Dtum
Login with Facebookk
1935 | Február

Közérdekű volt- e a vasutak megváltása?

1931-ben tényleg itt volt az ideje a vicinális vasutak megváltásának, mivel a MÁV kezelése ellenére tört fuvarokat számítottak fel a szállító feleknek, ami megdrágította az áruk fuvarozását. Azóta teljesen egységesen számíthatja a tarifáit a MÁV, központilag történhetik nemcsak a műszaki, de a kereskedelmi üzletvezetés is. Más kérdés, hogy a tört tarifákon megváltás nélkül nem segíthetett volna a kormány.

Más lapra tartozik, hogy anyagi szempontból előnyösnek bizonyult-e az üzlet.
A felsőház egyik tagja erről a kérdésről részletes memorandumot dolgozott ki és kiszámította, hogy ha a koncesszió hátralevő idejére az évi maximális üzleti részesedést szembeállítják a megváltási évjáradékkal, akkor az állam évente mintegy 2.6 millió pengővel túlfizette ezt az utóbbi megoldást.

Ez a feltételesen vállalt kötelezettség
azonban végeredményében csak 1935. január 1-től mutatkozott volna a költségvetésben, mert az 1931. októberében kiadott kereskedelmi miniszteri rendelet szerint a fizetési kötelezettség akkor kezdődik meg. Figyelembe véve az 1931. októberétől 1934. végéig hitelezett összegeket, az állam fizetnivalóját szakkörök évi 9.6 millió pengőre tették.


Engednek a részvénytulajdonosok

Már a mult év őszén tárgyalás kezdődött
ebben az ügyben a kereskedelmi és pénzügyminiszterek kiküldöttei, a MÁV és az érdekelt bankok, illetve főrészvényesek között. Kenéz Béla tulajdonképpen tehát elődjének örökségét vette át és finalizálta.

Elsősorban a MÁV pénzügyi osztálya mutatott rá arra,
hogy az Államvasutak költségvetésébe ezt a jelentős többkiadást a csökkent forgalmi bevételek mellett csak nagy nehézséggel lehetne beállítani. De áttanulmányozva a szerződést, a Hév vasutak részvényesei is rájöttek arra, hogy az 1931-ben kötött megállapodás jogi szempontból nem megtámadhatatlan. Helyesnek bizonyult tehát új, kompromisszumos megállapodás elfogadása. A kérdés közérdekű rendezése körül dr. Senn Ottónak, a MÁV elnökének nagy érdemei vannak.

Az új megállapodás lényegében abban áll,
hogy a megváltást véglegesítik, az állam terheit viszont az eredetileg kontemplált 9.6 millió pengős évi összeg helyett 5.2 millió pengőben állapítják meg, ami kétségkívül jelentős eredmény állampénzügyi szempontból. Hosszú ideig húzódott a megbeszélés. Imrédy Béla pénzügyminisztersége alatt olyan javaslat is szóba került, hogy a terheket évi 4.8 millió pengőre csökkentsék. Ennek azonban később akadályai mutatkoztak, úgyhogy most Fabinyi Tihamér, mint a pénzügyminisztérium vezetője, előnyösnek találta, ha hozzájárul az 5.2 millió pengős annuitáshoz.

Az elvi megállapodás minden egyes pontban megtörtént
és a legközelebbi napokban formailag is befejezik a Hév vasutak megváltásának nagyfontosságú pénzügyi fixírozását, amivel hosszú időre, sőt valószínűleg véglegesen nyugvópontra jut ez a kérdés.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Ifj. dr. Szendey Béla nyerte Európa 1930. évi szkiffbajnokságát Ifj. dr. Szendey Béla nyerte Európa 1930. évi szkiffbajnokságát
A pénteki és szombati előmérkőzések után vasárnap kerültek eldöntésre...
Romey amerikai tengernagy jelentette kormányának Csifuból julius 16-ról Romey amerikai tengernagy jelentette kormányának Csifuból julius...
Ide érkezett jelentések szerint a szövetségesek julius 13-án reggel...
A szociáldemokrata képviselők válaszoltak Gömbös zászlóbontására A szociáldemokrata képviselők válaszoltak Gömbös...
A szociáldemokratapárt fórumai képviselő tagjai vasárnap délután...
Francia támogatás a balti flottának Francia támogatás a balti flottának
Az egész világ figyelme már hetek óta várja a japán és orosz nagy...
Lelki kalandok. -  Színi Gyula új kötete Lelki kalandok. - Színi Gyula új kötete
Szini Gyulát méltán tartja a kritika és az irodalmi közvélemény a...
Magyarország kereskedelmi mérlege 1938-ban Magyarország kereskedelmi mérlege 1938-ban
A világkonjunktúrának az 1937. év második felében megindult és 1938....
A MAFC meetingje A MAFC meetingje
Teljes elismerés illeti a MAFC-ot, jelesen annak éltető lelkét,...
József főherczeg és a szakaszvezető József főherczeg és a szakaszvezető
Galiliában a ? harczok idejében történt, hogy Józef főherczeg...
Detronizálás után Detronizálás után
A nemzetgyülés folyosóján a vasárnapi ülés után igen élénk élet volt...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98