Dtum
Login with Facebookk
1914 | Június

Az első automobil

Mi, akik a harminc- és negyvenév között tapossuk az élet utjait, az idősebbek természetesen szintén, mi még tudjuk azt, hogy milyen volt a világ azelőtt, mielőtt az auto, a mozgófénykép, kormányozható léghajó, repülőgép megvolt, s bizony alig hiszik el nekünk a fiatalok, hogy mi még arra is igen jól emlékszünk, mikor még villamos közuti vasutak sem jártak.

 

Arról talán, hogy a világitás is más volt, és sem villamos, sem harisnyás gázégő nem volt ismeretes általánosságban, nem is szabad beszélnünk, mert nem hiszik el nekünk. Semmit sem lehet olyan könnyen megszokni, mint a kényelmet és ezt mi már alaposan megszoktuk, s a modern életet automobil nélkül el sem képzelhetjük. Vessünk egy pillantást az itteni képre. Rendes fénykép, amilyet ma is épugy készitenek, mint huszonöt év előtt, de amit a kép ábrázol, amit ez a kép mutat, bár alig három évtizedes, olyan régi, hogy már csak a muzeum mutatja. A kép az első német automobilt ábrázolja; a gép Münchenben a világhires Deutsches Muzeum-ban ma már látványosság, mert hiszen csak melléje kell képzelnünk a torpedóalaku versenyautomobilokat, amelyek már majdnem másfélszáz kilométer sebességgel száguldanak s azonnal látjuk, hogy a letelt 30 esztendő két alkotása között olyan különbség van, amely maga is egy egész világot alkot.

 

Ez az első automobil, az első benzinmotoros kocsi, óránként husz kilométer sebességgel is tudott futni, s az egész világ bámulatát vonta magára. Mi ez ma a versenyautókhoz, mi ez ma a nagysebességü teher-automobilokhoz, milyen gyerekjáték ez ma a hadi, ágyuval fölszerelt, páncélos autóhoz? És ilyen volt az autó mindaddig, míg a pneumatikot föl nem találták. Igaz, hogy a motor az autó lelke, de ha a pneumatik technikája nem tudta volna ezt a mai formát elérni, a legjobb motor is csak annyira vitte volna az autót, hogy 30-40 kilométer sebességnél minden emberi szervezet fölmondta volna a szolgálatot. A sebesség elérését, a motor mellett a pneumatik biztositotta.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Automobilszemle a Vérmezőn A Budapesten használatba vett új levélgyűjtő automobil
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
A munkásság vagyona A munkásság vagyona
Nincs egy teremtett lélek ebben az országban, a ki csak álmodni merte...
Szun-Jat-Szen családja Szun-Jat-Szen családja
A kinai nép győzelmes köztársasági mozgalmának világhirü szervezője,...
Tizezrek tüntettek vasárnap Budapesten a városházi uralom és a mai kormányrendszer ellen Tizezrek tüntettek vasárnap Budapesten a városházi uralom és a mai...
Vasárnap már teljes erővel lángolt föl a választási harcba indult...
A magyar paraszttársadalom A magyar paraszttársadalom
Erdei Ferenc eddigi munkáiban mindig az elemzés, a részletek...
Az ifjusági mezei futóbajnokságról Az ifjusági mezei futóbajnokságról
Egy héttel tul vagyunk már az ifjusági távfutás nagy erőpróbáján....
Szénberakó-híd Szénberakó-híd
Az ipar, különösen pedig a gyáripar óriási fellendülése óta rengeteg...
Lyukak az égen Lyukak az égen
1884. junius 6-án Sir John ezt irta nénjének: „Nem felejtettem...
Villámos kézilámpák Villámos kézilámpák
Ujabban Amerikából sűrűn jönnek a kereskedésbe kézi használatra való...
Widia Widia
A legkeményebb fém, amely kétszer olyan drága, mint az arany. A...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98