Dtum
Login with Facebookk
1902 | Január

Milyen magasan repül a madár?

Az újabban mind gyakoribbá váló léghajóutazások egyebeken kívűl érdekes megfigyelésekre adtak alkalmat a tekintetben, hogy milyen magasra szoktak felrepűlni az egyes madarak.


Hergesell strassburgi léghajós azt mondja, hogy egy alkalommal 3000 méter magasságban találkozott egy sassal, máskor 900 méter magasságban látott két gólyát. Mások más alkalommal pacsirtákat láttak ezer méter, hollókat pedig ezernégyszáz méter magasságban.


Ezeket azonban kivételes eseteknek kell tekinteni, mert rendes körülmények közt ilyen magasra nem repülnek a madarak. Ezer méteren felül vajmi ritkán találkozik léghajós madárral, sőt négyszáz méteren felűl is alig van madár. A legtöbb madár ezen alúl szokott repülni.


A német ornithológiai társaság kisérleteket tett arra nézve, hogy mikép viselkednek a madarak a légkör magasan fekvő vidékein. Galambokat és egyéb madarakat vittek fel léggömbökben 900-3000 méter magasságra.

 

Ha a levegő tiszta volt, a madarak függőleges irányban lefelé repűltek, az alsóbb légrétegekbe, ha ellenben felhők fedték el az alantabb fekvő légrétegeket, a madarak hosszabb vagy rövidebb ideig a léghajó körül röpködtek, aztán egyszerre mint a villám repültek lefelé, a merre a napfény leginkább keresztűl hatolt a felhőkön.


A felhők hatása a galamboknak arra a képességére, melylyel a kellő irányt megtalálják, egy érdekes kisérlettel bizonyíttatott be. Postagalambokat felhős időben 50 kilométer magasságra vittek fel szokott helyük fölé. Az első postagalamb csak három óra múlva érkezett haza, a másik egy órával későbben; az utolsók estefelé kerültek vissza, holott kora reggel bocsátották el őket.

 

Ugyanezt a kisérletet ismételték meg derűlt időben, mikor nem voltak felhők s ekkor a galambok átlag negyvenöt percz alatt hazataláltak.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
A bosnyák vasutak kihasználása A bosnyák vasutak kihasználása
A bosnyák vasútak ügyében a magyar és osztrák kormány közt még most...
Záróra: 10-kor Záróra: 10-kor
A tüzelőanyagokban való takarékoskodás arra bírta a kormányt, hogy...
Uszóink Bécsben Uszóink Bécsben
A bécsi uszó-szezon legnagyobb eseménye zajlott le a mult hetekben,...
Csütörtökön lesz Mussolini lányának esküvője Csütörtökön lesz Mussolini lányának esküvője
Az olasz királyi pár vasárnap a Villa Savoyaban kihallgatáson fogadta...
Laval és Maurras tollharca Laval és Maurras tollharca
A francia közvéleménytöbbsége megnyugvással fogadta azokat az...
A bowling története A bowling története
Egy játék kialakulásának történetét mindig nehéz nyomon követni. Így...
Az első magyar vívómester-vizsga Az első magyar vívómester-vizsga
A Magyar Vívómesterek Egyesülete e hó 2-án tartotta első...
A MÁV. Gépgyári sportkör és az Újpesti IKK versenye A MÁV. Gépgyári sportkör és az Újpesti IKK versenye
A MÁV. Gépgyári sportkör és az Újpesti IKK közös versenyén a...
A köztársasági elnök felhívása a magyar gazdákhoz A köztársasági elnök felhívása a magyar gazdákhoz
Tildy Zoltán köztársasági elnök a stabilizációval kapcsolatban az...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98