Dtum
Login with Facebookk
HIRDETÉS
1915 | December

Amitől a győzelem függ

Az olvasó elcsodálkozik azon, hogy e sorok mellett lenyomtatott képen egy gépet lát, amelyet egy fiatalemberke kényelmesen tovább tologat a targoncán, s a cikk cimétől arra gondol, hogy ez a hordozható gép, valami rejtelmes hadiszerszám, amitől a harcoló csapatok győzelme tényleg függésben van. Végkövetkeztetésben a győzelem tényleg ettől a rejtelmes géptől is függ s az olvasó csak most csodálkozhatik igazán, ha mégis mondjuk mindjárt, hogy ez a gép nem egyéb, mint vasuti kocsik, helyesebben vonatok fékszerkezetének ellenőrzője. Mi rávezetjük az olvasót erre az eredményre s nem kivánunk ehhez semmiféle szakmabeli előismeretet, vagy pláne szaktudást. Annyit minden ember tud, aki valaha kocsin, vagy villamoson ült, hogy a haladó járóművek egyik legfontosabb alkotórésze a fék. Nemcsak a járókelők élete, hanem a kocsiban ülők testi épsége is azt követeli, hogy a járómű kellő pillanatokban megállitható legyen.

 

El tudjuk képzelni, hogy a nagy sebességgel haladó vonatoknál milyen fontos alkotórész ez, hiszen a vonatok esésben, emelkedésben épült pályákon futnak, s ezer meg ezer veszedelem, - beomlott alagut, leszakadt hid, alámosott töltés, berogyott bevágás, szekerek az utátjárón, legelőcsorda a pályán, a hegyekről leomlott sziklák, szándékos, vagy véletlen emberi test-akadály okozhatja, hogy programm, vagy menetrend ellen, nyilt pályán kell megállani. Fék nélkül ez el sem képzelhető. Ha ezzel tisztában vagyunk, nyomban megértjük, hogy a vonatok indulása előtt a legfontosabb vasuti szolgálatok egyike, hogy megvizsgálják a fékek épségét, valamint az is, hogy jól müködnek-e?

Hát most tekintsünk el attól, hogy a fékromlás balesetet okoz, tisztán abból a nézőponból vizsgáljuk az esetet, hogy a fék elromlás az ellenőrzés alkalmával jelentkezik, a vonat össze van állitva, indulásra kész, s a rossz fék miatt egy, vagy két kocsit ki kell dobnia a sorozatból, s mást vegyük hozzá a mai háborus állapotot, a vonat rendeltetését, hogy katonát szállitson sürgősen valamelyik veszélyeztetett helyre, ahol a tartalék megérkezése győzelmet jelent, az elkésése vereséget okoz, készen áll elöttünk a fék, mint olyan háborus eszköz, amitől a győzelem függ. Mielőtt még a fékvizsgáló gépet magyaráznók meg, el kell mondanunk, hogy ma már nem csak a gyorsvonatokat és személyvonatokat szerelik föl a gőznyomásos fékekkel, amelyet a „Westinghouse” elnevezésről minden vonaton járt ismer, hanem a tehervonatokat is, s ma, amikor a katonákat a kocsik jobb kihasználása céljából teherkocsikon szállitják rendeltetési helyükre a katonavonatokat is mind ezzel a Westinghouse-gyorsfékkel szerelik föl. A vonat indulása előtt a fékszerkezetet meg kell vizsgálni. Még ma is ugy történik ez az egész világon, hogy a kocsikat a műhelyben egyenként rácsatolják a fékpróbáló szerkezetre, s ha nem müködik a fék, azt a kocsit nem sorozzák be a vonatokba. Könnyü belátni, hogy az a próbálgatás milyen hosszadalmas, főleg sürgős esetben, amikor a vonat összeállitásra már vár a katonaság. Egyenként kell a kocsikat betolni a műhelybe, ott rászerelni a fékvizsgáló tömlőre, azután kitolni a műhelyből, helyet csinálni a következő kocsinak, s csak azután lehet arról szó, hogy a kocsikból vonatot csináljanak. Ha negyven kocsiról van szó, s minden egyes kocsira csak a legkevesebb időt számitunk; műhelybe tolás, próba, kitolás, legalább tiz perc, ez negyven kocsinál négyszáz perc, vagyis legkevesebb 6-7 óra.

Most vegyük elő a mi hadigépünket. Ez nem egyéb, mind hordozható fékpróbáló készülék. A tolórudak mellett van egy öt lőerejü benzinmotor, amely 1200 fordulattal dolgozik. Fölötte van a hütőszerkezet, e mögött van a kazán, amelybe a motor levegőt szivattyuz be, s nyomban süritett levegőt állit elő a légnyomásos próba részére. A kazánban tehát süritett levegő van; elől a kazánon egy feszmérő jelzi a levegő feszitő erejét, s ez természetesen szabályozza a motor munkáját. A kazán alján – mint a képen is látható – egy tömlő van, s ez szolgál arra, hogy a vasuti kocsikra szerelt Westingshouse-fék szerkezettel összekötve, a próbát vele megtarthassák. A féktömlőt és a próbakazán tömlőjét összekötik, a motor megindul, a tömlőn át a kellő légnyomást bocsájtják a fékre, s néhány pillanat alatt látják, hogy müködik-e, s hogy jól müködik-e a fék?

 

Alig egy óra alatt negyven kocsin végzik a fékpróbát, még abban az esetben is, ha a kocsik különböző vágányokon, szerteszét vannak a pályaudvar közel és távoli részein. Hiszen a könnyü taligát egy gyerekember is játszi könnyedséggel tolja kocsitól kocsiig, s azalatt az egy óra alatt, mig a kocsikat végig megvizsgálják, a tolatómozdony már szereli össze vonattá a már megvizsgált, jónak talált kocsikat. Most már láthatjuk, hogy milyen fontos e gépecske a háboru nézőpontjából is.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


HIRDETÉS
Cikk-ajánló
Az esküvődön én is ott leszek! Az esküvődön én is ott leszek!
„Az esküvődön én is ott leszek’ ismert slágerdal körül...
Németország utoljára
Az első világháború utolsó nagy német támadására 1918. júliusában...
MTK – 33 FC 5:0 (4:0) MTK – 33 FC 5:0 (4:0)
Mint előre várható volt az "33" FC nem tudott komoly ellenállást...
Beszélgetés az igazságügyminiszterrel Beszélgetés az igazságügyminiszterrel
A miniszterelnök egyik legutóbb mondott beszédében kijelentette, hogy...
Erzsébet királyné emléke Kolozsvárott Erzsébet királyné emléke Kolozsvárott
Kolozsvár város elhatározta, hogy a város legszebb pontjára, a...
A betörőkirály A betörőkirály
Nem esett meg formálisan a választás, senki sem kiáltotta ki...
Korfestő adomák Korfestő adomák
Azt kérdik az író négyéves kisfiától: - Mi akarsz lenni, fiacskám? ...
Olasz hadicélok Olasz hadicélok
Olaszország el akarta venni a Monarchiától annak olasz lakosságú...
A hüvösvölgyi rablógyilkosság A hüvösvölgyi rablógyilkosság
Friedrichkeit Ferenc bünügyében, mint ismeretes, a mult héten a...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98