Dtum
Login with Facebookk
1920 | Február

Léghajó vagy repülőgép? 2.

Az amerikaiak, főként újabban nagy erőfeszítést tesznek, hogy a többi nemzeteket túlszárnyalják.

Míg az első Zeppelin-ek gáztartója 12000 m3 ürfogatú volt s az 1916. évi típusnak is csak 55000 m3, az R. 34 jelű angol léghajónak ugyanekkora, az 1918. évi Zeppelin-nek 70000 m3 ürfogatú gáztartója van, addig az amerikaiak oly léghajókat szándékoznak készíteni, melyek három hétig lehetnek egyfolytában a levegőben s 100 000 km-nyi utat futhatnak be 200 tonna teherbírással. E terven föllelkesedve, az angolok 250 000 m3 ürfogatú gáztartójú léghajókat akarnak előállítani 170 tonna hasznos teherbirással.

Nem kell azonban azt hinnünk, hogy a németek hátramaradnak. Már a háború alatt az egyik Zeppelin-jük a Balkánról Khartumba és visszaszállott, 7500 km-nyi utat egyfolytában téve meg, mi akkora távolságot jelent, mint a mekkora az út Páristól New-Yorkig és vissza. És jelenleg azt tervezik, hogy Németország és Amerika között állandó léghajóösszeköttetést tartanak fönn 200 utast befogadó léghajókkal.

Mindeddig a léghajók azért nem fejlődhettek, mert nem tudtak nekik elég nagy sebességet adni. A hajlékony gáztartójú, a levegőt nem eléggé jól hasító s szerkezeti részeikben is sok tekintetben hibásan készült léghajók sebessége 50-60 km volt óránkint. A félmerev léghajóknak sem adhattak 60-70 km-nél nagyobb sebességet.

Míg a repülőgép, mióta szárnyát, lebegető síkját, oszloprúdjait s jóformán a levegőt hasító minden részét kellően idomították s erős mótorokat alkalmaztak reá, manapság már óránkint 120-140 km sebességgel halad. Jóformán bárminő időjárásban, erős szélben is útra kelhet. Sőt ma már 24 óra alatt Európából Amerikába repülhetünk.

De a merev léghajók sebességét is sikerült megnövelni, mert alakjukat kellően idomították s erős mótorokat alkalmaztak reájuk. A csónak alakját, valamint a csónakot tartó szerkezeteket is a légtechnikai szabályok szerint formálták. 2. képünkön bemutatjuk az 1915. és 1917. évi Zeppelin csónakjának alakját.

Az 1917. évi sokkal kedvezőbb alakú és léghasítás szempontjából, mint az 1915. évi. A legújabb angol, R. jelzésű léghajóknak, valamint az újabb Zeppelin-eknek sikerült a sebességét óránkinti 90-120 km-re emelni. 2000 km távolságra való utazásra a léghajó éppen olyan gyorsan jár, mint a repülőgép. Kisebb távolságra a repülőgépé az elsőség főként azért, mert gyorsabb.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A leghajó csónakjának fejlődése. 1900. évi és 1916. évi Zeppelinek
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Lengyel Menyhért - Amerikai napló Lengyel Menyhért - Amerikai napló
Engem makacs kétkedőt, aki vonakodtam hinni a pokolban, amíg...
A teheráni értekezlet A teheráni értekezlet
A Reuter jelentése szerint Roosevelt, Churchill és Sztalin...
Bornemisza Géza iparügyi miniszter a háborús textiliparról Bornemisza Géza iparügyi miniszter a háborús textiliparról
Nemrégiben helyzeték üzembe a Magyar Viscosa Részvénytársaság új...
Tagositás nélkül nincs telepítés Tagositás nélkül nincs telepítés
A számos illetékes nyilatkozat után, amely a telepítés ügyében egy év...
Vass - szemtől szemben Vass - szemtől szemben
Lelkében demokratikus volt és nem csinált titkot abból, hogy egyszerü...
Az orosz hadsereg lázadása Az orosz hadsereg lázadása
Három helyen lázadt föl az orosz hadsereg: Szveaborgban, Kronstadtban...
Ellenségeink fegyverei Ellenségeink fegyverei
Nincs tanulságosabb valami azoknál a hadikiállításoknál, melyeket az...
Üzembeszüntetés előtt az ország legtöbb gazdasági vasutja Üzembeszüntetés előtt az ország legtöbb gazdasági vasutja
A közlekedési világ egyik régi, kitünő szakembere bocsátotta a...
A MAC vízipóló csapata bírói hibával 3:2 arányban verte az FTC-t A MAC vízipóló csapata bírói hibával 3:2 arányban verte az...
Mérkőzés elején Kalapos szép gólja után a Fradi lendül támadásba....
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98