Dtum
Login with Facebookk
1914 | December

Az orosz vasutak nyomtáva

A tipikus orosz vasutak nyomtávolsága eltér ugy a németországi, mint a monarchiabeli vasutak nyomtávolságától. Ugyanis az összes középeurópai vasutak nyomtávolsága 1.435 méter, az orosz vasutaké azonban több még pedig 1.524 méter. Ebből pedig az következik, hogy az orosz vasutak szélesebb kocsikat igényelnek, mint aminőkkel mi általában rendelkezünk. 

Kivételt képeznek ez alól a nyugatoroszországi vasutak némely vonalai, sőt sajátságosképen épen azok, melyekről már régen föl lehetett tenni, hogy egy jövendőbeli háboruban jelentős szerepet fognak játszani. Az egykori varsó-bécsi vasuti társaság vonalai ezek, amelyeket évekkel ezelőtt tudvalevőleg az orosz kormány vásárolt meg s alakitott át középeurópai nyomtávolságukra, vagyis a tipikus orosz sintávolságot oly annyira megkeskenyitette, hogy azon Oroszország belsejéből a monarchia vagy Németország belsejébe kényelmesen be lehet vasutazni, csapatokat szállitani. 

Ezek közt a vonalak közt különösen fontos az, amelyik Varsóból Skiernievicén át Thorn-Censtochauson Sosnovicébe és a Sobkovicy-Granica elágazással a monarchia határát Scakowánál érinti. 

Ha végig nézünk a térképen, csaknem ugy tünik fel, hogy az oroszok ezt a két fővonalat épen arra szemelték ki, hogy segélyével könnyüszerrel hatolhassanak be a monarchiába és Németországba. A többi orosz vasuti vonal megmaradt középeurópainál szélesebb nyomtávolságunak, ugy Németország mint Galicia felé. A Wirballen-Eidtkuhnen, Mlawa-Illowo, Kalis-Skalmierzice, Grajevo-Prostken közuti vonalak egytől-egyig széles orosz vágánnyal rendelkeznek. 

Éppen ellenkezőleg áll azonban a dolog például Herby és Canstochau közt, mely vonaldarab még ma is keskenyvágányu. 

Természetes dolog, hogy az orosz vasuti vonalak különböző nyomtávolságát az elfoglalt területeken nekünk megfelelőre kell átalakitanunk. A németek derék vasuti ezredei némely, a határhoz közel eső pályaudvaron valóban nagyszabásu gépmühelyeket rendeztek be, hogy a kocsitengelyeket könnyüszerrel átalakithassák, hogy a sintávolságot megváltoztathassák, példának okáért Grajevoban, Sosnovicében, Mlawában. 

Kitünő hasznukat lehet venni most a változtatható tengelyü vasuti kocsiknak, ott a határszélen. Ezeket a kocsikat annak idején épen az orosz határ közelségére való tekintettel épitették még béke idején. 

Dacára ennek, mégis a legfontosabb és legelső teendő a vasuti sinek nyomtávolságának sürgős átalakitása, mert ez átalakitással kettős célt érhetnek el: az átalakitott sineken saját vonataink könnyüszerrel közlekedhetnek, másfelöl azonban netáni stratégiai okokból történő visszavonulásnál az ellenfél a vonalakat nem használhatja fel saját csapatszállitásaira. 

E tekintetben az oroszokkal szemben nekünk kedvez a szerencse.
Az Oroszországban használatos talpfák hosszabbak, mint a mieink. A sinek nyomtávolságát tehát könnyü szerrel szükithetjük rajtuk. Az oroszok azonban, mint ez Galiciából is hirlik, nem használhatják a mi talpfáinkat a saját kocsijaikhoz azokon a monarchiabeli területeken, amelyeket nagy tömegekkel elözönlöttek, mert a mi talpfáink rövidek az ő széles nyomtávolságuknak, külön talpfákat kell tehát szállitaniok, hogy a mi vonalainkat átformálhassák széles vágányura.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Völgyszoros Sandomierz mellett, Oroszország galicziai határánál. Ezen a vidéken vonult el Dankl tábornok hadserege. Lápok a kelet-poroszországi Mazur-tavakban. Ilyenekbe szorították be a németek az oroszokat.
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98