Dtum
Login with Facebookk
1926 | Január

A Cierva

A helikoptéráról, a repülőgépnek ama fajáról, mely egyedül forgó csavarszárnyaival emelkedik föl, lebeg és tovaszáll a levegőben, már több ízben megemlékeztünk e Közlöny hasábjain. Az 1920. évi 743-746. füzetben Crocker és Hewitt helikoptéráját, a 747—750. füzetben Damblanc és Lacoin alérionját, majd az 1923. évi 799-803. füzetben a Kármán-, Petróczy-, Zurovec-féle és az Oemichen-féle helikoptérákat ismertettük.

Mind e készülékek jóformán csak a haladás útját egyengették anélkül, hogy a csavarszárnyú repülés feladatát megoldottak volna. Újabban Juan de la Cierva spanyol föltaláló szerkesztett csavar-szárnyú repülőgépet, melyet nevéről Ciervának neveztek el, mely azonban még nem a teljes megoldás, de szerkezetében és működésében nagyon jelentős találmány s ezért a La Nature után röviden ismertetjük.

A helikoptérának ugyanis az volna a nagy elsőbbsége az aëroplán fölött, hogy csavarszárnya segítségével helyből, nekiszaladás nélkül, emelkedik föl. A Cierva azonban erre nem képes.De jelentősen megrövidíti a nekiszaladás úthosszát s ezenkívül a készülék tökéletesítése esetén jóval nagyobb sebesség érhető el vele, mint a közönséges aëroplánnal.

A szerkezet külső elrendezése nagyban hasonlít az aëroplánéhoz. Megvan a csónakja a farkkal és elől függőleges síkban forgó, kisebb csavarszárnnyal, miként 1. és 2. képünk láttatja. A csónak elején hoszszú nyélre két kisebb vízszintes szárnyacska van elhelyezve, mely nem a lebegtetés, hanem csak a kormányzás célját szolgálja.

Ezenkívül megvan rajta az induláshoz szükséges kocsiszerkezet is, mint az aëroplánon. Lebegtető szervül a csónak fölé emelkedő függőleges tengelyű, tehát vízszintes síkban forgó nagy csavarszárny szolgál, melynek négy lapátja van. E csavarszárny nem teljesen vízszintes, hanem kissé hajlott, mint az aëroplán lebegtető síkja.

A Cierva működése most már következő: az elől levő kétlapátú húzócsavart motor segítségével megindítják s ugyanekkor motor segítségével forgásba hozzák a négyágú le­begtető csavarszárnyat is, mely úgy működik, mint az aëroplán lebegtető síkja. A repülőgép rövid darabon a föld felszínén fut, majd fölemelkedik.

Repülés közben a hosszú nyélre illesztett két oldalszárny és a fark segítségével úgy kormányozható, mint az aëroplán. A négyágú lebegtető csavarszárny, a szélmalom, fából és vászonból készül. Egy-egy lapát hossza 5.5 m, szélessége 0.78 m. Minden lapát 3.71 m2 felszínű, úgyhogy a lebegtető felszín összesen 14.86 m2. A teljes szárnyhosszúság 2X5.5 m = 11 m.

Repülés közben a szélmalom 140-et fordul percenkint, vagyis körülbelül félmásodpercenkint fordul egyet. A mozgása tehát lassúnak látszik, bár a kerületi sebessége 289 km óránkint. A 110 lóerős motor a Ciervát 108 km óránkinti sebességgel mozgatja. A feltaláló, hogy a készülék nekiszaladását kiküszöbölje, valami indítószerkezettel is próbálkozik, de kísérlete még eddig nagyon is kezdetleges állapotban van.

Azonban már is nagy siker, hogy az indító utat rövidebbé tudta tenni s ezért az angolok meghívták de 1a Ciervát, hogy készülékét Angliában bemutassa. Farnborough-ban történtek a bemutató fölszállások az angol légügyi miniszter jelenlétében s a készülék számos repülést tett. Fölszállt 300 m magasságra, számos fordulást csinált s többször leszállt motorműködéssel és álló motorral.

A leszállás 30 m föld fölötti magasságig siklórepüléssel történik, az alsó 30 m-t majdnem függőlegesen teszi meg s aztán földet érve még mint egy 7-8 m-t szalad a felszínen. Abban a pillanatban, midőn földet ér, sebessége 16-20 km óránkint. A közönséges aeroplán ilyen függőleges leszállással tönkrezúzódnék.


Ez első kísérleti készüléken kivül de la Cierva egy újabb repülőgépen töri a fejét, mely 450 lóerős motorral lenne fölszerelve s mellyel 500 km óránkinti sebességet akar elérni s a leszállás pillanatában a sebesség óránkinti 50-60 km-re csökkenne. A leggyorsabb aëroplán ezidőszerint 449 km sebességű leszálláskor 120-140 km-nél kisebbre ne lehet csökkenteni a sebességét. De la Cierva újabb repülőgépe tehát nagy haladás lenne ezen a téren.

Bogdánfy Ödön.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Cierva helikoptéra elülről A Cierva helikoptéra hátulról
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Hangversenykrónika
Páratlan külföldi sikerek után ismét megjelent a Zeneakadémia...
Ofélia térdein Ofélia térdein
Ofélia térdein. Azokat a fentartásokat, a melyekkel mintegy két évvel...
Széll Kálmán az abszolutizmusról Széll Kálmán az abszolutizmusról
A Dunántúli Közművelődési Egyesület február 28-iki közgyűlését...
Lopás és emberölés kísérletéért Láng Mihály báró, a háborús magyar kormány belgrádi politikai megbízottjának kiadatását kéri Jugoszlávia Lopás és emberölés kísérletéért Láng Mihály báró, a háborús magyar...
Jugoszlávia és Magyarország között a legutóbbi napokban több érdekes...
Olasz lapok Mussoliniről Olasz lapok Mussoliniről
Az olasz sajtó még mindig részeletesen foglalkozik Mussolininek a...
Devalváció, vagyonadó és kényszerkölcsön Devalváció, vagyonadó és kényszerkölcsön
Hantos Elemér dr. államtitkár a Magyar Közgazdasági Társaságban...
Mi újság?
Hírek, érdekességek a tudomány és a technika...
Rövidek Rövidek
A bajor demokrata párt elnöksége egy kiáltványban kijelenti, hogy egy...
Kun Bélát internálták a németek Kun Bélát internálták a németek
Nekem az osztrák kormány kijelentéseihez nincs semmi hozzátenni...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98