Dtum
Login with Facebookk
1928 | Augusztus

A bürokratikus balkéz nem tudja, mit csinál a jobb!

Az év első hét hónapjának külkereskedelmi mérlege, a fokozódó deficit s a kitünő és korai magtermés ellenére is stagnáló kivitelünk mindenkit megdöbbentett, aki a magyar gazdaság aggodalmas helyzetét lelkiismeretesen figyeli. Mindenkit érdekel ez, csak ugy tetszik, azokat nem, akik ezen a fenyegető bajon segiteni hivatva volnának.

A magyarázat egyszerü. Rendeleteket gyártani könnyü.
A – Hivatal – ujságcikkekkel, ankétekkel, tiltakozásokkal nem törődnek, a polgári adófizetők hangja lehet akármilyen erős, a Hivatal mindig erősebb, ez az erő csak akkor hanyatlik el, amikor kivül álló és független erőkkel kerül szembe, amikor nem rendeleteket, hanem ötletet, nagyvonalu koncepciót, fürgeséget kellene produkálnia.

Egy, csak egyetlen példa mindennél ékesebben illusztrálja ezt.
A magyar gazdasági életnek elsőrendü érdeke volna, hogy a magyar buzatermést nyomban a termés után vesse piacra, ugy, hogy a jugoszláv, a román, a tengerentuli buzánál korábban jelenjünk meg az osztrák, a cseh, a lengyel piacon. Ebből logikusan következik, hogy a magyar gazdaságpolitika legfőbb irányitójának, a kereskedelmi miniszternek mindent el kell követnie, hogy a magyar buza hamarább és olcsóbban jelenjék meg a piacon. 

Módja van rá, hiszen a magyar kormány a Máv. tarifapolitikája révén döntő befolyást tud gyakorolni az áralakulásra s a miniszternek csak a jobbkezét kell kinyujtania a telefonkagyló után, hogy idejében – áprilisban vagy májusban – megtegye a Máv.-nál a kellő intézkedést. De a Máv. ügyeit a kereskedelmi miniszterium legfőbb vezetői, ugylátszik, nem a jobb, hanem a balkezükkel intézik s ez a balkéz nem tudja, mit müvel a jobb. 

Az alföldi magyar buza, amelynek észak felé nyilnak természetes débouchéci, a tarifapolitikájuk révén a magtárakban reked, mig ugyanezeken a Máv.-vonalakon a jugoszláv buza gördül vagonok százaiban a felvidéki és a galiciai piacok felé. Hogy történehetett ez? Ugy, hogy a tiszavidéki buza a régi 380 filléres viteldijat köteles leróni, mig a jugoszláv buza 20%-os tarifakedvezményt élvez, csak 300 fillér fuvardijat fizet és elhóditja előlünk régi piacunkat. 

A Lőkösháza-Hegyeshalom-relációban ugyanezt a 20%-os dijkedvezményt élvezik. De téves volna azt hinni, hogy ez a kiviteli ellengőz csak a gabonakereskedelmet sujtja. A magyar állatkivitel ugyanolyan kitüntető elbánásban részesül, mint a liszt és a gabona. Csak egy célra! A szerencsi cukorgyár hires hizlalt marhájának természetes piaca a Felvidék és Prága. Prágába két uton lehet szállitani a marhát, Sátoraljaujhelyen és Szobon át. Ujhelyen keresztül a dijtétel 17.87 pengő. Szobon át viszont 21.87 pengő, az első utból 47 kilométer esik magyar vonalra, Szobon át 294 kilométer és igy esik el a Máv. jövedelmező üzlettől, mert a cseh vasutak mintegy 45%-kal olcsóbban szállitják a magyar marhát, mint a Máv. 

A mai pontosan kiarchitrált és kikalkulált gabona-, hus- és zsirárak mellett 70-80 filléres árdifferencia már döntő sullyal esik a latba és ez az árdifferencia az oka, hogy buzánkat Galiciából a szerb, Ausztriából a kanadai szoritotta ki, ez a Máv.-politika, meg a magyar adószedő az oka, hogy a 32 pengős magyar tengeri árak mellett 30 pengős La Plata-kukoricát kinálnak Pesten. 

Mit ér az egész diplomáciánk, nagy s komoly erőfeszitéseink, hogy a kisántántban tömörült szomszédainkkal fejlettebb közlekedésünk, nagyszerüen kiépitett hivatali rendünk és centrális földrajzi helyzetünk döntő befolyását éreztessük? 

A Máv. érdeknélküli békés politikája igen dicséretes népszerüséget szerezhet a magyar állam e hatalmas üzleti vállakozásának, de politikai sulyunkat érthető okokból nemigen növeli. A gazdasági következmények, amelyek – legyünk igazságosak, alig irhatók a Máv. rovására – egyenesen lesujtók. Az osztrák kereskedelemügyi miniszterium most adta ki az elmult év teljes külkereskedelmi statisztikáját, amely az Ausztriába irányuló magyar bevitel föltünő – 63.7 millió schillinget kitevő – csökkenéséről számol be. Ez a csökkenés a mezőgazdasági kivitel egyes ágaiban valósággal katasztrofális. Sertéskivitelünk 12.6%-ról 7.7%-ra, a folyó év első hét hónapjában pedig az osztrák bevitel 2.6%-ra csökkent. 

Ausztria zsirbevitele az elmult évben 30%-kal emelkedett, mig a mi részesedésünk 24%-ról 7.1%-ra esett vissza, leölt sertésimportunk a mult évinek egyharmadára sorvadt, mult évi főzelékbevitelünk az előző évinek pontosan a fele! Ha ez a visszafejlődés ebben az iramban még egypár esztendőig eltart, akkor bátran elmondhatjuk: a szanálási operáció sikerült, de a beteg meghalt! 

Lehet-e ezen az egyre fokozódó bajon segiteni?
Lehet-e remélni, hogy végrevalahára egy centrális, komoly, okos akarat érvényesül a magyar gazdasági élet vezetésében? Vajjon az eljövendő gazdasági főminiszter a sok balkezet végre egy kemény jobbkéz alá rendeli? Alig. Egy segit csak itt. Szabad kritika, szabad vélemény, szabad parlament, amelyet még a bürokratikus balkezek is respektálnak!

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Németországban rádióval szerelik fel a lokomotívokat, A rádió vevőkészülék alkalmas arra, hogy a lokomotív vezetője az állomásokról jelzéseket kapjon, mialatt a vonat teljes sebességgel halad.
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98