Dtum
Login with Facebookk
1936 | Augusztus

Blériot meghalt

Párizs, augusztus 2


Blériot Lajos, a repülés nagynevű úttörője vasárnap elhunyt. Blériotnak szívbaja volt, de halála váratlan gyorsasággal következett be.

A század elején egy fiatal francia mérnők minden idejét arra szentelte, hogy elméletileg és főleg gyakorlatilag előbbre vigye a repülést.
Nem követte a német Zeppelin grófot és nem kormányozható léggömböt gyártott, hanem repülőgépeket szerkesztett. Ezt a fiatal mérnököt Blériotnak hívták. Cambrai-ban született 64 évvel ezelőtt, katonamérnöknek készült és a francia tüzérségnél szolgált, azután megvált a katonaságtól, elektrotechnikával kezdett foglalkozni és kis műhelyében főleg acetilen fényszórókat gyártott.

1900-ban építette meg első repülőgépét és ettől kezdve minden évben újabb modellt készített, amely az előbbinél tökéletesebb volt. De milyen gépek voltak ezek! A sebességük alig érte el egy mai városi kisautó teljesítőképességét és nem emelkedett 50-100 méternél magasabbra. Egy ilyen repülőgéppel ejtette Bieriot csodálatba a világot amikor 1909 július 25-én Calais és Dover
között átrepülte a La Manche csatornát. A csatorna ezen a ponton 33 kilométer széles és az utat Blériot XI. számú monoplánjával 23 perc alatt tette meg. Az egész kultúremberiség ujjongva ünnepelte a repülés francia hősét! Blériot ezután európai körútra indult, hogy bemutassa a csodagépet, mely először repült a tenger fölött.

1909 október 18-án Budapesten rendeztek nagyszabású repülőnapot, amelyen Blériot gépe 80-100 méter magasságban rövid körrepülést végzett és valósággal önkívületbe ejtette a közönséget.

Blériot a La Manche csatorna átrepülése után szívós munkával javította, fejlesztette, tökéletesítette találmányát és a világháború elején a francia hadsereg az ő tervei alapján gyártott repülőgépeket használta.

A háború után Blériot hatalmas repülőgépgyárat épített, amely újabb és újabb gépcsodákkal lepte meg a világot. A gyár vezetése elvonta az elméleti kutatómunkától és legutóbb, amikor megkérdezték, miért hagyta abba feltalálói pályáját, fáradtan válaszolt:

Én már öreg ember vagyok és beteges. Munkámat elvégeztem, a repülés tökéletesítése a fiatalokra vár..

Blériot-val a modern repülés őse és hőse költözik a sírba, ahová nemcsak Franciaország, hanem az egész kultúremberiség megilletődött részvéte kíséri.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Szabó Miklós és Bódossy Mihály győzelme az Amszterdamban Szabó Miklós és Bódossy Mihály győzelme az Amszterdamban
Az angol atlétikai bajnokságokon diadalmasan szerepelt magyar...
Graham White esküvője Graham White esküvője
Mint tudjuk, az amerikai Graham White egyike a legkiválóbb...
A világegyetem tágulása, a ködök színképei A világegyetem tágulása, a ködök színképei
Számos ködben sikerül a ködhöz tartozó csillagok közül egyeseket...
Tőkegyűjtés önerővel Tőkegyűjtés önerővel
Gazdasági erőforrás címen érdekes eszmét vetett fel Tibor Samu, a...
A buza meg a csizma A buza meg a csizma
A buza meg a csizma a magyar földmüvestársadalom gondolkodásában...
Maximált árú karácsonyfák Maximált árú karácsonyfák
Maximált árú karácsonyfák gyultak karácsony szent estjén, kevés...
Krúdy Gyula - Az önmagával verekedő költőről Krúdy Gyula - Az önmagával verekedő költőről
Adyról sok legendát írnak össze, különösen majd akkor, ha az a...
Groteszk tánczok Groteszk tánczok
Orfeumokban, varietékben ujabban sokféle groteszk tánczot mutogatnak,...
Báró Fejérváry állítólagos programmja Báró Fejérváry állítólagos programmja
Egy bécsi lap azt irja, hogy egy magyar álamférfiu a...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98