Dtum
Login with Facebookk
1935 | Április

A rádiós meteorológia házi használatban

Említettük s azóta olvasóink közül is jeleztek néhányan, hogy rádiókészülékük segítségével szinte minden képzés nélkül megtanultak időjárásjelentést készíteni a saját használatukra.

Olyan helyen, ahol nincs sok mesterséges elektromos zavar, leginkább vidéken, aránylag könnyű ez érdekes kísérlet. Felfedezték ugyanis rádiósaink is (mit nem fedeznek fel nálunk?), hogy a külföldi állomások hallgatásakor az egyik állomás tisztán, a másik légköri zavarokkal szennyezetten jön.

Igy végigmenve az összes környéki állomásokon, egy kis térképbe könnyen berajzolható az esetleges vihar vonala. Ha a megfigyelést megismételjük egy idő mulva, akkor már arról is tudomást szerezhetünk, hogy ez a vihar milyen irányban tart.

Természetes, hogy e kísérletek csak úgy adnak tiszta képet, ha a vétel keretantennával történik s így módunkban van meghatározott az irányt, ahonnan a jeleket hallgatni kívánjuk.

Ezen az elven építették fel mostanában a tengeri hajózás céljait szolgáló külön viharszolgálatot rádióval. Pontosan az előbb ismertetett elvek szerint végzik a munkát, csupán az a különbség, hogy az ott használt készülék pontos iránymegállapítást tesz lehetővé, mert nagyon érzékeny.

A szervezet működése oly tökéletes, hogy ma már negyednappal előbb tudja értesíteni a hajókat, ha a vihar közeledik feléjük. Ezzel természetesen sokkal nagyobb biztonság állott be a hajózási, különösen pedig a személyszállítási szakmában.

Jellemző az ismertetett módszer értékére, hogy az amerikai partvidékeken ezt a szolgálatot a biztosító intézetek látják el. Az ő érdekük az, hogy a biztosított hajó minél kevesebb veszélynek legyen kitéve.

Ezzel csökken a társaság kockázata. Nem sajnálják tehát a pénzt, amibe a viharjelző adminisztráció kerül.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Összehajtható keretantenna Hajók marconistája
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Tengeriből fölöslegünk van Tengeriből fölöslegünk van
A magyar tengerifölösleg értékesítése lépett e napokban az érdeklődés...
A „Tiszai Regatta-Szövetség” regattája A „Tiszai Regatta-Szövetség” regattája
Kedvező szép időben folyt le a szegedi evezős verseny. A verseny 7...
Híres emberek gyöngéi Híres emberek gyöngéi
A világ leghíresebb embereinek is megvannak a maguk gyöngéi, a mint...
A hónap rövidhíreiből A hónap rövidhíreiből
A külföldi vasutak mintájára a Máv. is elhatározta, hogy...
Repülőgépek távolsági rekordja Repülőgépek távolsági rekordja
Bert Hinckler megdöntötte az úti repülőgépek távolsági rekordját....
A kertészet és a magyar államvasút A kertészet és a magyar államvasút
A utazó közönségnek a figyelmét bizonyára már régebben fölkeltette a...
Minden kereskedő köteles bont adni, ha nincs aprópénze Minden kereskedő köteles bont adni, ha nincs aprópénze
Az aprópénzhiány okozta visszaélések közt ujabban egész rendszerré...
Miért repülnek a rovarok a fény felé? Miért repülnek a rovarok a fény felé?
Miért repülnek a rovarok a fény felé, és miért nem repülnek a Nap...
A föld arculatának változásai A föld arculatának változásai
Bölsche Vilmos, kiváló természettudós, foglalkozott ezekkel a...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98