövő kocsik utól is érték. A társaság azután együtt haladt, a herceggel élén Wien felé.


Igen szép volt a magyar ut vége felé a Pozsony városa által az országut korlátján elhelyezett, több kilométer hosszu zászlósor, amelynek végén egy: „A viszontlátásra” felírással ellátott zászló volt az uton keresztbe feszítve.

 

A magyar határon teljesen megszüntek a barátságos üdvözlések, a gyanakvó, fösvény alsóausztriai parasztok nem mutatkoztak az utcán, hanem a függöny mellől bámulták elmenetelünket, nehogy valahogy segíteni kelljen valakit, vagy adni kelljen valamit. Szinte ijesztő csend volt némely helységben s önkénytelenül összehasonlítást kellett tennünk a magyar föld népének szives vendéglátása és az osztrák paraszt ridegsége között.

 

Ezt az összehasonlítást a külföldiek is megtették s mondhatom, nem a mi hátrányunkra dől el. Még magyar vidéken esett meg utunk egyetlen „balesete” Schmidt-Caspari Ilona urasszony egy árokba került kocsijával, de sikerült járművét néhány szivélyes földmíves segélyével az utra vonszolni és még idejekorán Wienbe érkezni.

 

Henrik herceg Benz kocsija néhány perccel három óra után érkezett a Rotunda elé, ahol Tschirsky német nagykövet, Kielmansegg helytartó, és Pallavicini őrgróf fogadták. A hivatalos személyek nagy szivessége nem tudta a nép majdnem teljes részvétlenségét pótolni.


Este az Osztrák Automobil-Clubban fényes fogadás volt, amelyen Henrik porosz herceg, Lipót Salvator főherceg, a rendező klubok elnöksége, számos osztrák előkelőség és a sok résztvevő jelent meg. Az osztrák klub palotája kivülről ez alkalomból a rendező klubok izzólámpákból alkotott jelvényeivel és nemzeti zászlaival volt díszítve. Este a Venedig in Wienben kellett volna találkozniok a résztvevőknek, az esős időjárás azonban a belváros vendéglőinek vízhatlanabb fedele alá hajtotta a többséget. Az esti beszélgetés tárgya mindenütt a magyar utak jósága és a magyar fogadtatás nagyszerüsége volt. Henrik herceg, amint itt megtudtuk még, elutazása előtt meleg szavakkal fejezte ki örömét azon nagyszerű fogadtatása felett, amelyben a résztvevők magyarországi utjukban részesültek.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A fővezetőség kocsija Egy kis baleset Száguldó autómobil a váci úton
Cikk-ajánló
Katonai atléták itthon Katonai atléták itthon
Szerelemhegyi Jenő dr. főhadnagy a MASz. atletikai szakosztályának...
A közös külügyminiszter értékelése a külügyi helyzetről A közös külügyminiszter értékelése a külügyi helyzetről
Az osztrák delegáczió költségvetési bizottsága már május 7-ikén...
A toszkánai nagyherczeg halála A toszkánai nagyherczeg halála
Ferdinánd toszkánai nagyherczeg, a 66-ik gyalogezred tulajdonosa...
A sebkezelés fejlődése A sebkezelés fejlődése
Amikor Metschnikoff évtizedekkel ezelőtt a fehér vérsejtekre...
Augusztus 2-án tárgyalják Berend Béla főrabbi bűnügyét Augusztus 2-án tárgyalják Berend Béla főrabbi bűnügyét
A népügyészség egyik legrégibb foglyának, Berend Béla dr. szigetvári...
A budai rablógyilkosság A budai rablógyilkosság
A budai rabblógyilkosság dolgában a rendőrség befejezte a nyomozást....
Rövidek Rövidek
Az összes svájci lapok idézik a Pester Lloyd szombati vezércikkét,...
A hiúz-galamb és olmützi galamb A hiúz-galamb és olmützi galamb
Alig van ezen két galambfajtánál hasznosabb házi galamb. Ha t. i. az...
Egy fillér áldozat nélkül segithet a kormány a szabóiparosokon Egy fillér áldozat nélkül segithet a kormány a szabóiparosokon
Vasárnap délelőtt országos kongresszust tartottak a férfiszabók. A...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98