Dtum
Login with Facebookk
HIRDETÉS
1922 | Június

A levegő ellenállása

 A levegő ellenállásának törvényeit csak legujabban kezdik a tudósok megismerni. Csak mióta a repülés annyira tökéletesedett vizsgálták behatóbban a tudósok ezeket a törvényeket, amelyek ismerete elsőrangu követelmény a repülés további fejlesztése érdekében. De számot kell vetni ezekkel a törvényekkel a mérnököknek is, akik a mozdonyok tökéletesítésén dolgoznak.

Akik megfigyelték az ez idő szerint használatos amerikai szerkezetű lokomotivokat, észrevehették, hogy azok kéménye alacsony, a kazánjuk pedig elől csucsban végződik. A kéményt nemcsak azért kellett alacsonyra építeni, hogy a szabványos felépítményekbe ne ütközzék, hanem azért is, hogy a levegő ellenállását csökkentsék; ugyancsak ez ok miatt készítették vizszintes irányu kup alakura a kazánt is.

A levegő ellenállásának törvényét figyelmen kívül nem hagyhatja a mozdonyt építő mérnök, mert nagy sebességeknél több száz lóerőt veszít a gép erejéből, ami a levegő ellenállásának leküzdésére szükséges. Amerikában számos próbát végeztek különböző szerkezettel arra nézve: milyen alaku legyen a kazán, hogy a levegő ellenállása lehetőleg csökkentessék.

A próbagépeket petróleummal fütötték, aminthogy Amerikában a mozdonyok fütésére ma már szén helyett többnyire petróleumot használnak. A próbagépet először lapos mellel indították el, a második próbamenetet már csucsban végződő kazánnal tette meg. Kiderült, hogy amikor a mozdony csucsban végződő mellel volt ellátva, száz kilométernyi uton 67 liter petróleumot fogyasztott el, mely mennyiség 95 literre fokozódott, amikor lapos mellel futott.

Tehát ugyanolyan hosszu utra 28 literrel több petróleumot fogyasztott. Az a gép, amely lapos mellel óránként 64 kilométernyi sebességgel haladt, csucsban végződő mellel felszerelve 80 kilométer sebességet ért el óránként. Az ilyen alaku mozdonynak a stabilitása is nagyobb.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Gyorsvonai gőzmozdony Teherszállitó modern gőzmozdony Siemens lokomotiv
HIRDETÉS
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Demagogia nélkül Demagogia nélkül
A pártprogrammok közös tulajdonsága, hogy többé-kevésbé mindig...
Mesterséges vizesés Mesterséges vizesés
Az alább látható vizesés képe nélkül aligha találná ki az olvasó a...
Rövidek Rövidek
Az első ujságoldalakon nagy fekete betük jelentik, hogy megsemmisitő...
A kolera Tripoliszben  1. A kolera Tripoliszben 1.
Az orvosi tudomány csak kétféle kolerát ismer, pedig van egy harmadik...
Az ujságnyomtatás csodája Az ujságnyomtatás csodája
Látott ön már hatalmas nyomdagépet munkában, midőn a nyomdavállalat...
Egy millió 200 ezer korona évi fizetés Egy millió 200 ezer korona évi fizetés
A rendes mindennapi életben, a hol szegény körmöczi koronákért folyik...
Mintarajziskola kiállítása Mintarajziskola kiállítása
Az országos mintarajziskola és rajztanár képző-intézet növendékei az...
Jób Dániel
Magános, éjjeli séták jutnak az eszembe, ifjúkori séták, mikor két...
Irodalmi kincsek Irodalmi kincsek
Ez alatt a czím alatt igen kedves formájú könyvsorozat jelent meg....
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98