Dtum
Login with Facebookk
1920 | Február

Léghajó vagy repülőgép? 2.

Az amerikaiak, főként újabban nagy erőfeszítést tesznek, hogy a többi nemzeteket túlszárnyalják.

Míg az első Zeppelin-ek gáztartója 12000 m3 ürfogatú volt s az 1916. évi típusnak is csak 55000 m3, az R. 34 jelű angol léghajónak ugyanekkora, az 1918. évi Zeppelin-nek 70000 m3 ürfogatú gáztartója van, addig az amerikaiak oly léghajókat szándékoznak készíteni, melyek három hétig lehetnek egyfolytában a levegőben s 100 000 km-nyi utat futhatnak be 200 tonna teherbírással. E terven föllelkesedve, az angolok 250 000 m3 ürfogatú gáztartójú léghajókat akarnak előállítani 170 tonna hasznos teherbirással.

Nem kell azonban azt hinnünk, hogy a németek hátramaradnak. Már a háború alatt az egyik Zeppelin-jük a Balkánról Khartumba és visszaszállott, 7500 km-nyi utat egyfolytában téve meg, mi akkora távolságot jelent, mint a mekkora az út Páristól New-Yorkig és vissza. És jelenleg azt tervezik, hogy Németország és Amerika között állandó léghajóösszeköttetést tartanak fönn 200 utast befogadó léghajókkal.

Mindeddig a léghajók azért nem fejlődhettek, mert nem tudtak nekik elég nagy sebességet adni. A hajlékony gáztartójú, a levegőt nem eléggé jól hasító s szerkezeti részeikben is sok tekintetben hibásan készült léghajók sebessége 50-60 km volt óránkint. A félmerev léghajóknak sem adhattak 60-70 km-nél nagyobb sebességet.

Míg a repülőgép, mióta szárnyát, lebegető síkját, oszloprúdjait s jóformán a levegőt hasító minden részét kellően idomították s erős mótorokat alkalmaztak reá, manapság már óránkint 120-140 km sebességgel halad. Jóformán bárminő időjárásban, erős szélben is útra kelhet. Sőt ma már 24 óra alatt Európából Amerikába repülhetünk.

De a merev léghajók sebességét is sikerült megnövelni, mert alakjukat kellően idomították s erős mótorokat alkalmaztak reájuk. A csónak alakját, valamint a csónakot tartó szerkezeteket is a légtechnikai szabályok szerint formálták. 2. képünkön bemutatjuk az 1915. és 1917. évi Zeppelin csónakjának alakját.

Az 1917. évi sokkal kedvezőbb alakú és léghasítás szempontjából, mint az 1915. évi. A legújabb angol, R. jelzésű léghajóknak, valamint az újabb Zeppelin-eknek sikerült a sebességét óránkinti 90-120 km-re emelni. 2000 km távolságra való utazásra a léghajó éppen olyan gyorsan jár, mint a repülőgép. Kisebb távolságra a repülőgépé az elsőség főként azért, mert gyorsabb.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A leghajó csónakjának fejlődése. 1900. évi és 1916. évi Zeppelinek
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
A fiumei gyorsvonat katasztrófája A fiumei gyorsvonat katasztrófája
E hónap 7-ikén, kora hajnalban összeütközött a Budapestről elindult...
A hónap rövidhíreiből A hónap rövidhíreiből
Budapesten több napos tárgyalás nyert befejezést, mely az ukrajnai...
Kina – köztársaság Kina – köztársaság
Kínából meglepő események hirek érkeznek. A meglepetésszerüséget ugy...
Korunk hőse Korunk hőse
Régi ujságlapokon van megírva, hogy kit bámult a kor és miért bámulta...
Szénakészités ágasokon való száritással Szénakészités ágasokon való száritással
A rendekre vágott zöldtakarmány a talaj felületén feküdve, kivált, ha...
Az imádó arczképe a – harisnyán Az imádó arczképe a – harisnyán
Szigoruan véve egyre megy, hogy kiki miképp akarja az imádója...
Gerevich Aladár az első az osztrák kardvívó-bajnokságban Gerevich Aladár az első az osztrák kardvívó-bajnokságban
A Konzerthaus nagytermében vasárnap délután vívták a döntő...
Szerdán délelőtt ¼ 11 órakor érkezik meg Endresz és Bittay koporsója a Délivasuti pályaudvarra Szerdán délelőtt ¼ 11 órakor érkezik meg Endresz és Bittay...
Évek hosszu sora óta nem volt esemény, amely olyan mélységes erővel...
Biró Lajos elbeszéléseiből Biró Lajos elbeszéléseiből
Biró Lajos elbeszéléseiből egy füzetre valót adott ki most a Magyar...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98