Dtum
Login with Facebookk
1920 | Február

Léghajó vagy repülőgép? 2.

Az amerikaiak, főként újabban nagy erőfeszítést tesznek, hogy a többi nemzeteket túlszárnyalják.

Míg az első Zeppelin-ek gáztartója 12000 m3 ürfogatú volt s az 1916. évi típusnak is csak 55000 m3, az R. 34 jelű angol léghajónak ugyanekkora, az 1918. évi Zeppelin-nek 70000 m3 ürfogatú gáztartója van, addig az amerikaiak oly léghajókat szándékoznak készíteni, melyek három hétig lehetnek egyfolytában a levegőben s 100 000 km-nyi utat futhatnak be 200 tonna teherbírással. E terven föllelkesedve, az angolok 250 000 m3 ürfogatú gáztartójú léghajókat akarnak előállítani 170 tonna hasznos teherbirással.

Nem kell azonban azt hinnünk, hogy a németek hátramaradnak. Már a háború alatt az egyik Zeppelin-jük a Balkánról Khartumba és visszaszállott, 7500 km-nyi utat egyfolytában téve meg, mi akkora távolságot jelent, mint a mekkora az út Páristól New-Yorkig és vissza. És jelenleg azt tervezik, hogy Németország és Amerika között állandó léghajóösszeköttetést tartanak fönn 200 utast befogadó léghajókkal.

Mindeddig a léghajók azért nem fejlődhettek, mert nem tudtak nekik elég nagy sebességet adni. A hajlékony gáztartójú, a levegőt nem eléggé jól hasító s szerkezeti részeikben is sok tekintetben hibásan készült léghajók sebessége 50-60 km volt óránkint. A félmerev léghajóknak sem adhattak 60-70 km-nél nagyobb sebességet.

Míg a repülőgép, mióta szárnyát, lebegető síkját, oszloprúdjait s jóformán a levegőt hasító minden részét kellően idomították s erős mótorokat alkalmaztak reá, manapság már óránkint 120-140 km sebességgel halad. Jóformán bárminő időjárásban, erős szélben is útra kelhet. Sőt ma már 24 óra alatt Európából Amerikába repülhetünk.

De a merev léghajók sebességét is sikerült megnövelni, mert alakjukat kellően idomították s erős mótorokat alkalmaztak reájuk. A csónak alakját, valamint a csónakot tartó szerkezeteket is a légtechnikai szabályok szerint formálták. 2. képünkön bemutatjuk az 1915. és 1917. évi Zeppelin csónakjának alakját.

Az 1917. évi sokkal kedvezőbb alakú és léghasítás szempontjából, mint az 1915. évi. A legújabb angol, R. jelzésű léghajóknak, valamint az újabb Zeppelin-eknek sikerült a sebességét óránkinti 90-120 km-re emelni. 2000 km távolságra való utazásra a léghajó éppen olyan gyorsan jár, mint a repülőgép. Kisebb távolságra a repülőgépé az elsőség főként azért, mert gyorsabb.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A leghajó csónakjának fejlődése. 1900. évi és 1916. évi Zeppelinek
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Napoleon – Slózi Napoleon – Slózi
Egy középiskolai tanártól kaptuk a következő kedves...
A vörös ördög
Távoli ismerősöm, Vörös Ördög, megszólított a Vilmos császár-út és...
Rádió-orvos a tengeren Rádió-orvos a tengeren
Ma már a rádió egyetlen valamirevaló tengeri hajóról sem hiányzik....
A háziipar balladája A háziipar balladája
Riportot kellene írni a Magyar Házipari Központról, meg az Országos...
Remek eredmények a Budapest-Eger úszóversenyen Remek eredmények a Budapest-Eger úszóversenyen
Egerben vasárnap délután zsúfolt nézőtér előtt került sor a...
A „Potemkin” megadta magát a román kormánynak A „Potemkin” megadta magát a román kormánynak
A lázadó hajó első konstanzai látogatásakor kérdezősködött a...
Orvtámadás egy szolgabíró ellen Orvtámadás egy szolgabíró ellen
Szatmár-megyében, Sályon még a múlt év nyarán bíróválasztás volt....
Magánmuzeum Budapesten Magánmuzeum Budapesten
Az 1895-ben elhalt Sefer- pasa bertholdsteini kastélyát, mely egykor...
„Vannak sikereink, de még nem győztünk” „Vannak sikereink, de még nem győztünk”
Ha milliós hadseregek állnak egymással szemben, akkor a győztesnek...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98