Dtum
Login with Facebookk
1933 | Október

Gyorsvonati sebességgel száguldó hajó a Dunán

Nagy meglepetés volt a nagyközönség számára, amikor néhány nap előtt cikkek és fényképek jelentek meg a napilapokban arról az ujtipusu motorhajóról, amelyen a Kormányzó Úr és a kormány néhány tagja kiment a csepeli kikötőbe, hogy megtekintsék az ott horgonyzó tengerjáró hajót, az Apollinárist.

Bármilyen érdekes is, hogy ime megjelent Budapest kikötőjében az első tengeri hajó, mégis háttérbe szoritotta a közönség szemében az a kis motoros vizijármü, amilyet még senkisem látott. Napokig csak erről a hajóról beszéltek az emberek, amely csaknem gyorsvonatsebességgel száguld a Duna hátán. El kell ismerni, hogy meg is érdemli ez a hajó a nagy érdeklődést, hiszen szinte uj korszakot fog jelenteni a dunai közlekedés történetében.

Az otthonában kerestük fel azt az uj vizijármüvet,
a m. kir. folyamőrség megyeri kikötőjében. Alkalmunk volt a hajó egyik tervezőjével beszélgetni, aki kész örömmel vállalkozott arra, hogy a Delfin nevü csodahajót megmutassa és amit lehet, megmagyarázzon.

Az első különbség a Delfin és a többi vizijármüvek között a hajó formája.

A Delfin, eltérően a rendes vizijármüvektől, hogy mindennapi hasonlattal éljünk, körteformáju és ugy fekszik a vizen, hogy a körte szélesebb, kerek része van elöl s a keskenyebb csucsrésze hátul. A hajó ugyszólván alig merül a vizbe. Az elülső rész szinte teljesen a levegőben uszik, de a valamivel mélyebben járó hátsórész sem merül mélyebben, mint hét centiméternyire a vizbe.

A második és leglényegesebb különbség
a Delfin és a rendes vizijármüvek között az, hogy ezt a hajót nem vizben forgó propellercsavar, hanem légcsavar hajtja, ami a hajó hátsó részén van elhelyezve. A hajót egy 500 lóerős motor hajtja, s ez nem a hajótestben nyert elhelyezést, hanem ugyancsak a hátulsó részen, a hajó tetejére épitett kis motorházban. Ezzel a motorral a hajó könnyen tartja az óránkénti 52-58 kilométeres sebességet, de elértek már ezzel a géppel ár ellen több, mint hetven kilométeres óránkénti sebességet is.

Nagy előnye a hajó motoros hajtásának,
hogy nincs szükség a gőzhajók nagy személyzetére. Egyetlen gépész olyan nyugodtan és biztosan kezelheti ezt a hatalmas masinát, mint ahogyan a soffőr vezeti az automobilját. A gépház berendezése is hasonlit valahogy az autók kapcsolótáblájához. A tulajdonképpeni vezetést azonban nem a gépész végzi, hanem a parancsnok, akinek a fülkéje a hajótest fölött van: itt van a kormányszerkezet is, s innen telefonon közli a hajó parancsnoka utasitásait a gépet kezelő gépésszel.

A Delfin tulajdonképpen csak kisérleti hajó még.
Kis motorcsónak, amely a személyzeten kivül mindössze tizenkét utast vihet kényelmesen berendezett utasfülkéjében. De ennek a kis hajónak tökéletes eredményei bebizonyitották, hogy semmi akadálya sincs annak, hogy ugyanezen az elv alapján nagy hajókat is épitsenek, amelyek forradalmasitanák a folyami közlekedést. Nem kell másra gondolni, mint arra, hogy egy ilyen hajóval öt óra alatt Bécsbe utazhatunk, tehát körülbelül ugyanannyi idő alatt, mint gyorsvonattal, de – és ez bizony ma a legfontosabb – sokkal olcsóbban.

Amint vezetőnk mondotta,
már tárgyalnak is arról, hogy a Delfin mintájára megépitik az első nagy dunai légcsavaros személyhajót s talán már a jövő tavasszal forgalomba is helyezik.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Művészház Művészház
Művészeti életünk legújabb eseménye a Művészház megalakulása s első...
Rövidek Rövidek
Passauban letartóztattak egy kereskedőt, aki azelőtt a Hittler-párt...
Nagy harc indul meg a Társadalombiztositó Intézeti szolgáltatások leszállitása ellen Nagy harc indul meg a Társadalombiztositó Intézeti szolgáltatások...
A közönséget még mindig élénken foglalkoztatja a Társadalombiztositó...
Radnóti Miklós versei Fiatal Magyarország kiadása Radnóti Miklós versei Fiatal Magyarország kiadása
Ezek a versek első olvasásra elárulják a tehetséget. Egyéni hangjuk...
Az MTE országos versenye Az MTE országos versenye
Az üllői-úti pályán 500 főnyi közönség előtt lefolyt versenyek...
Asbóth tüneményes formája volt a teniszbajnokság legnagyobb eseménye Asbóth tüneményes formája volt a teniszbajnokság legnagyobb...
A BSE új népligeti tenisztelepének nyolc pályáján adtak találkozót...
A kártya A kártya
Azt regéli egy angol ujság: Mária Krisztina spanyol r. királyné...
Náray Miklós -  Kodály Zoltán szerzői estéje Náray Miklós - Kodály Zoltán szerzői estéje
Az utolsó évtizedek sokfajta chercheur zenélései talán csak ezen az...
Pénteken ujra kitör a háboru Pénteken ujra kitör a háboru
- Törökország nem enged – Bizonyosra vehető immár, hogy a...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98