Dtum
Login with Facebookk
1942 | Augusztus

Gépmadarak vizsgája

Az új bombavető büszkén feszít a gyári repülőtér betonján. Imént került csak ki a szerelőcsarnokból és most várja a berepülőpilótát, aki majd elvégzi vele a próbarepülést, mielőtt átadja a hadseregnek. Népes társaság gyülekezett össze erre az alkalomra a repülőtéren. Ott vannak a munkások és a mérnökök akik résztvettek a gép tervezésében és építésében; ott a hadsereg képviselői, no meg egy sereg laikus érdeklődő, a hatóság, a város, a kormány megbízottai, ujságírók, társadalmi előkelőségek, akik meghívót kaptak erre a kis „levegőbebocsátási” ünnepségre.

Főleg ők szurkolnak nagyon: sikerül-e a dolog? A magasrangú katonatisztek is kissé izgatottan várják az új harci madár első szárnypróbálgatásait. Az arcokról lerí a bizonytalanság, a várakozás izgalma. Csak a mérnökök meg a munkások nyugodtak. Ők biztosak a dolgukban. A főmérnök nagyokat szippant cigarettájából és derűs mosollyan nyugtatja meg az egyik izgatott látogatót:

- Ne tessék félni, megy itt majd minden, mint a karikacsapás.
- De hát honnan tudja ezt olyan bizonyosan, főmérnök úr? – tamáskodik a vendég. – Hiszen csak most kezdődik a próba!
- Tévedés – rázza fejét mosolyogva a főmérnök. – Most végződik. Megvizsgáltuk, kipróbáluk már ennek a gépnek minden porcikáját, még építés és szerelés alatt. Ez a bombavető már levizsgázott. Ami most következik, az már csak látványos zárójelenete a nagy vizsgának. És csak – sikerülhet!

A fellegek Herkulese


A beszélgetésre többen is odafigyelnek, néhány ujságíró, hírlapfényképész is felfigyel. A főmérnök látja, hogy nem kerülhet el egy kis magyarázatot. De előbb karórájára néz. Van még némi idő, amíg a gépet felszerelik és a pilóta megkapja a szükséges utasításokat. Meg amíg a motort „bemelegítik”. Hja, a motor! Az a legfontosabb az egészben, a lelke a repülésnek. Rajta múlik siker és balsiker. De nem is csoda, mert hihetetlen, mi mindent kell munka közben kiállnia.

- Figyeljenek csak, kérem – kezdi a főmérnök. – Gépeink nagyrésze, mint ebbe is, tizenkéthengeres, hétszázlóerős motorokat szerelünk. Ezek a motorok percenként 2700 forgást végeznek, de zuhanórepülésben 3200-at is. El tudja-e valaki képzelni, mit jelent percenként 2700 fordulatszám? Annyit jelent, hogy a motor főtengelye egyetlen másodperc alatt 45-ször fordul. Annyit, hogy minden egyes dugattyú másodpercenként 90-szer rohan fel és alá a maga hengerében azaz percenként 5400-szor.

Mind a tucatnyi dugattyú így egy óra alatt 528 kilométernyi utat fut be. Eközben másodpercenként 22-szer egymásután egy öttonnás teherautó rakományának megfelelő pörölycsapással sujt rájuk a robbanás nyomása. Gondolják csak meg, mit tesz ez: minden egyes dugattyú másodpercenként 22-szer ismétlődő ötezer kilós ütést kap! A szelepek percenként 48.600-szor nyílnak, de olyan gyorsan kell működniök, hogy mindössze 1/90 másodpercig maradjanak nyitva.

A gyujtógyertyák egy perc alatt 32,400-szor pattantják ki sokezer voltos villanyszikrájukat, amelytől a hengerek gáztöltése felrobban. Ugyanennyiszer 1500-2000 fokos izzó láng tölti ki a hengerek belsejét, úgyhogy amíg a motor jár, szakadatlan pokolbeli pergőtűz tombol benne. Mindez rettentő igénybevételt jelent, hatalmas erők pontosan összehangolt játékát.

Nincs az a gép, amely ekkora erőfeszítésre képes. Még hozzá nem néhány percig, nem is csak egy óráig kell mindezt a motornak állnia, hanem sokszor órákig, félnapokig egyhuzamban. Igen, a repülőmotor a fellegek Herkulese. Persze csak akkor bírja a sziszifuszi feladatát megoldani, ha minden porcikájában ép és hibátlan. A gyári vizsgálat legfőbb gondja tehát a motor…. De talán megkérem most az urat, tegyünk néhányperces körsétát a műhelyben. A látottak majd érthetőbbé teszik a magyarázatot.

