Dtum
Login with Facebookk
HIRDETÉS
1905 | Augusztus

A színpadi vívás

A bécsi vívókörökben élénk megbeszélés tárgyát képezi a „Conservatorium für Musik und darstellende Kunst” egy sajátszerű eljárása. – Hartl sulyos megbetegedésével ennél az intézetnél, amelyben tudvalevőleg színészeket tanítanak, megürült az igen jól javadalmazott vívómesteri állás, amelynek betöltése annál inkább sürgőssé vált, mert a szegény Hartl az utóbbi időben keveset törődött a dolgával.

 

Az állásra 52 pályázó adta be kérvényét, mire a Conservatorium igazgatósága két bécsi vívószaktekintélyt, Müller Camillót és Gunesch Fritzet, kért fel, hogy adjanak szakvéleményt a pályázók személye tekintetében.

 

A szakértők hármas jelölést terjesztettek az igazgatóság elé: Barbasettit, Franceschinit és Werdniket. Ezeken kívül ott volt a pályázók között még Ryschanek is. Az igazgatóság tudomásul vette a szakvéleményt és vívómesterré megválasztotta – Szojka Ottót. Most Müller és Gunesch, nemkülönben más vívók is, heves támadásokat intéznek a Conservatorium ellen, különösen kiemelvén azt, hogy Szojka az utóbbi években sem személyesen, sem tanítványaival vívóversenyen részt nem vett és azonkívül a régi iskola híve, mely legkevésbé alkalmas a színpadi tanításra.


Ujabb időben a színészek kiképzésénél rendkívül nagy sulyt helyeznek a vívásra. Elsősorban fontos ez azért, mert ugy a színésztanárok, mint a rendezők és a koreografusok rájöttek arra, hogy semmi sincs, ami a nemes és férfias testtartást és mozgást általában annyira elősegítené, mint a vívás-tanulás.

 

De más részt föltétlenül szükséges az is, hogy a színészek a vívójeleneteket – amelyekben tudvalevőleg a dráma-irodalom bővelkedik – vívóilag is elfogadhatóan mutassák be. Kínos látvány ugyanis az, hogy mikor egy Shakespeare, egy Göthe szavai mellett az előadó kínosan küzködik a neki szokatlan szerszámmal kezében, vagy mikor a „János Vitéz” törekvő huszárjai a markolat fölött a pengénél fogva emelik a levegőbe kardjaikat.

 

Most, midőn a realizmus teljes diadalt aratott a színpadon, mikor az egyes színészek a kórházakban tanulmányozzák a haldoklók arcvonásait: föltétlenül szükséges az, hogy egy Faust, egy Hamlet, egy Romeo korrekten forgassa fegyverét. És minthogy az ilyen vívójelenetek rendszerint a darabnak a legfontosabb részeiben fordultak elő, azok helyes betanulásával a színészek mindig nagy sikert szoktak aratni.

 

Igy megbámultuk mindenkor Fumagalli híres baritonista vívójeleneteit, amelynek legalább is egyértékűek voltak énekével. Igen helyes tehát, hogy ujabban ugy az Operánkban, mint a Nemzeti Színházban igen nagy sulyt helyeznek a vívójelenetek betanítására.

 

Élénk emlékezetünkben van még az uj Romeo és Julia előadások óriási sikere, ahol az igazgatóság annyira ment áldozatkészségével, hogy a színpadi vívásban kitűnően képzett színiakadémiai növendékeken kívül még néhány fiatal vívómestert is felkért a közreműködésre.

 

Vagy emlékezzünk csak vissza Macbeth vívójelenetének páratlan sikerére, amelyet dacára annak, hogy ma már teljesen szokatlan fegyverrel, pajzszsal és karddal folyik – a színház vívómestere igazán nagy találékonysággal oldott meg. Általában nálunk a színpadi vívástanítás Fodor mester kipróbált kezében igen jó helyen van s ezért az egyes előadásoknak a vívójelenetek egy-egy kiváló érdekességét képezik.


Természetesen a színpadi vívás tanításához a mesternek külön tanulmányokkal és képességekkel kell rendelkeznie. Nemcsak a szokásos vívófegyverekkel való tanítást kell, hogy alaposan ismerje – és ezt is főképpen a plasztika és szcenika szempontjából, - hanem a legkülönbözőbb régi fegyverekkel való küzdelmét is.

 

A klasszikusok alapos ismeretén kívül színpadi szakértőnek is kell lennie, aki tisztában van a hatás eszközeivel is. Nagyon fontos a találékonyság is, mert igen nehéz élethű vívójeleneteteket adni olyan művészetekkel, akik gyakran egyáltalán nem vívók s ezenkívül még maszkot sem viselnek, tehát a legnagyobb óvatosságra van szükség.


Teljesen értjük tehát, hogy a bécsi szakkörök bosszankodnak azon, hogy a Conservatorium élére – amelyből tudvalevőleg a legelső német színészek kerülnek ki – nem egy teljesen megbízható szakember került.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Vívókarikatúrák 1903-ból Vívókarikatúrák 1903-ból
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Mit kíván a Magyar Nemzeti Múzeum állattára a földbirtokos...
A Magyar Nemzeti Múzeum állattára e napokban igen érdekes...
Negyvenkét lopott kabát Negyvenkét lopott kabát
Pár nappal ezelőtt Menyhardt József detektív tetten érte Erdős Irma...
Medside Musztafa hercegnő nem békült ki férjével Medside Musztafa hercegnő nem békült ki férjével
Minden hétre van valamely uj esemény, majd meglepetés Medside...
Miért van szükség egységes szakipari központra? Miért van szükség egységes szakipari központra?
Abból az alkalomból, hogy a lapunk más helyén közölt, egy régebbi...
Az egyiptomi képirás technikája  3. Az egyiptomi képirás technikája 3.
Összesen hét színnel rendelkezett az egyiptomi paletta, és pedig...
Fényes revánsot vett az FTC a prágai kudarcért Fényes revánsot vett az FTC a prágai kudarcért
A vasárnapi hatalmas szélvihar ellenére a Hungária-úti pályán óriási...
Telepy Károly meghalt Telepy Károly meghalt
A magyar festőművészet különös egyéniége, Telepy Károly hetvennyolcz...
Mozgalmak a függetlenségi pártban Mozgalmak a függetlenségi pártban
A közvélemény érdeklődése a tisztelt Háztól most átterelődött a...
Cseh-román megegyezés magyar területek árán Cseh-román megegyezés magyar területek árán
Take Jonescu kijelentései a kamarában a következő kijelentéseket...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98