Dtum
Login with Facebookk
1912 | Október

Wientől Orsováig. A nemzetközi motorcsónakverseny

Szeptember hó 20-én 17 motorcsónak startolt a wieni Duna-kanálisból, hogy a Motor-Jacht-Klub von Oesterreich által konstruált versenyprogramm szerint végigszeljék a hatalmas folyamot egészen Orsováig. A klub elnöke, Lautin Gusztáv dr., nagy agilitással, akadályt nem ismerő energiával szállt harcba a versenyért, amely a magyar kormány az étapevégi városok és egy egész sereg magyar sportférfi támogatásával valóban testet is öltött és bátran állíthatjuk: sikerrel végződött.


Egy kissé erőszakoltnak látszott ez a verseny.
A hazai szakkörök nagyon nehezen melegedtek fel, pedig akárhogy is áll a dolog, Magyarországnak, a magyar motorsport köröknek igen sok tanulsággal, utmutatással szolgált. Egy teljesen ismeretlen terrénumon, a vizen láttuk, mire képes az automobilmotor és igy elhanyagolt motorcsónaksportunk, ha egyelőre nem is érezzük, határozottan erős lökést kapott. A leghatározottabban kialakult a magyar motorcsónak klub szükségessége és a most feltámadt magyar önérzet kapcsán, hogy a jövőben a saját anyagi eszközeinkkel mi és ne egy idegen egyesület rendezzen versenyt, igen rövid időn belül ez az egyesület meg is fog alakulni.


A másik fontos faktor, amelyet az eszmének szintén megnyertünk az osztrák egyesület rendezésével, a nagyközönség. Pozsonytól Orsováig több százezerre menő érdeklődőt csalt ki a Duna két partjára a fürgén elsikló kis flotilla s ha a jövőben majd magyar zászlók alatt repülnek végig a Dunán a motoros jármüvek, ez az érdeklődés megtizszereződik.


A bécsi klub versenye, akárhogy állítsuk is be ennélfogva a dolgot, ránk nézve határozottan előnyös volt, tisztán azon mulik minden, hogy ezt a versenyt miképpen fogjuk kihasználni kamatozólag a magyar motorsport javára. A Királyi Magyar Automobil-Klub, amely a most lezajlott dunai utazásból hivatalosan nem vette ugyan ki a részét, a legnagyobb éberséggel figyelte a történteket, vezetőférfiai jóformán kivétel nélkül ott várakoztak a jachtok érkezésére a Margitszigeten a késő esti órákig, sőt a következő napokon is hosszasan tanulmányozták a befutott jármüveket és ez nekünk igen erős garancia a jövőre. Ennek a klubnak a fenhatósága alatt rövid időn belül meg fog alakulni a Magyar Motorjacht-Klub, amelynek létrejöttét csak sürgetni fogja a közönség érdeklődése.

 

A napilapok közül néhány hiábavaló kiadásnak tartotta azt a szubvenciót, amelyet a kereskedelmi miniszterium nyujtott az Osztrák Motorjacht-Klub vezetőségének. A napilapoknak nincs igazuk. Elvégre az teljesen mindegy, hogy mi direkt vagy indirekt uton jutunk közelebb egy célhoz.

 

Nyolc-tizezer korona magában vajmi kevés ahhoz, hogy az alapját megvessük a magyar motorcsónaksportnak. De még tizszer ilyen nagy összeg sem volna elegendő, mert a dolog kritériuma elsősorban nem is a pénz, hanem a szükségesség tudatának a kialakulása s a közérdeklődés. Erre pedig az egyetlen mód az olyan palam et publice való demonstrálás, mint amilyen a most véget ért nemzetközi motorcsónakverseny is volt.

 

E sorok irójának a verseny alatt több étapevégi állomáson volt alkalma beszélgetni a város vezetőférfiaival, akik egyértelmüleg hangsulyozták, hogy számukra, mint a helyi közlekedés egy pótló eszköze, nagyszerü megoldás volna a motorcsónak. Már érintkezésbe is léptek gyárakkal, áttanulmányoztak több prospektust, de papirosról nem alkothattak maguknak tiszta képet. Ezért üdvözölték oly nagy lelkesdéssel az első hiradás kézhezvétele után nyomban a nemzetközi motorcsónakversenyt, amely ime végre alkalmat adott számukra szemtől-szembe látni a különböző tipusu motorjachtokat.


Ezen a ponton a versenyek már nemcsak sport, hanem gazdasági szempontból van nagy jelentősége. Az automobil terén ez a fejlődés hosszu, majdnem egy évtizedig terjedő munka után volt érezhető, a motorcsónakoknál az árnál gyorsabban rohanó élet minden kétséget kizárólag át fog ugrani jó pár esztendőt s a most megindult propaganda után remélhető, hogy a kis flotilla utvonalán már rövid időn belül látható nyoma lesz a wien-orsovai dunai utazásnak.


A magyar publikum meleg szeretettel ünnepelte a külföldi vendégeket, akik határozottan nagyszerü impressziókkal hagyták el Magyarország határát. A Kazán-szoros gyönyörü formációi kitörűlhetetlen nyomokat hagytak vendégeink lelkében.


Akik megcsodálták a festői vidéket, bizonyára visszatérnek még hozzánk s az a propaganda, amit cserébe adnak a látottakért, drága pénzen nem vehető meg.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Bárczy István Budapest polgármestere motoros csónakon érkezik a margitszigeti kikötőbe Káldi Jenő igazgató Benz X. nevű csónakjának budapesti startja Nemzetközi dunai verseny: A Benz XII. indulásra készen A Benz I. versenyben Nemzetközi dunai verseny: A Rara Avis II. belseje A Meteor kajüt-boot az újvidéki kikötőben
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98