Azalatt idekint teljesen előkészítik a gépet. Mit tetszett kérdezni, szerkesztő úr? Hogy szabad-e az üzemben fényképezni? Általában nem, de most erre az alkalomra kivételesen engedélyt adhatok rá. Hadd tarkítsa a riportot néhány érdekes kép a gépmadár vizsgájáról….

Vallatás röntgenfényben

Lelkesen beszél a főmérnök úr, látszik elemében érzi magát. Szavai nyomán feltárulnak előttük a harcigépek építésének és vizsgálatának érdekes kulisszatitkai. A szerszámgépektől zúgó műhelyeken át egy valamivel csendesebb terembe jutunk. Hatalmas motoralkatrészek állnak szerte a földön és a munkaasztalokon. Egy munkás, az egyik majdnem embermagasságú motortest mellett éppen azzal foglalatoskodik, hogy fekete papirosba burkolt lapot csúsztasson a nyílásba.

- Röntgenezünk – adja meg a felvilágosítást a főmérnök és rámutat a mellettünk álló nagy röntgenlámpára. Csakugyan, most vesszük észre: ugyanolyan röntgenkészülék áll előttünk, aminővel a kórházban a beteg tüdőt, az eltört csontot vizsgálják az orvosok.


- A röntgensugár átvilágítja az öntvényt – hangzik a magyarázat, - és ha benne rejtett repedés, hólyag vagy más öntési hiba van a fekete papirosba csomagolt fényérzékeny lemez azonnal megmutatja. Biztonság kedvéért még erős nagyítóüveg alatt is végignézik a felvétel minden egyes négyzetmilliméterét, nem lappang-e valahol valami szemmel láthatatlan apró repedés. Mert az efféle hibák a legalattomosabbak és a legveszedelmesebbek. Kívülről épnek látszik a darab, de belsejében ott fészkel a szilárdságát végzetesen gyengítő hiba. Azt azután csak akkor venni észre, amikor már késő, amikor a motor felmondja a szolgálatot… De most már elejét vesszük az efféle baleseteknek. Csak olyan alkatrészeket építünk be, amelyek a „röntgen-vallatás” során kifogástalanoknak bizonyultak…

Nem elegendő azonban, hogy a géprész belülről hibátlan legyen. A motor szerkezete elképzelhetetlen gyorsasággal dolgozik. Ez pedig csak úgy lehetséges, hogy alkatrészei század- és ezredmilliméter-pontossággal illeszkednek egymásba. Fortélyos műszerek vonulna el szemünk előtt, amelyek az alkatrészek pontos kidolgozását ellenőrzik. Nincs az az eleven érzékszerv, amely olyan finoman lát, tapint, érzékel és mér, mint ezek a csodálatos acél-eszközök.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Iparfejlesztési akciók az elmult évben Iparfejlesztési akciók az elmult évben
Az 1912. évi költségvetés indoklása szerint az 1910. évi szeptember...
Az antwerpeni vasúti pályaház vándorlása Az antwerpeni vasúti pályaház vándorlása
Az antwerpeni vasúti pályaházat ez év folyamán át kellett helyezni...
Sorozatos rekorddöntések a parádi hegyiversenyen Sorozatos rekorddöntések a parádi hegyiversenyen
Vasárnap futották le a Magyar Túraút második napi útvonalát, amelybe...
Apróságok
A fiumei Adria tengerhajózási társulat egyik legszebb gőzöse, a...
426 pénzintézetet tart számon a PK 426 pénzintézetet tart számon a PK
Magyarország legnagyobb hitelszervezete, az ország minden számottevő...
A félkaru ember evőeszköze A félkaru ember evőeszköze
Londonban minden nyáron kiállítást rendeznek az esztendő érdekes...
Új tenisztehetség tűnt fel: Székely-Körmöczy Zsuzsa Új tenisztehetség tűnt fel: Székely-Körmöczy Zsuzsa
A BBTE teniszversenyét, amely egész héten keresztül tartott s...
A repülés művészete A repülés művészete
A repülés vágya olyan régi, mint maga az emberiség. Az ókori...
Szoborkészitő gép Szoborkészitő gép
A meglepetések századát éljük s nem tagadhatjuk, hogy valóban...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98