Dtum
Login with Facebookk
1929 | Június

Focillon festészet-története

Kétségtelen, hogy a nyugateurópai művészet centrális területei a meghosszabbított Rajna-vonal köré csoportosulnak. Ha Basel köré a Basel-Firenze-rádiusszal kört vonunk, egészen nagyjában megkapjuk azt a területet, ahol a nyugateurópai művészet döntő tényei lejátszódtak.

 

Anglia, Spanyolország, Olaszország többi része, de Skandinávia, Irország, Kelet-Poroszország, Lengyelország, Csehország, Magyarország is megannyi fontos művészettörténeti terület, de jelentősége a fejlődés fővonalainak szempontjából eltörpül a Firenze - Provence - Rouen - Gent - Rajna-torkollat - Halle - Passau - Velence-körrel szemben. E körön belül pedig Páris ismételten volt a döntő tényező. Különösképen az a 19. század művészetében.

Indokolt tehát a modern művészet fejlődését Páris szemszögéből tekinteni, Németországot a második helyre állítani, Spanyolország és Anglia művészetének mozgalomindító mozzanatait Goyára, illetve a tájfestőkre korlátozni és minden egyéb terület művészetét többé-kevésbé periferikus jelenségnek látni.

Henri Focillon hatalmas anyagot felölelő kétkötetes és több mint 1000 oldalas munkája terjedelmének nagyobb részét a francia festészetnek szenteli, s ezen nem is akadunk meg. Ami ebben az oly jelentős erényekkel ékeskedő munkában a kifogásolható, az inkább abban a nemzeti elfogultságban rejlik, melyet a kiváló egyéniségű Focillon minden liberalizmusa ellenére sem tud levetni. Különösen a németek ellen elfogult, és bár több helyütt ragyogóan írja körül a német lélek jellegzetességét, mindenütt átérezni, hogy számára a teutonizmus engesztelhetetlenül idegen marad. Össze kell például hasonlítani, hogyan méltányolja a belga Stevenst és hogyan a német Leiblt.

 

Mily magas elragadtatással kíséri a belga művész fölületesebb gesztusait és mily értetlenül zárkózik el a germán óriás legértékesebb küzdelmei elől. Vagy hogy mily himnikus hangnemben dicsőíti a mégis csak másodrendű francia Denis alkotásait. Ha Feuerbachhal, Böcklinnel, Hodlerrel szemben elzárkózik, ez érthető, hisz itt valóban úgyszólván német magánüggyel állunk szemben. De ha például a német romantika legjellegzetesebb teljesítményét Richter gyermek-illusztrációiban látja, akkor megint csak nacionalista elfogultságát kell megállapítanunk. A legértetlenebbül áll a német modernekkel szemben, és olyan nevek hiányoznak könyvéből, mint Kandinsky, Marc, Klee, Kokoschka stb.

Velünk, magyarokkal, az első kötetben csínján bánik. Szinyey-Merse és Paál László elismerésére meleg, szép szavakat talál. Ha Szinyeiről azt mondja, hogy "nem messze áll az 1863-as csoporttól" (Manet-kör) és körülbelül Bazille-al helyezi egy fokra, úgy ennél elismerőbb megállapításra nem is kell igényt tartanunk. Megdöbbentő azonban tájékozatlansága jelen művészetünkkel szemben, amikor az egyetlen név, melyet az összes élők között említ: Benedek Péteré!

 

Ezzel szemben a kisántánt országai, de különösen Románia művészetének méltatására hosszú oldalakat szentel. Bevallom, a román művészetet egy-két Párisba szakadt képviselőjén kívül nem ismerem. De az a két-három reprodukció, mellyel Focillon a román művészet nagyszerű teljesítményeit kívánja igazolni, oly vidékies és jelentéktelen, hogy ismét csak csodálkoznunk kell a politikai elfogultság ily mértékén. Magyarázatul, de nem mentségül szolgál, hogy Focillon az egyetlen idegennyelvű könyvet, melynek tárgya a modern magyar művészet, Kállai Ernőét, nem ismeri.

Abból, ami a könyv szerkezeti részében még ezen felül kifogásolható, csak egy valamire utalok. Míg a francia festészet tárgyalásánál bizonyos fejlődéstörténeti főszempontokat érvényesít, úgy az idegen művészeteknél a faji jelleget domborítja ki vagy keresi. Innen a munka ideológikus stílusának bizonyos egyenetlensége.

Nem is a szerkesztés Focillon főerőssége, sem a fogalmak definiciója, hanem az analízis, az egyéni teljesítmények méltánylása. Ezerszínű, csobogó, amellett pregnáns stílusa, rajongóan odaadó elmélyedése, a művészi jelenségek brilliáns és sokoldalú megvilágítása olyan maradéktalanul gyönyörködtető, élvezetes olvasmánnyá avatja a két vaskos kötet közül az elsőt és a második első felét, amilyen kevés akad a művészettörténelemben. A legmodernebb művészettel szemben tanácstalanabb; már Cézanne-analízise is elárulja, hogy e nagy korszakhatároló művész Jánus-fejének csak hátrafelé forduló arcát szereti látni.

Mindent egybevetve: Focillon hatalmas munkája, mely sok ezer nevet felölel, elsősorban nem tankönyv és nem kézikönyv, hanem olvasmány. Eszmerendező és eszmealkotó jelentősége csekély, ellenben mint esztétikai teljesítmény kimeríthetetlen szépségű.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Gellért Oszkár -  Levél Móricz Zsigmondhoz Gellért Oszkár - Levél Móricz Zsigmondhoz
Kis Nyilas Mihályért Küldöm ölelésem. Ezt a magyar dicsőséget Hova...
A stabilkorona lehetővé teszi a papirkoronában való költségvetést A stabilkorona lehetővé teszi a papirkoronában való...
A pénzügyminiszteriumban vasárnap délelőtt Szabóky Alajos dr....
A Ribot-kormány A Ribot-kormány
Nehány nappal az orosz forradalom kitörése után a Liautey...
Időjóslás a háború szolgálatában Időjóslás a háború szolgálatában
Korunk háborúiban nemcsak az emberi erő és vitézség, hanem a technika...
Zrínyi és Frangepán hamvainak újra eltemetése Zrínyi és Frangepán hamvainak újra eltemetése
Bécsujhelyen julius 20-án kiásták s aztán ujra eltemették Zrínyi...
A Nemzeti Szalon téli kiállítása A Nemzeti Szalon téli kiállítása
Az egyik gyűjteményes kiállítás, melyet a Nemzeti Szalon téli tárlata...
Izom-óriások Izom-óriások
Külföldön a legnépszerűbb sportágak egyike a súlyemelés. Nálunk alig...
A mi barátságos football-közönségünk! A mi barátságos football-közönségünk!
Midőn megjósolom, hogy a budapesti football-pályák nemsokára véres...
Ujabb aviatikai sikerek Ujabb aviatikai sikerek
Brindejonc szenzációs repülése után talán azt hihettük volna, hogy az...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98