Dtum
Login with Facebookk
1924 | Szeptember

Zoro és Huru

A mozivígjáték mai fejlődésében két alapformát mutat. Az egyik a burleszk, amelynek karakterisztikus komikuma az amerikai filmekben érte el legteljesebb fokát, és amely eddig az amerikai szellemnek első és egyetlen önálló művészi megnyilatkozása. Ez a burleszk fontos és mély pszichológiai kiélésekre született: benne válnak valóságra legalább fantáziában az életből kiszorított gyermeteg és primér játékösztönök, a társadalom morális és illemformái közé zárt modern ember spontán cselekvési vágyai.

 

Eszközei ezért a lehető legszabadabbak és messze túljárnak a reális művészi hatás által megkövetelt valószerűség határain. A mozivígjáték másik formája - nevezzük egyszerűen csak vígjátéknak - hatóelemeinek realizmusa, pszichológiai indokolásainak valószerűsége szempontjából közel esik a színpadi vígjátékhoz. Felépítésében azonban egészen más.

 

Még a francia filmvígjátékok, különösen a régebbi Max Linder filmek felépítésben is hasonlítanak a színpadhoz: a komikum véletlenek által összehozott szituációkban robban ki. Az újabb mozivígjáték végigkísér, egészen regényszerűen, valamely kedves és mulatságos történetet, komikuma pedig nem annyira a főtémában, hanem az epizódokban bontakozik ki.

Ennek a filmvígjátéknak a legtisztább és legsikerültebb formáját azok a dán vígjátékok jelentik, amelyeknek főszereplői két dán komikus: Zoro és Huru. Nagyon érdekesen meg lehet figyelni ezekben a Zoro-Huru-filmekben éppen azt a tendenciát, amely a komikus hatást az epizódokba tolja át. Zoro és Huru sohasem a történet főszereplői, hanem minden esetben úgyszólván kivétel nélkül epizodikus mellékalakok.

 

A cselekmény, a főtéma legtöbbször csak ürügy és alkalom a foglalkoztatásukra. Bizonyítja ezt két legutóbb Pestre került filmjük: "A strand fotográfusai" c. filmben maga a főtéma nem is vígjáték, hanem egy szentimentális romantikus történet, a mostanában játszottban "Az álcsempészek" címűben is legfeljebb még egy mellettük humorosan beállított harmadik figura, a fiatal természettudósra pályázó vénkisasszony teszi vígjátékká a cselekményt, amelynek gerince azonban önmagában mint drámai játék is exisztálhatna.


Zoro és Huru nincsenek megáldva különösebb komikai képességekkel. Amit alakítanak, az mindig ugyanaz: két originális csirkefogó, kedvesek és bohémek, szemtelenek, mulatságosan életrevalóak, teli mindketten, de különösen a kisebbik, a Huru, a bohémek gyerekességével. Sikerük titka azonban nem pusztán bohémségükben, könnyed optimizmusukban, "jópofaságukban" és vidám humorukban rejlik, hanem összejátszásukban, elválhatatlan egybetartozásukban.

 

A görög eposzok óta együtt szereplő két barát új megtestesülései ők, modern komikus változatban. Ez a szinte gépies, mechanikus összetartozás - hogy ha az egyiket látjuk, már keressük a másikat - már magában erős komikumforrás. Ezt fokozzák fel azután bizonyos, az alakjukban levő külsőségek: Zoro hosszú, sovány, haja homlokába, bajusza szájába lóg, Huru kicsi kövér, kopaszra nyírt, borotvált. Zoro hosszúságát kihangsúlyozza a kinőtt, rövid nadrág, Huru köpcösségét a testhez álló ruha.

 

E külsőségek ellentétességének komikumfokozó hatásánál is erősebb mechanikus összejátszásuk, szoros egybetartozásuk nemcsak térben és időben, hanem cselekvésben és mozgásban is. Úgy hatnak ők pszichológiailag, mint egy gyerekjátéknak, ugyanazon szerkezettől mozgatott két paprikajancsinak a testi és lelki mechanizmusa. Mindig közös a sorsuk, egy az érzésük, mindenre egyformán reagálnak, mégis kétféleképpen, egyik a soványabb és savanyúbb, a másik kövérebb és derültebb ember testi és lelki attitűdjeiben.

A Zoro-Huru vígjátékok felépítésükben és eszközeikben középhelyet foglalnak el a színpadi vígjáték és az amerikai burleszk között. Realisztikusak, mint a színpad, azonban epikus menettel, játék a lényegük a szó eredeti értelmében, anélkül, hogy irrealitásokig merészkednének, mint a burleszk. Ezért nem dolgoznak technikai vagy játéktrükkökkel. Ha ilyet mégis használnak itt-ott, rögtön kiesnek a hangnemből.

 

Például az "Álcsempészek" végén, amikor Huru egy kötélen hintázva avatkozik bele a verekedésbe, vagy még sokkal inkább a "Strand fotográfusai" befejező részében, amikor a folyó fenekéről visszaugranak a partra. A valószerű és reális cselekménybe itt hirtelen valószerűtlen, irreális motívumok szöknek bele. A leglaikusabb nézőnek is meg kell éreznie, hogy ezáltal oda nem illő burleszk-trükk keveredett a reális cselekménybe.

 

Hogy az ilyen keveredés mennyire rontja a hatásnak, következésképpen a művésziességnek az egységét, hogy milyen ordító stílustalanságot jelent, az nem bizonyít egyebet, mint hogy a mozivígjáték műformájában már most egy olyan mély hasadás következett be, amely által két rokon, egymástól mégis gyökeresen eltérő új drámai forma született meg.

 

Hevesy Iván

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Hires emberek magánélete - Graziani Hires emberek magánélete - Graziani
E télies márciusi vasárnapon a világ szeme Rómára néz, ahol a Duce e...
Ítéletet hoztak az oly kegyetlenül megölt kucséber ügyében Ítéletet hoztak az oly kegyetlenül megölt kucséber ügyében
Az egri esküdtszék előtt az őszszel tárgyalták a Kohlmann-család...
Háborús és népellenes bűnös vagyok! – vallotta ma Reményi-Schneller a politikai rendőrségen Háborús és népellenes bűnös vagyok! – vallotta ma...
Elsőnek Reményi-Schneller Lajos volt pénzügyminisztert hallgatták ki,...
A szerb király házassága A szerb király házassága
Ujra fölmerült az a hir, hogy Sándor szerb király Frigyes főherczeg...
Vörös Vince bevonult Vörös Vince bevonult
Az MTE kitűnő atlétáját behívták katonai szolgálatra és mult héten...
 A csongrádi bombamerénylet A csongrádi bombamerénylet
Karácsony másnapján vidám zene mellett – az élet ezerféle...
Csaplár zuhogó esőben javított rekordot 10.000 méteren Csaplár zuhogó esőben javított rekordot 10.000 méteren
A vasárnap egyetlen atlétikai eseménye a Postások jubiláris versenye....
A tartalékos MAC biztosan győzött a Thomka-versenyen A tartalékos MAC biztosan győzött a Thomka-versenyen
Változatos, eléggé nehéz terepen rendezte meg a BEAC nyolcadszor...
Az osztrák- magyar külügyminiszter közirata hatalmakhoz a khinai háború ügyében Az osztrák- magyar külügyminiszter közirata hatalmakhoz a khinai...
Az osztrák-magyar monarkhia külügyi hivatala többi nagy hatalmakhoz...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98