Dtum
Login with Facebookk
1916 | Május

Éhes a hajó

Nem kell a cim értelmét az emberi gyomorra magyarázni, s mégis szószerint értjük, hogy a hajót etetik. Mert a szén olyan tápláléka a hajónak, mint az ennivaló az emberi testnek s igy azt is mondhatjuk, hogy a hajó meghal, értéktelen, mozdulatlan hulla, ha elvonják tőle táplálékát, a szenet. 

Régebben, amikor a vitorlák, még régebben, amikor az evező rabszolgák hajtóereje volt a fő mozgatója a hajózásnak, nem volt jelentősége a szénnek, de ma, amikor a hajógép szenet eszik, mindennél fontosabb, hogy a hajóknak elegendő szenük legyen a megteendő utra.

De nemcsak maga a hajó az, amely a szénben él, az egész ország léte függ a szénen. Nem tehetünk róla, megint a háboruról kell beszélnünk. Itt van példának Olaszország. Ez a birodalom a béke csendes, szép napjaiban Németországból, Ausztria-Magyarországból és Belgiumból kapta a szénszükségletét egészen.

Most háboruban van velünk, világos, hogy Németország sem a magáéból, sem a belga szénvidékről nem ad szenet Itáliának. Olaszország a szén tekintetében teljesen ki van szolgáltatva Angliának. Ha Anglia nem adna szenet Olaszországnak, megállna az egész ország, nem volna semmiféle üzem, állanának a hajók, elfogyna pótolhatatlanul a munició s egy szép napon szétlapulva fetrengene vagy az ellenfelei, vagy a barátai lábánál.

Hogy ez igy van, annak legjobb bizonyitéka az volt már eddig is, hogy Olaszország, mikor nem akarta aláirni a londoni egyezményt, amely kizárja a különbékét, azzal kényszerült ugy táncolni, ahogyan Anglia fütyült, hogy Anglia egyszerüen beszüntette a szénszállitást.

Az itt bemutatott kép a Spitzbergák előtti tenger képe.
A Spitzbergák az Északi jegestenger egyik szigete. A Ferenc József-földtől délnyugatra fekszik. Norvég birtok. Az egész sziget kőszénből áll. A kőszén kibányászása nemzetközi vagyonból alakult társaság kezében van, s a sziget kikötőjében minden hajó vehet szenet, ha megfizeti az árát. Igaz, hogy a kikötő az év kilenc hónapjában jég alatt van, s egyébként sem valami barátságos a hajózás a jéghegyek miatt, de azért millió és millió métermázsa szenet elhordtak már onnan a világ hajói.

A hajó ott áll a kikötőben, ahova a kőszénbányából drótkötélpálya vezet a tároló helyre. A szén innen csuszópályán fut le az elosztó állványra, apró kocsikba hull, s ezek beszaladnak a hajók fenekére, a szénraktárakba.

Az északi államok igen sok szenet szereznek be ezekből a bányákból és ezzel is tehermentesitik a könnyen hozzáférhető európai bányák szénmennyiségét.

Most az akna az ur a tengeren, s hogy melyik nemzetiségü hajó mer szembeszállani az aknamezőkkel, nem tudjuk. Lehet, hogy a Spitzbergák kőszénbánya-üzeme most a háboru miatt szünetel.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98