Dtum
Login with Facebookk
1912 | November

A hadsereg teher-automobiljai és a magyar ipar

A közös hadügyi kormány már régebben foglalkozik azzal a tervvel, hogy a hadsereg részére teher-automobilokat szerez be. Annak megitélésében, hogy a harcászatban szükséges különféle szállitási célokra a közös vámterületen gyártott automobil-tipusok közül melyek felelnek meg legjobban, már kb. egy esztendővel ezelőtt versenyt rendeztek, amelyen az osztrák gyárak mind részt vettek, mig a magyar teher-automobilokat gyártó vállalatok közül egy sem képviseltette magát.

A hadügyminisztérium által kiküldött szakértő-bizottságnak ilyen körülmények között nem is volt módjában a magyar tipusok teljesítőképességéről, szerkezetéről és más figyelembe veendő tulajdonságairól véleményt alkotni, hanem a jelentkező osztrák gyártmányok közül választott négy különféle célra négy tipust, mint ugynevezett Subventions-Tipust, azaz olyan automobilszerkezetet, amelynek magánosok által való megszerezhetését – hogy ne kelljen minden egyes kocsiért 30.000 korona vételárat készpénzben lefizetni, – a hadügyi kormány azzal segiti elő, hogy a vételárhoz 6000 K-val járul hozzá és azonkívül négy éven át évi 1000 korona támogatást ad.

Ezzel szemben kiköti, hogy a teherautomobil tulajdonosa tartozik járművét mindig jókarban tartani és nemcsak háboru esetén, hanem szükség esetében a hadgyakorlatokra is a rendelkezésre bocsájtani. Ez a négy gyártmány a Büssing-, Fiat-, Graef  & Stift- és Praha-tipus.

Jellemző a magyar automobilgyáraknak az iparfejlesztés nevében nálunk meghonosodott tulzott protekcionizmusban való bizakodására, hogy nemcsak a mondott rendkivül fontos versenyben nem vettek részt, hanem amikor mintegy másfél vagy két évvel ezelőtt a már akkor elismert Büssing-tipus licenciára reflektáltak ugyan, de a szabadalom tulajdonosának nem tudtak vagy nem akartak olyan föltételeket koncedálni, amelyeknek alapján az automobiltipusát Magyarországon is gyárthatta volna.

Amikor a tekintetbe jövő magyar vállalatokkal a tárgyalások ezelőtt vagy egy esztendővel eredmény nélkül megszakadtak, a szabadalom tulajdonosa a Ganz és társa–Danubius gép-, vaggon- és hajógyár rt.-gal mint olyan vállalattal lépett érintkezésbe, amely eddig automobilokat nem gyártott ugyan, de évek óta foglalkozik mótorok épitésével és vaggonok gyártásával, az automobilgyártáshoz is megvan tehát a teljes berendezése.

A közel egy évig huzódott tárgyalások eredményre is vezettek és a Ganz-gyár a Büssing-tipus mellett megszerezte az osztrák Fiat-Werke A. G.-tól is a licenciát, ugy hogy két tipusu teherautomobilok gyártására van joga.

Mi magunk is egész erőnkkel küzdünk azért, hogy a közös szállitásoknál a magyar ipar és a magyar kereskedelem ne huzza a rövidebbet; föltétlenül betartandónak itéljük azt az elvet, hogy a közszállitás sorsát, hacsak parancsoló körülmények nem teszik lehetetlenné, nem szabad nyilvános versenytárgyalás nélkül eldönteni.

A harcászati célokra szolgáló automobil azonban nem az a tárgy, amelynél egy standard-minőséget lehet megállapitani és ezt a standard-minőséget akárki készitheti; itt a szerkezet, az alkatrészek anyaga, az összeállitás és sok más olyan minőségbeli eltolódásokat okozhat, a melyeknek a horderejét előre alig lehet megitélni, de megkockáztatni semmiesetre sem szabad.

A magyar iparon sérelem sem történt.
Igaz, hogy már eddig is készitett Magyarországon egy-két vállalat teherautókat; de annak a közgazdasági jelentőségét, amikor az olyan hatalmas vállalat, mint a Ganz-Danubius rendezkedik be ennek a nagyjövőjü cikknek a rendszeres gyártására, lekicsinyelni nem lehet.

Nem tudjuk, hogy a hadsereg megrendelése nélkül is gyakorlatba venné-e a Ganz-gyár az emlitett szabadalmak megszerzett licenciáját; arra nézve sincs ugyan semmi pozitiv értesülésünk, hogy évente hány teherautót fog ez a gyár produkálni, de azt biztosra vesszük azért, hogy amint a Ganz-Danubius megkezdi a teherautók gyártását, azokat nemcsak a hadseregnek, hanem magánfogyasztóknak is fogja késziteni és gondja lesz rá, hogy elegendő forgalmat érjen el velük. Már pedig a teherautók használatának a terjedése az országban határozottan közgazdasági vivmány és előnyére válik a többi gyárnak is.

 

H. M.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Praha ND tipusú teherautó Fiat 510 tipusú teherautó Büssing katonai teherautó
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98