Dtum
Login with Facebookk
1911 | Január

A legujabb automobil-szán

Tolnai Világlapjának ebben a rovatában már többféle érdekes formában és kombinációban mutattuk be az automobil-szánt. Volt azok között olyan, mely főként a földsarki jégmezőkre szóló expediczióknak tud és tehet még kiváló szolgálatokat, volt olyan is, mely a havas uton való továbbhaladásra, tehát ugyszólván téli rendes használatra volt szánva.

Most legujabban sikerült beszereznünk az automobilszánnak nemcsak igen érdekes uj szerkezetét képben, hanem sikerült egyuttal legelsőknek ismertetni a legujabb automobil-szánt, a mely – és ez a legritkább esetek közül való – egy uralkodóház tagjának leleményességét dicséri. Ezt az utóbbi körülményt szándékosan emeltük ki és hangsulyoztuk, miután tudvalevő dolog, hogy a technika óriási birodalma a feltalálás és leleményesség szempontjából nem szokott uralkodóházakat érdekelni, csak akkor, ha kész találmányok és vivmányok állanak már rendelkezésre.

Annál meglepőbb és érdekes esemény, hogy akadt egy eleven nagyherczeg, Czirill, az orosz uralkodóház tagja, a ki a mult hetekben rendkivüli életre való szerkezetet mutatott be, a mely az automobil és szán már nem egészen uj, de azért tetemesen javított kombináczióját mutatta be. Czirill nagyherczeg ugyanis megfelelő, jól felfelé görbített szántalpakra erősített egy automobil-szerkezetet. Az automobil-szerkezet – a melyet képben is közlünk olvasóinkkal – kapcsolatban áll egy hatalmas légturbinával. Az automobil hajtóereje egy körülbelül 40 lóerős, Gregoire-motor, a mely megfelelő áttétel utján a légturbinát forgatja.

Itt tehát nem kapaszkodó lánczkerekek, vagy az ülő alatt elhelyezett fogaskerék hajtják előre a szánt, hanem a hatalmas légturbina, a melyet a hatczilinderes motor oly erővel forgat, hogy a légturbina mintegy belefurakodván és kapaszkodván a légrétegbe, az automobil-szánt óránként hetven kilométeres gyorsasággal röpiti tova. Az automobil- (vagy röviditve: auto-) szán hátsó részén két ülés van, ugyanott van a kormánykerék, mig a szán elejét elfoglalja a hatalmas légturbina. Czirill nagyherczeg a találmányát, a mely voltakép igen sikerült tökéletesítése a korábbi kombináczióknak, ismételten kipróbálta, szakembereknek bemutatta, a kik minden fentartás és udvariaskodás nélkül elismerték, hogy a találmánynak igen nagy a jövője.

A találmányt most az orosz hadvezetőség is ki akarja próbálni, mert például téli hadjárat alkalmával különösen felderitő és hirszolgálatnál az auto-szán igen becses szolgálatokat tehet. Az auto-szánt egyébként még kell és lehet is megfelelően tökéletesíteni, mert pl. az ülőhely, így, a mint az a képen látható, nem egészen megfelelő, másrészt a légturbina alakján is változtatni kell, különösen abból az okból, hogy a légréteg ellenállását minél könnyebben le lehessen győzni, miután az óriási gyorsaságban a légréteg, valamint a légturbina dörzsölése könnyen balesetet idézhet elő.

Igen valószinű, hogy ezen a téren is az ugynvezett szivar-czilindrikus alakot fogják majd kipróbálni és módot találnak arra, hogy a légturbinák nagyságától eltérve, talán több kisebb turbinával próbálkozzanak, hogy annál kevesebb nagy felület érintkezzék a levegőréteggel. Az érdekes automobil-szánról irottak nem volnának teljesek, ha meg nem emlitenők, hogy a mikor Czirill nagyherczeg az automobil-szánt elkészítette, megkérte a moszkvai metropolitát, hogy szentelje be a szánt. És a metropolita – nagyherczegről lévén szó – szivesen teljesítette a kérelmet: fényes papi segédlet mellett áldotta meg az uj automobilszánt.

Eltekintve attól, hogy ezek után az orosz nép babonára hajlandó tömege előtt az automobil-szán különös bámulat tárgya lesz, technikai szempontokból sem kicsinyelhetjük ezt az uj szerkezetet, a melynek különlegességét emeli az, hogy nagyherczegi agyvelőnek a kombinácziója. A téli időre való tekintettel az automobil-szán kipróbálására kedvező alkalom kinálkozik. Ugy hirlik egyébként, hogy a légturbina-rendszert most már rendes s kereken járó automobilokon is ki fogják próbálni, még pedig előreláthatólag igen nagy sikerrel.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Beszélgetés a szivemmel Beszélgetés a szivemmel
Kérdem szivem: - Én szivem miért gerjedsz fel Örömre? Napod...
A fascizmus uj programja A fascizmus uj programja
Az olasz fascista párt a fascizmus megalapításának évfordulóján...
Burgonya-központ Burgonya-központ
Burgonya-központ létesitését mondja ki a kormány szept. 4-én kelt...
Kossuth Ferencz és Széll Kálmán vitája Kossuth Ferencz és Széll Kálmán vitája
Kossuth Ferencz a napirend előtt a függetlenségi párt nevében szólal...
A „Kikuju” törzs asszonyai A „Kikuju” törzs asszonyai
A különböző keletafrikai néger törzsek között a leghiresebb a...
Háborúk és betegségek Háborúk és betegségek
A harcztéren levő katonára állandóan ott leselkedik a halál, mely...
A fokhagyma baktériumellenes és gyógyító hatásáról A fokhagyma baktériumellenes és gyógyító hatásáról
A fokhagymát (Allium sativum) és kivonatát, levet, főzetét már régen...
Gyönyörű álom lesz a jövő háboruja! Gyönyörű álom lesz a jövő háboruja!
Egloff, a hires amerikai kémikus hosszu, érdekes cikkben foglalkozik...
A Haltenberger családi uralom kizárólagosságát sikerült keresztülvinni az Autótaxi rt. arizálásával A Haltenberger családi uralom kizárólagosságát sikerült...
Feltűnést keltett, hogy az Autotaxi r. t., amely évtizedeken...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98