Dtum
Login with Facebookk
1936 | Február

Kiállítások

Vass Elemér kiállítása Fränkelnél jókora meglepetés volt a művész eddigi pályája után, mert jóval összefoglaltabb, bensőbb, átérzettebb művekkel lépett elénk. Gazdagabb érzelemvilággal és őszintébb, erőteljesebb formákkal is. Vass Elemér vándorévei sokáig tartottak, némi bizonytalansággal hányódott ide-oda, ma azonban biztosan és egyszerű őszinteséggel adja magából azt, ami benne értékes és maradandó.

Ez elsősorban is tónusossá vált, bensőségesen és lágyan omló színessége, amely mögött nyugodt, meghitt és meleg, átszellemülni tudó életöröm áll. Vass könnyedén, szélesen, jellegzetesen fest, azt az örömöt, melyet festői elképzelései keltenek benne, közvetlenül és meggyőzően tudja a szemlélők lelkébe átültetni.

Egykori rikító és nyers, világos színei helyett ma lehalkított, egységes hatásba foglalt, mélyről felizzó, telt csengésű színeket ád. Esetlegesen látott jelenségek helyett átérzett, alkotássá sűrített belső képeket, külső előkelősködés helyett: lelki fínomságot.

*

Derkovics Gyula kivételes művészetét kitűnően idézte emlékezetünkbe az a kiállítás, melyet hagyatékának grafikai anyagából rendezett a Tamás-galéria. Szebbnél-szebb lapokon élvezhettük ennek a mámorosan küzdő, kiváló művésznek különlegesen egyéni, erőteljes ábrázolásmódját.

*

Jelentős esemény számba ment végül Farkas Istvánnak az Ernst-múzeum összes termeiben rendezett kollektív kiállítása is. Farkas igen jól jellemzi magát, midőn a következően nyilatkozik művészetéről a katalógus előszavában:

"Festő eljárásom fordítottja az eddigieknek, a naturalizmusnak, impresszionizmusnak. Ott a motívum volt a kiindulási pont és azt igyekeztek festői elemekkel telíteni. Nálam az elindulás a tisztán festői elemek, színvonal, ritmus, tömeg harmonizálásával kezdődik és csak mintegy másodlagosan inkarnálódik aztán egy fának, hegynek, alaknak vonalába, színébe, szóval a leíró részbe."

Farkas István kiállított művei három csoportra oszlanak. Igen friss és igen jellegzetes tanulmányszerű vízfestmények és rajzok mellett, amelyek adatgyüjtés számára valók, sokkal líraibb, sokkal átalakítóbb, erősen átkomponált festményeket látunk, amelyek előbb idézett módján készültek. De nagy számmal találunk olyan festményeket is, melyek a mai festészet sóvárgott célját, a freskót akarják szolgálni.

Farkas István kétségtelenül az a festőnk, aki legközelebb áll a mai francia festészethez. Nemcsak, mert éveken át állandó érintkezésben volt vele Párisban, hanem azért is, mert lelkiségét ugyanaz az ideges elfinomodás és szeszélyes líra jellemzi, mely a mai párisiakat eltölti. Nekem azok a festményei tetszettek leginkább, ahol kevés motívumon ezt a finom szenzibilitást adja és még nem akarja monumentális kompozíciókká alakítani. Bár összetettebb és változatosabb szín és szerkezeti felépítésű elképzelései között is akad jócskán olyan mű, mely meggyőzően foglalja össze sokoldalú törekvéseit.

Művészete különben érdekes összetalálkozás az idehaza fejlődött mai festészetünk szellemiségével: szintén erősen látományszerű. De testetlenebbül és kevésbé érzékien az; líraisága nem vérmesen aktív, vagy kontemplatív módon álmatag, nem forró-vérű, hanem inkább hűvösen fínom és visszaemlékező.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98