Dtum
Login with Facebookk
1942 | Július

Nem a pénz, hanem az olaj dönti el a háborut!

Irta Wild Jozsef

Montecuccoli mondása, hogy a hadviseléshez elsősorban pénz, pénz és pénz kell, már a multé.
A mai világmérkőzés győzelmes befejezésének döntőbb tényezője az olaj, mint az arany. Ezt az igazságot már az angolok is belátják! Elismert brit katonai szakértők véleménye ugyanis a keleti front helyzetének megitélésénél abban foglalható össze, hogy nem az a legnagyobb veszedelem, hogy a németek elérhetik a Kaukázust és ott megszállhatják az olajvidéket, hanem sokkalta inkább az, hogy Oroszország ezáltal elvesziti olaját. Ennek a meggyőződésének adott hangot a minap Hore Belisha volt angol hadügyminiszter is és ugy hisszük, nem érdektelen és nem tanulság nélkül való, ha a perdöntő kaukázusi olajproblémát közelebbről megvilágitjuk.

Az 1937-ben kiadott utolsó szovjet-orosz hivatalos közlemények tanusága szerint
a szovjet összes olajtermelésének 95 százalékát a kaukázusi három olajvidékről nyeri. Ha feltesszük, hogy a szovjet hadi igazgatásának 1937 óta sikerült a Kaukázuson kivül eső négy olajvidék: a Szamarától keletre fekvő Emba-vidék, az Ural alsó folyásánál az orenburgi sikság, Turkesztán-Ferghana és Észak-Szacchalin olajtermelését 5-ről 15 százalékra emelni, ugy a kaukázusi olaj még mindig sorsdöntően fontos maradt. Ehhez még csupán annyit füzünk, hogy az északkaukázusi olaj négyszerannyi benzint tartalmaz, mint a bakui.

Ha a Don alsó folyása német kezekbe kerül,
ugy nincs többé vasút és nincs többé olajvezeték, amely a Kaukázusból a Volgától keletre Oroszországban olajat szállithatna. Egyedül és kizárólag a Káspi-tengeren keresztül Astrachanba marad az ut szabadon! Ebben az esetben az északi és a déli-kaukázusi olajat a Káspi-tenger nagy olajtartályaiban vihetik a volgai kikötőkbe, Astrachanba.

Ott a drága rakományt a tengeri tartályokból sokszáz kisebb volgai tartályba
kell átszivattyuzniok, hogy az olajat a Volgán felfelé, a folyamrendszer folyó- és csatornahálózatán keresztül az óriási birodalomban egész Leningrádig eloszthassák. Minden volgai kikötőben nagy olajraktárak várják az olajat és vasutak visznek szét. Miután azonban a Volga a téli hónapokban befagy, az egész évi olajszükségletet a jégmentes hónapokban kell felhalmozni és elraktározni. Hozzávetőleges számitás szerint naponta 150.000 tonna olajat kell Astrachánban behajózni!

A Volga azonban végtelen homok- és kavicsfövényeivel,
amelyeket hullámaival magával visz, deltáját olyan mélyre tolja a Kaspi-tengerbe, hogy nagy tengeri olajhajók számára lehetetlen egészen az astrachani kikötőig eljutni. Az olaj átszivattyuzása a tengerihajókról a folyami tartályokba tehát Astrachantól husz kilométernyire a nyilt tengeren megy végbe. Kis fantáziával elképzelhetjük, mily hatása lehet a nagystilü átszivattyuzási müveletre egy légitámadásnak, amely a benzingőzbe burkolt tartályokat fenyegeti, ha a németeknek sikerül a Don alsó folyásánál megvetni a lábukat, légi támaszpontokat berendezni, melyekről éjjel-nappal bombázhatják az astrachani olajkikötőt és volgai előterét.

Ez esetben a szovjet haderő, tekintet nélkül a keleti front többi szakaszának szerencsés vagy szerencsétlen helyzetére, kétségtelenül a legsulyosabb válságba kerül.
Erre a lehetőségre célzott Hore Belisha, amikor a keleti fronton a közel jövőben beállható fordulatokról nyilatkozott. Szovjet-Oroszország elvágva a kaukázusi olajtól, egyuttal légi erejének és páncélkocsijainak harcképességét kockáztatja! Fehér-Oroszország és Ukrajna zsiros, fekete földjének elvesztése után, olajától elvágva, hiába keres uj termőföldeket, mert nem lesz, amivel sokszázezer traktorját táplálja, mozgásba hozza…

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Óriási robbanás Krakó mellett Óriási robbanás Krakó mellett
Krakkó mellett, Podgorzéban óriási robbanás riasztotta meg a...
Fülei-Szántó Lajos: Otthon Fülei-Szántó Lajos: Otthon
A Hargita felett Sötét felhők szállnak, Tépelődő lelkem Gondjai...
Ibsen-bemutató a Kamaraszínházban Ibsen-bemutató a Kamaraszínházban
A Kis Eyolf Ibsennek legritkábban játszott polgári darabja volt és...
Háborus szüret 1942 őszén Háborus szüret 1942 őszén
Az időjárás a szőlők fejlődésére rendkivül kedvező volt, évtizedek...
Vasárnap este, menekülő magyarok és Csehországban súlyosan bántalmazott külföldiek között Vasárnap este, menekülő magyarok és Csehországban súlyosan...
Vasárnap délután hat óra. A nyugati pályaudvar csarnokának érkezési...
Gömbös e héten Bethlen Istvánnal tárgyal a választójogi reformról Gömbös e héten Bethlen Istvánnal tárgyal a választójogi...
A választójogi reform körül megindult harcban szélcsend állt be. Ez a...
Így épül újjá a Déli pályaudvar Így épül újjá a Déli pályaudvar
Budán a német, nyilas esztelen rombolás legfájdalmasabb sebe a Déli...
Tóth Árpád: Kosztolányi Dezső: Mák Tóth Árpád: Kosztolányi Dezső: Mák
Míg az új Kosztolányi-kötet különös, rövid sorú, ideges verseit...
Magyar községek Szlavóniában Magyar községek Szlavóniában
Kaposvárról érdekes hir érkezik. E szerint Somogy vármegye...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98