Dtum
Login with Facebookk
1936 | Szeptember

Külön részvénytársaság alakul a csepeli szabadkikötő megépítésére

Jelentettük, hogy a kereskedelmi kormány a csepeli szabadkikötő – punto franco – megépítését elhatározta és azt is jelentettük, hogy a kikötő megépítésének és bérbevételének jogáért éles harc indult meg két, később három magyar nagybank között. Ez a harc odafejlődött, hogy egyes bankok a TÉBE kötelékéből is kiléptek s csak hetekig tartó tárgyalások után sikerült a viszályokat csillapítani úgy, hogy a TÉBE egysége továbbra is biztosítva marad.

A békekötés értesülésünk szerint arra vezethető vissza,
hogy a kormány arra az elvi elhatározásra jutott, hogy a kikötő megépítését és kezelését nem bízza egyetlen monopolisztikus jellegű vállalatra, hanem e célból egy külön részvénytársaság alakul, amelyben a magyar állam, a magyar banktőke, de ezenfelül a külföldi tőke is részt vállal. A külföldi részesedés előreláthatólag zárolt pengő felhasználásával fog történni.

A szabadkikötő megépítése ugyanis igen jelentékeny tőkék
befektetését igényli, mivel az új rakpartok kiépítésére, modern rakodóberendezések létesítésére s ezenfelül a szabadkikötő területén, az átmenő áruk tisztítására, osztályozására, félgyártmányokká átdolgozására szükséges épületekre hozzávetőleges számítás szerint 15-20 millió pengő befektetésre lesz szükség.

Fontos továbbá az is,
hogy a kikötőbérek és egyéb illetékek alacsonyak legyenek, mert magas díjak és illetékek elriasztják az átmenő forgalmat, holott a kikötő megépítésének célja éppen az, hogy a Balkán és a Közel-Kelet nyersanyagai dunai úton Budapestre kerüljön és innen tisztított és félig feldolgozott formában jusson a nyugati ipari államokba.

A másik körülmény,
amely a kormányt meggondolásra késztette az, hogy egyetlen nagybanktól sem lehet várni azt az önzetlenséget, hogy a létesítendő szabadkikötő forgalmának egy részét ne terelje a saját áruüzletének csatornáiba. Ezért folyamodtak ahhoz a megoldáshoz, hogy külön, önálló részvénytársaságot alapítanak, amely elég független legyen minden hazai nagyvállalattól és így a csepeli kikötő teljes önállóságát és érdekmentességét is biztosítsa.

A tárgyalások e pillanatban még csak a kezdő stádiumban
vannak, de minden jel arra mutat, hogy a részvénytársaság ez év végén, de legkésőbb a jövő év januárjáig megalakul. Az építkezéshez szükséges tőkéknek legalább egy része így rendelkezésre állhat, úgyhogy az építési tervpályázatot féléven belül kiírhatja a kormány és az építkezések Csepelen a tavaszi hónapokban meg is kezdődhetnek.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98