Dtum
Login with Facebookk
1934 | Február

Van-e bizalmas megállapodás a MÁV és a SIN között

Néhány hónappal ezelőtt nagy viharokat váltott ki az úgynevezett háztól-házig való darabáru forgalom újabb szabályozása. A MAVART-tal éveken keresztül harcban álltak a belföldi gyűjtőforgalmat lebonyolító szállítmányozó cégek és azt követelték, hogy engedélyezze részükre a MÁV mindazokat a feltételeket, amelyeket kezdetben csak a MAVART kapott meg. A Szállítmányozók Egyesülete hónapokon keresztül viharos üléseken foglalkozott a háztól-házig forgalom szabályozására készült tervezettel, azután egymás között az egyes cégekre eső kvótákon súlyosan összekülönböztek, úgyhogy végül is kettészakadt a Szállítmányozók Egyesülete.

A háztól-házig forgalom legnagyobb részét
egy alkalmi egyesülés bonyolítja le, amely SIN néven tart fenn közös irodát a tőzsdepalotában. Ebben a szindikátusban a Büchler Zsigmond és Társa, az Angol-Magyar szállítmányozási Rt., a Danubia Szállító és Beraktározó Vállalat, az Intercontinentale, a Nemzetközi Szállítmányozási Rt., továbbá a Schenker és Társa vesznek részt, tehát azok a cégek, amelyeknek többsége eddig főleg nemzetközi szállítmányozó üzletekkel, az export és import technikai lebonyolításával foglalkozott.

Velük szemben állanak az összes speditőrök,
olyanok is, akiknek évtizedek óta szerzett joguk a belföldi csomag gyüjtőforgalom lebonyolítása. Hivatalos nyilatkozatok szerint teljesen egyenlő versenyfeltételekkel küzd egymással a SIN és a többi szállítmányozó, az előbbinek sincsenek titkos kedvezményei. Ez azonban a szakma és a nagyobb forgalommal rendelkező kereskedők véleménye szerint is csupán a kifelé vallott, hivatalos álláspont.

Egyre több jel mutat arra,
hogy a Schenker és az Intercontinentale vezetése alatt álló SIN-nek különleges előnyök jutnak osztályrészül és a MÁV nyilván a tömörülés által garantált nagyobb forgalom ellenében kedvezményeket, technikai és díjszabásbeli előnyöket nyujt a szindikátusnak, amelyekhez nem juthatnak hozzá a kisebb szállítmányozó cégek. Ezt látszik bizonyítani az a körülmény, hogy a SIN az egyenlő versenyfeltételeknél jóval kedvezőbb ajánlatokat tehet és teszi is egyes ügyfeleknek, akiket most akar megakvirálni régi, de a SIN kötelékébe nem tartozó szállítmányozási cégek táborából.

Közérdekű lenne tehát annak megállapítása,
hogy vajjon van-e titkos megállapodás a MÁV és a SIN között, nyújt-e a vasút különleges kedvezményeket a SIN-nek és ha igen, akkor ezek milyen arányúak. Nem lehet ugyanis kizárólag csak a racionalizálás előnyeivel és a közös iroda önmagában is jelentős kiadástöbbletével megmagyarázni, hogy a SIN több esetben miért olcsóbb a többi speditőröknél.

Megosztás:
Szerkeszt?ő kommentár
Monopóliumok
Szabóné Fricska Anna

Monopóliumról többféle értelemben beszélhetünk.
Használjuk azokra az óriás vállalatokra, amelyek különböző együttműködési formákban a piacot uraló gazdasági helyzet megteremtésére, a piaci verseny korlátozására jönnek létre. Ebben az értelemben a piacon elérendő cél  és az – ehhez igazodó – szervezeti forma szerint négy (ismertebb) típusát különböztetjük meg.


A kartellben az együttműködés a piac felosztására, az árak közösen történő megállapítására vagy a termelés esetleges korlátozására vonatkozik; a vállalatok egyébként megőrzik teljes önállóságukat.


A szindikátus annyival jelent szorosabb együttműködést, hogy a tagok közös irányítást hoznak létre az együttműködést érintő területen, ám jogi önállóságukat megtartják. Az ideiglenes szövetség vonatkozhat a beszerzési és az eladási árak megállapítására, a termelés szabályozására.


A tröszt már a szövetkező vállalatok teljes összeolvadására épül (azaz jogi önállóságukat elveszítik). A tagok korábban a gazdasági élet azonos vagy egymással összefüggő területén működtek.


A konszern egyazon gazdasági ágazat vállalatait fogja össze; a vállalatok formálisan önállók maradnak azonos tőkés csoport irányítása alatt.

 

Ötödik típusa a konglomerátum, amely azonos tőkés csoport tulajdonában van, és az ipar különféle ágaiban termelő létesítmények összességét jelenti.


A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98