Dtum
Login with Facebookk
HIRDETÉS
1935 | Május

A vitorlázó repülés fizikai alapfogalmai, a gép merülő sebessége

Vizsgáljuk most már a ferde irányban emelkedő légáramlatban mótornélküli repülést végző gép viszonyait (5. ábra). Itt is két csoportra osztjuk a vizsgálatot, először arra, amikor a szél emelkedő sebesség összetevője egyenlő a gép merülő sebességével és másodszor, mikor annál nagyobb. A mozgások vizsgálatát mindkét esetben úgy szélelleni, mint széllel való repüléssel meg fogjuk ejteni.

Az I. jelzésű képeken azt az állapotot láthatjuk, mikor a szél emelkedő sebességösszetevője egyenlő a gép merülő sebességével: az a) helyzetben szél ellen, a b) helyzetben hátszéllel repülve.

Az ábrák önmagukban is világosak; a gép ekkor is rendes sikló helyzetében fekve végzi vízszintes pályán repülését, csupán szél ellen haladva H, a haladás sebessége a talajhoz viszonyítva kisebb lesz, mint az álló levegőben való siklórepüléskor, a siklás vízszintes sebességének, Vh-nak és a szél vízszintes sebességének, Sh-nak különbsége lesz csupán széllel repülve pedig ezeknek az összege.

Tehát úgy a szél irányával szemben, mint az azzal egyező irányú repüléskora szintben maradásra nincs befolyással a repülés iránya az emelkedő áramlás határain belül, csupán a talajhoz viszonyított haladó sebességekre; szél ellen haladva a gép a talajról nézve látszólag lassúbb, mint hátszéllel, habár a pilóta bármely irányban repülve mindig egyenlő erejű légáramlást érez, mert a közeghez viszonyított sebesség, V mindig azonos marad.

Az ábra II. képén oly ferdeirányú emelkedő légáramlatban való vitorlázó repülést láthatunk, hol Se a szél emelkedő sebessége nagyobb a gép merülő sebességénél, Vm-nél. Úgy hátszéllel, valamint szél ellen repülve emelkedő irányú lesz R, a repülés eredő sebessége. Szél ellen a haladás eredő sebessége a siklás vízszintes sebességének és a szél vízszintes sebességének különbsége, hátszéllel ezek összege lesz itt is, a gép eredő emelkedő sebessége pedig a szél emelkedő sebességének és a gép merülő sebességének különbsége.

Az emelkedés sebessége itt is független a választott repülési iránytól, amely csupán a talajhoz viszonyított sebességre van befolyással; szél ellen ennek a repülésnek a haladó sebessége is kisebb lesz, mint hátszéllel, a ferdén emelkedő légáramlásban vitorlázó gép a földről tekintve szél ellen tehát lassabban halad, de meredeken emelkedik, hátszéllel pedig gyorsnak látszik a röpte, de térbeli pályája lapos.

Természetes, hogy a most vázolt esetben is, ha valamely légtérben van ugyan ferdén emelkedő áramlás, de annak emelkedő sebessége kisebb, mint a benne mozgó vitorlázó repülőgép merülő sebessége, akkor csupán a siklórepülés idejének meghosszabbításáról lehet szó, nem pedig vitorlázásról.

A ma szerkesztett vitorlázó repülőgépek merülő sebessége általában 0.6-0.7 m/mp között mozog, viszont a levegőóceán felfelé mozgó áramlásaiban már mértek 10 m/mp-es vertikális sebességet is. Rendes és gyakran előfordulónak mondható a 2 m/mp-es emelőáramlás, ezekben ezek a gépek 1.4-1.3 m/mp-cel emelkedhetnek. A sorok írója az általa szerkesztett és a Cserkészrepülők által épített „Karakán” nevű nagyteljesítményű vitorlázó repülőgépen már 4 m/mp emelkedő sebességet is el tudott érni. (XXII. tábla).

 

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Vitorlázórepülőgép Mozdulatlan levegőben siklórepülést végző repülőgép Siklórepülés széllel szemben, hátszéllel Emelkedő légáramlatok Függőleges áramlásban vitorlázó repülőgép Ferde irányban vitorlázó gépek Emelő légáramlat Emelkedő sebességösszetevők
HIRDETÉS
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
NSC – MAFC 1:1 (0:0) NSC – MAFC 1:1 (0:0)
Meglátszott a mérkőzésen, hogy olyan pontokért küzdenek, amelyek...
Szemlér Ferenc - Brassó - Magyarok Szemlér Ferenc - Brassó - Magyarok
Ám ha nem ebből a számukra idegen nézőpontból tekintjük őket, akkor...
Göring, a föloszlatott német birodalmi gyülés elnöke vasárnap Bécsben járt Göring, a föloszlatott német birodalmi gyülés elnöke vasárnap Bécsben...
Vasárnap nagy napja volt az osztrák nemzeti szocialistáknak. A...
Van-e világos látás? Van-e világos látás?
Vannak még csodák égen és földön, mikre az emberi elme nem igen tud...
A tenger: kölcsönös kudarcok A tenger: kölcsönös kudarcok
Az első világháborúban a hadiflották jószerével passzívak voltak....
Automobilon Afrikán keresztül Automobilon Afrikán keresztül
A peking-párisi nagy automobilversenynek egyik érdekes jelenetét...
Uj dijszabás a MÁV-nál Uj dijszabás a MÁV-nál
A magyar királyi államvasutak igazgatósága január hó 1-től kezdődően...
Arany János árnyéka Arany János árnyéka
A Budapesti Szemlében nemrég felháborodott hangú cikket olvastam egy...
Halkonzervet kapunk Dániából Halkonzervet kapunk Dániából
Nagy népszerűségre tett szert Magyarországon még a békeévekben az...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98