Dtum
Login with Facebookk
1913 | Március

A világ legkisebb benzinmotorja

Benzin! Valahogyan ugy hangzik, mintha jelzője volna a XX. század jellemének. Nem is szabad elsiklani a szó fölött, mert a jelenkor legnagyobbszerü alkotásai ez anyaghoz füzödnek. A motor fogalma és benzin oly szoros kapcsolatban vannak egymással, hogy szét sem választhatók. E két fogalom az ok és az okozat, amely mindig együtt jár. A motor például a benzinnek köszönheti létét, s ezzel mi is a benzinnek tartozunk hálával. A benzin megvolt, s megvan azóta, mióta a petroleumot ismerik, a benzin élt az őstermészetben, s csak elő kellett hivni rejtekhelyéből. A motor, mint gép azonban mindaddig, míg a benzinről, a robbanó porszemek hajtóerejéről nem tudtunk, nem élt az emberi agyban.

Ma a benzin ugyszólván a világ mozgatója. Csak az automobilra kell gondolnunk, amelynek motorját a benzin hajtja, amely járómű ma már az egész világon a közé. Évekkel ezelőtt még csak a milliomosok kedvtelése volt benzinmotoros kocsin ülni, ma a világvárosok forgatagában ott zakatol az autobus, amely fillérekért szállitja az embereket, a koldusokat épugy, mint a királyokat. E két fogalom összetársulása tehát hatalmas alkotásokra tekinthet vissza már a közlekedés terén is. De nem áll meg ezen a ponton.

Itt van az ipar, amelynek szerszámgépeit eddig vagy a gőz vagy emberi erő, később a gáz hajtotta. Akik foglalkoztak a gépi erők térfoglalásával, s emlékeznek egy kissé a közelmult két évtizedére, tudják, hogy nem is olyan régen még a mühelyek gépierejét csak a nagyipar birta el. Hogyne, hiszen az eröt a nagy gözgéptelep szolgáltatta, amelyhez magához kellett már akkora terület, amelyen ma a mühely mindenestől elfér. Akkor még nem volt elektromos központi áramfejlesztőtelep, legfeljebb a gázat használták, ezt is csak világitásra. A géptechnika fejlödésével a gáz, mint géphatjó erökifejtés nagysága tulemelkedik az erő – erő csakhamar versenyre kelt a gőzzel. Ekkor már az eröforrás csaknem a felére csökkentett területen elfért.

Még mindig nagy volt azonban ez a terület, hiszen a városok belső részén lévő helyiségek minden négyzetmétere aranyat érő bért követel. Állandó volt a gépszerkesztők törekvése olyan gépi erőt szerkeszteni, mely a legkisebb területet foglalja el. A motorgyártás és a benzin üzembefogása adja meg a gépszerkesztő törekvésének a legujabb korszakát. Ebben a napjainknak nevezhető időben látjuk a motort benzinüzemmel olyan erőssé fejlődni, amely a még ma is élő öreg gépszerkesztők bámulatát, álmának megvalósitását jelenti.

Mert mit is jelent például az, hogy a repülőgép a maga benzimotorjával földi kapcsolat nélkül a levegőbe emelkedik? Mit jelent az, hogy a motor helyhezkötöttsége megszünt? Azt jelenti, hogy a motor épitésében elértek egy olyan fokig, ahol az erökifejtés nagysága és az erökifejtés sulya és terjedelme az első összhangot elérte.

A motornak sulya van, s ezzel a sullyal együtt egy bizonyos területet foglal el a motor. A törekvés az, hogy minél kisebb terjedelmü, minél könnyebb sulyu alkotássá lehessen tenni a motort. Ebben a küzdelemben az utolsó négy esztendő mutat föl szédületes eredményeket. A repülés problémájának megoldásához a motornak ma még a legnagyobb köze van, és ezen a téren alkották meg az eddigi elért legbámulatosabb teljesitő képességü motorokat. A cél az volt, mint emlitettük, hogy a legnagyobb erökifejtést, a legkisebb sulyu, a legkisebb terjedelmü motorral lehessen elérni.


Mert ugye az csak természetes, hogy ha kifejtögép sulyán, vagyis ha az erökifejtés nagyobb, mint amennyi kell ahoz, hogy az erökifejtögépet magát emeljük, a fölös erövel akár repülni is lehet. A motor igazi fejlödése tehát az ipar és egyéb közlekedés nagy hasznára a repülés problémája fölötti munka révén érte el a mai formáját, amelyet abszolút értékben nagynak kell tartanunk. Igy teremtödött meg a legkisebb motor, amelynek képét itt bemutatjuk, amely nem sokkal nagyobb, mint egy gyufaskatulya. Mi itt nem is arról akarunk beszélni, hogy mimódon müködik a motor, hanem a technikai fejlödés amaz óriási energiájáról, amely létre tudott hozni akkora kis helyen egynegyed lóeröt, amekkora helyen egy gyufaskatulya elfér.

Ez a kis gép teljesen üzemképes, teljes egészében használható és egynegyed lóerö kifejtésére alkalmas, a sulya pedig egy kilogramm. A német ipar remeke ez az alkotás, amelyről nemsokára, a repülésről irva, még megemlékezünk. Eddig, ilyen kis erőt kifejtő kis gépet, csak az elektromos motor még egy nyolcad lóerö kifejtésére is épült, s ez sem nagyobb, mint egy gyufásdoboz. Benzinnel müködö motorban ez legkisebb. E kisérlet ismét uj irányt szab a motorépitésnél.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98