Dtum
Login with Facebookk
1925 | December

A lokomotív fejlődésének története

A sínpályától függetlenül történt a vasút másik alkotóelemének, a vasút lelkének, a lokomotívnak kifejlődése. Az a törekvés, hogy a gőzerőt használják fel szállításra, még Watt gőzgépjének megteremtése elölt megnyilatkozott. Szárazföldi közlekedésben a gőzerő felhasználására az első kezdetleges tervezet 1680-ban Isaak Newton-tól származik.

A gőzgép feltalálójának, a francia származású Papin-t (szül. 1647-ben Bloisban), a marburgi egyetem mathematikai professzorát tartják. Ő oldotta meg ugyanis 1690-ben, ha kezdetleges alakban is a feladatot amely szerint hengerben a dugattyút előre és hátra gőz mozgatja.

Papin eszméjét 1705-ben Newcomen javította, Watt pedig eredményesen annyira tökéletesítette, hogy majdnem minden üzemi vonatkozásban használható gőzgépet sikerült létesítenie.Az emberi fejlődés történetében az 1769-ik esztendő nevezetesebb, mint bármely diadalmas ütközet dátuma. James Watt ekkor szabadalmaztatta gőzgépjét.

Watt szabadalmának publikálása után azonnal foglalkoznak az eszmével, hogy a gőzgépet szállításra használják fel és pedig éppúgy a közutakon, mint a viziúton. Az első gőzkocsi készítője 1770-ben Cugnot francia tüzértiszt volt, akit a hadügyminiszter bízott meg gőzkocsi készítésével, azt remélve, hogy majd ezzel ágyúkat lehet vontatni. Cugnot azonban az első próbaútján póruljárt vele. Annak a helynek a közelében, ahol ma Párizsban a Madeleine-templom áll, nekifutott egy falnak.

A gőzkocsi erősebb volt, mint a fal, mert az utóbbi bedőlt. Cugnot kedvét azonban a baleset elvette a további kísérletezéstől. A háromkerekű Cugnot-gőzkocsi a párizsi Conservatoire des Arts et Métiers-nek egyik legérdekesebb látványossága.

Cugnot után 1784-ben Watt és asszisztense Murdock, 1790-ben Read, majd 1784-től 1804-ig az amerikai Evans foglalkozott közúti gőzkocsi létesítésével. A kísérletek azonban nem vezettek praktikus eredményre. A gép nagy rázkódásait általában sem a gép, sem az úttest nem bírta ki.
Az ember soha nem látott alakú, sziszegő, vele szemben nagy gyorsasággal száguldó szörnyeteget a megtestesült ördögnek vélte és a rémülettől majdmeghalt.

A Watt és Boulton-gyár nem jó szemmel nézte, hogy szivattyúgépek felállítására alkalmazott mérnöke a gőzkocsi problémájával foglalkozik s ezért Murdock kísérleteit abbahagyta. Gőzkocsi modelljét azonban a gyár kiállította a 1851. évi londoni első világkiállításon, amelynek egyik érdekessége volt.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A százesztendős gőzvasút Siemens lokomotiv
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Anglia kész megvédeni Ausztria függetlenségét Anglia kész megvédeni Ausztria függetlenségét
A francia kormánynak arra a kérdésére, hogy mi lenne Nagybritannia...
A legujabb automobil-szán A legujabb automobil-szán
Tolnai Világlapjának ebben a rovatában már többféle érdekes formában...
A napokban megalakul az állam új hajósvállalata: a Magyar Királyi Duna-Tengerhajózási Rt. A napokban megalakul az állam új hajósvállalata: a Magyar Királyi...
Az MFTR szanálásának első periódusa befejeződött. A fontosabb...
Magyarok a román börtönökben Magyarok a román börtönökben
A szamosujvári kazamatákból, nyolc évi raboskodás után, most...
Kocsis Antal fölényesen nyerte bemutató mérkőzését Newyorkban Kocsis Antal fölényesen nyerte bemutató mérkőzését Newyorkban
Mialatt Budapesten Európa amatőr ökölvívó-bajnokságai zajlottak le,...
 A  Röntgen-készüléket évről-évre tökéletesítették A Röntgen-készüléket évről-évre tökéletesítették
A belgyógyászt is segítik ezek a testen átvilágító sugarak. A...
Budán fogták el Hitschlert, a Budapesten vérengző SS tábornokot
Újságunk legutóbbi számában megírtuk, hogy Hitschler SS tábornok, a...
A műcsarnok kiállításán megkoszoruzott képek A műcsarnok kiállításán megkoszoruzott képek
A képzőművészeti társulat választmánya nov. 23-iki ülésén...
Mi az oka a nyúlós kenyérnek? Mi az oka a nyúlós kenyérnek?
Méltán vethetjük fel ezt a kérdést, mert nem egyszer kerül...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98