Dtum
Login with Facebookk
1925 | Április

A Flettner - féle hajó

Nem régen Németországból jött a hír, hogy Flettner Antal frankfurti mérnök, ki jelenben az amszterdami Légi és Hidrodinamikai Intézet igazgatója, Kielben vízrebocsátotta új szerkezetű hajóját, a Buckau-t, melyet a szél eleven ereje mozgat.

Ezen a hajón nincs vitorla, a szél nyomását két nagy. 2.8 m átmérőjű, 15.6 m magas vashenger veszi föl, melyet 10—15 lóerős motor forgat a tengelye körül, percenkint 120 fordulattal,  s ez a két henger tízszerte nagyobb sebességet kölcsönöz a hajónak, mintha a szél erejét a hengereknek megfelelő nagyságú vitorlával hasznosítanák. Hogy mekkora a szélnyomás a forgó hengerre, a Lanchester Prandtl-féle formulával számíthatjuk ki.

Ez a formula egyszerű. Ha γ a levegő fajsúlya ω a henger sebessége, T a henger tengelyen átmenő függőleges metszetének területe. Ha henger magassága, V a szél sebessége akkor a teljes nyomás, mely a forgó hengerre esik, 2 γ ω T.H. V.

Egy mérnök az Engineering hasábjain kiszámította, hogy a 2.5 m átmérőjű. 12 m magas, másodpercenként 1 fordulatot tevő hengerre 5 m másodpercenkinti szélsebesség eseten 488 kg nyomás esik. Ez a nyomás sokkal nagyobb, mint amekkora nyomás a szélirányra merőleges oly területre esik, mely a henger palástjával egyenlő nagyságú.

A FLETTNER-féle hajó ezért 4-5 m szélsebességkor 8.2 csomóval halad előre. Ha a hátszél fúj, a két hengert ellenkező irányban forgatják. Jó széllel a hajó sebessége a közönséges kereskedelmi hajók sebességét jóval felülmúlja. Hátszéllel és ellenszéllel egyforma sebességgel halad a hajó. Az irányváltozás gyorsan és minden megállás nélkül történik.

A hengerek forgássebességének, vagy forgásirányának változtatása néhány másodperc alatt elvégezhető, míg a vitorlás hajókon a vitorlák fölhúzása, levevése, kikötése sokszor órák hosszáig eltart. A hengerek mozgatásához aránylag csekély erő, 10—15 lóerő szükséges, mert jóformán csak a csapsurlódást kell legyőzni.

 

Egyébként a hengerek forgatása elektromos mótorral történik s a forgásváltoztatás végrehajtásához csak egyetlen ember szükséges, míg a vitorlák kezelése sok ember munkájával megy végbe s vihar esetén ez a kezelés életveszélyes.

Mivel a Buckau a szél eleven erejét hasznosítja s a hengerek forgatásához aránylag csekély energia szükséges, 90 %-a szénmegtakarítás a nagy oceánjáró hajók szénfogyasztásával szemben. Flettner számítása szerint az összes erőnek, melyet a Buckau fölhasználásával csak 2 %-a mesterséges, a többit a szél szolgáltatja.

Nem szabad tehát azt hinnünk, hogy a henger mozgatásához szükséges 10—15 lóerő egyszerűen hozzátevődik a szél eleven erejéhez s ez a többlet okozza a hajó gyorsabb menetét. A 10—15 lóerő csak a szél jobb kihasználását szolgálja.

A Buckau vízrebocsátása és a vele megtett kísérletek nagy feltűnést keltettek. A Hamburg-Amerika Linie hajóstársaság újabb hajóit Flettner rendszere szerint készül megépíteni, ha a Buckau valójában minden körülmények közt beválik. A Flettner-féle hajó előállítási költsége nem nagyobb, mint a jelenleg használatos hajóké.

Aggodalmat keltő az a körülmény, hogy nagy viharban a két kiálló hengert nem lehet leszerelni s kérdés, hogy viharban a hajó miként áll ellen a hullámok játékának. A közönséges vitorlás hajók vitorláit orkán esetén leszedik s a szélnek csak az árbocok nyújtanak csekély támadó felszínt.

Flettner azt hiszi, hogy találmánya nemcsak hajókra, hanem más célokra is sikerrel alkalmazható Azt hiszi, hogy elektromosság előállítására kiválóan alkalmas s Berlin városa máris ily aerodinamikus transzformátor készítését határozta el s vele az elektromos áram árának csökkentését reméli.

Végül azt hiszi Flettner, hogy az automobilok, repülőgépek és léghajók is hasznosíthatják találmányát. A Zeppelin-Társaság és a Good Years Zeppelin-Company New-Yorkban máris foglalkozik e találmány értékesítésével s léghajóinak egészen új megszabást, új alakot ad, hogy a szél nyomásával szemben ellenállóbbak legyenek.

Kétségtelen, hogy a jövő mutatja meg, hogy a találmánynak mennyi az igazi érteke s beválnak-e a hozzáfűzött, bizonyára túlzott remények.


Bogdánfy Ödön

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Kodály Zoltán hatvan éve
Kezdetben volt az álom és az ígéret. Kodály Zoltán huszonkétéves...
A vas furása gázzal A vas furása gázzal
A modern fémipari technika legujabb és már igen elterjedt találmánya...
Boldog Új Esztendőt - 1901! Boldog Új Esztendőt - 1901!
Tavaly még voltak, a kik vitatkoztak rajta: megkezdődött-e az új...
 Lengyel Géza tábori levele Lengyel Géza tábori levele
Kedves barátaim! Véletlenül hozzájutva a Nyugathoz, olvasom, ki...
Eltévedtem az örömerdőben - Lányi Sarolta Eltévedtem az örömerdőben - Lányi Sarolta
Pár drága napja, nem is régen Elindultunk az úton, ketten De én:...
Az átmenetgazdálkodás veszélypontjai Az átmenetgazdálkodás veszélypontjai
Nincs eltérés a gazdasági élet aktív résztvevői között abban a...
Olcsóbb Budapestet az uj esztendőben Olcsóbb Budapestet az uj esztendőben
A választásoknak vége, az aktákat szomoruan, de lezártuk s el kell...
Az átmeneti kormány és a szociális gazdasági érdekek Az átmeneti kormány és a szociális gazdasági érdekek
Mentől tovább huzódik a háboru, nemcsak közvetlen gazdasági sulyát...
A színes hallás
Az emberi érzékek működésének egyik legsajátszerűbb jelensége, hogy...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98