Dtum
Login with Facebookk
HIRDETÉS
1944 | December

Az ember a sztratoszférában

Az új megtorló fegyverről, a „V. 2.”-ről számos érdekes megállapítást olvashatunk, amióta bevetették Párizs, London és Antverpen ellen. A szakértők egyikének véleménye szerint az új német fegyvernek rendkívül nagy a sebessége, legalább 1300-1600 kilométer óránkint és az a magasság, amelyet a sztratoszférában elér, körülbelül száz kilométerre tehető.

Az újfajta német repülőbomba alkalmazása újból a szrtratoszféra-repülés felé irányította a szakkörök és a közönség érdeklődését. A földet körülvevő levegőréteget 11-12 kilométer magasságon felül sztratoszférának nevezi a tudomány, ez a réteg olyan ritka, hogy benne az ember már nem élhet. Néhány évvel ezelőtt Piccard professzor, a kiváló belga kutató ejtette ámulatba a világot, amikor gondolájával elképzelhetetlen magasságba emelkedett. Egyik útján 16.000 méterre szállt fel acélgondolájával és a sztratoszféráról tett megállapításai világszerte nagy feltűnést keltettek.

A repülőgépet működés közben erősen akadályozza a levegő ellenállása. A ritka levegőjű sztratoszférában jóval kisebb a légellenállás, tehát a repülőgép sokkat gyorsabban repülhet. A nagy magasságokban való repülésnek azonban akadályai is vannak. Minél magasabbra emelkedünk, a levegő oxigéntartalma annál jobban gyérül, a légnyomás csökken. A turisták jól ismerik az úgynevezett „hegyi betegséget”. A legedzettebb hegymászók 4000-5000 méter magasságban rosszul tesznek; 5000 méteren felül szervezetük felmondja a szolgálatot, érzékszerveik eltompulnak, akaratuk elgyöngül, szédülés fogja el őket, orrukon-szájukon elered a vér.

Aki repülőgépen 3000-4000 méter magasságra emelkedik, ugyanúgy jár, mint az a turista, aki 6000 méter magas hegyre kapaszkodik fel. Hogyan lehet leküzdeni a „hegyi betegséget”? Segédeszközzel: ha a pilóta oxigénálarcot húz a fejére, vagy a pilótafülkét hermetikusan elzárják a külvilágtól, a kellemetlen tünetek nem jelentkeznek, mert a kinyitott oxigénpalack éltető tartalma mentesíti minden bajtól.

A sztratoszféra-repülés másik nagy akadálya a gép elé tornyosul. A légritka térben a propeller nem képes feladatát teljesíteni. Hiába forog kettőzött gyorsatággal, nem tud miben megkapaszkodni, szinte egyhelyben topog, alig-alig jut előre valamicskét. Ezeken a nehézségen segít a rakéta-szerkezet.

A jövő közlekedési eszköze a hatalmas fémmadár lesz, amelyet légcsavarok helyett a szárnyakban kétoldalt elhelyezett rakétatöltetek visznek célja felé. A rakétatöltetben elégő, felrobbanó gáz vagy más robbanó anyag szolgáltatja a hajtóanyagot. A rakétaközlekedésnek két fontos problémát még meg kell oldania. Az egyik az, hogy a robbanás úgy történjék, hogy az egyik rakétatöltet robbanása a másikat ne befolyásolhassa, ne történhessék meg az, hogy amíg az egyik felrobban, megsemmisítse a másikat és az egész szerkezetet.

A másik probléma az, hogy a vezetőnek módjában legyen tetszésszerinti időközben és mennyiségben előidézni a robbanásokat, hogy a repülőgép sebességét szabályozhassa. Ezek a problémák azonban részletkérdések, amelyeket a nagy léptekben fejlődő rakéta-technika könnyen megoldhat. Közel van az idő, amikor a levegőt már nem propeller hajtotta fémmadarak, hanem rakétarepülőgépek hasítják a légritka térben.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Piccard, a sztratoszférarepülő és fantaszta Utaszállító repülőgépek a sztratoszférában
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
A makói „eldorádó” A makói „eldorádó”
Az egyik pesti lap a minap egy cikket közölt „Látogatás a makói...
A Lusitania pusztulása A Lusitania pusztulása
Angliát nemzeti csapásként súlytotta, hogy az ir partok mellett,...
Egységes dunai kereskedelempolitika! Egységes dunai kereskedelempolitika!
Az ausztriai események külkereskedelmi szempontból új feladatok elé...
Megnyomorított kisértet Megnyomorított kisértet
Szüdöki Gyula lakatosmesternek hat inasa van, kik a Soroksári utcza...
Mesztelen őrült az uccán Mesztelen őrült az uccán
Tegnap délután a főkapitányság előtt a Zrinyi uccában egy férfi...
A debreceni sebészeti klinika laboratóriuma előtt A debreceni sebészeti klinika laboratóriuma előtt
Szememet húzza le az álom, ez a legfelső emelet, Itt járkálok a...
Jean Bouin utóda Jean Bouin utóda
Nagy győzelmet ünnepelt a francia atlétika. Legjobb hosszútávfutója,...
Takarékpénztári tőkeemelés Takarékpénztári tőkeemelés
A Csáktornyai takarékpénztár rt. okt. 11-én tartott közgyülése az...
Fényjelzések Fényjelzések
A hadmozdulatok fontossága azt követeli, hogy azokról az ellenség ne...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98