Dtum
Login with Facebookk
1940 | Április

Róna József (1861-1940)

Róna József nevének hallatára legsikerültebb alkotását, Savoyai Eugen lovasszobrát szokták emlegetni. Benne öltöttek törekvései legtökéletesebben testet, ezzel az egyetlen szobrával emelkedett a magyar neobarok szobrászat kétes értékű korának legügyesebbjei közé. Egy ideig úgy látszott, hogy az élen tud maradni, de aztán gyorsan lemaradt a Zala és Strobl diktálta versenyben. Nem volt különösebb alkotótehetség és a legkevésbé sem önálló formaalkotó. Alapjában meglehetősen érzékies és felszínes naturalista volt, aki ezt a hajlandóságot többé-kevésbé ügyesen kendőzte a bécsi neobarok formavilágával.

 

A régi Pest és Buda kőfaragószobrászainál kezdte pályáját, Bécsben tanult, aztán idehaza fiatalon került bele abba a nagy szoborkeresetbe, amelyet a hirtelen felvirágzó Budapest és a hazafias vidék pazarul kínált a nyolcvanas és kilencvenes évek művészeinek. Róna szorgalmasan kivette részét ebből a munkából, egy csomó szobrot készített. Legtöbbjük mellett ma már érdeklődés nélkül megy el az igazi művészet barátja. Róna nem volt ügyetlen, nem volt művészi intelligencia nélkül való - erről a mű észi intelligenciáról tanuskodik kétségtelenül túlbecsült Savoyai Eugen-je is - csak éppen az alkotó zsenialitás hiányzott belőle.

Művésztársai között sok jó barátja volt, kedvelték azért is, mert lelkesen foglalkozott a művészvilág ügyes-bajos dolgaival. Elég ügyesen forgatta a tollat, tíz év előtt megjelent emlékezései érdekes adatokat tartalmaznak az ötven év előtti magyar művészet részben kicsinyes, részben patriarchalis viszonyairól.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Budapest – Bécs 5:3 (2:2) Budapest – Bécs 5:3 (2:2)
Pontosan 5 órakor az eredeti összeállításban lép pályára piros ingben...
Szivóelevátorok Szivóelevátorok
A hamburgi, rotterdami és antwerpeni kikötőkben már néhány év óta...
Motoros csónak, mely szárazon gépkocsi Motoros csónak, mely szárazon gépkocsi
Az autó-technika néhány évtized óta rohamos fejlődést mutat. Ma már...
Angliai beszélgetés Eckhardt Tiborral Angliai beszélgetés Eckhardt Tiborral
- Milyen visszhangot kelt a magyar kérdés az angol társadalom széleg...
A khinai nőkről még egyszer A khinai nőkről még egyszer
Mióta a társadalmi tudományokkal foglalkozók mintegy megállapított...
A sivatagi hiuz A sivatagi hiuz
A régi Egyiptom kőemlékein, csaknem olyan figyelő állásban, mint...
Egy spitz hőstette Egy spitz hőstette
Vasárnap délután az Alkotmány ucca 6. alatti házban, az...
Miért sírnak a kisbabák? 2 Miért sírnak a kisbabák? 2
Még egy nagyon fontos dologról szoktak a mai anyák szívesen...
A magyar úszóbajnokságok A magyar úszóbajnokságok
Meglepően nagyszámú közönség előtt folytak le az 1920. évi...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98