Dtum
Login with Facebookk
1942 | November

10.000 km új olajvezeték építését tervezte a szovjet a Kaukázusban

Sok szó esik újabban a kaukázusi petróleumvidékről, amely a világ egyik leggazdagabb petróleumlelőhelye.
Kevesen tudják, hogy ez a terület viszonylag még az északamerikai olajföldeket is felülmulja produktivitás terén. A kaukázusi olajterületek közül is a leggazdagabb Baku, amely egymagában az összes termelés 73%-át szolgáltatja, Groznyval és Maikoppal együtt pedig a termelés 90%-át.

Érdekes összehasonlítani ennek a területnek a hozadékképességét az USA termelésével.
1936-ban az USA mintegy 150 millió tonna kőolajat termelt, kereken 350.000 szondával. A közepes kúthozadék így 429 tonnát tett ki. A kaukázusi olajvidéken ugyanekkor 27.4 millió tonnát termeltek, 7600 szondából, ez kutankint átlag 3591 tonnát jelent. Egyedül Bakuban 1941-ig 27 millió tonnára sikerült felfokozni a termelést, szemben az 1913. évi 7627 tonnával. A földgáztermék is igen jelentős volt 1941-ben, 4.1 millió tonna. A kutak átlagos mélysége ezer méter. Fel kell azonban tételeznünk, hogy még 2000 méter mélységben is jelentős mennyiségű kőolaj található.

A kaukázusi kőolajtermelést már a mult század második felében megkezdték.
Bakuban 1869-ben kezdték meg az első kút fúrását és 1871-ben fejezték be. A petróleumtermelés állami monopólium volt, de eredménytelensége folytán koncessziókba adták ki. A külföldi tőke segítségével azután hatalmas lendületet vett a termelés, 1914-ben 399 millió rubel befektetett tőkéből 253 millió külföldi tőke volt. Ennek 68%-a angol, 20%-a francia, 7%-a német, 4%-a holland és 3%-a belga tőke. A legjelentősebb olajérdekeltség a Nobel-csoport volt, amely később az orosz-francia-angol Russian General Oil Corporation-nal egyesült. Jelentős vállalat volt a ma is jól ismert Royal Dutch, rajtuk kívül az első világháború kitörésekor csak Bakuban mintegy 200 különböző társaság versenyzett egymással.

A bolsevista forradalom azután köztulajdonba vette az olajipart,
majd ez a terület elszakadt: Asserbeidzsan önálló állam lett. 1920-ban újra orosz kézre került Baku és az olajiparból az oroszok – a külföld tiltakozása ellenére – teljesen kikapcsolták a külföldi tőkét. Moszkvában olajiparközpontot létesítettek, mely az olajvidéket kerületekre osztotta fel és állami vezetés alatt álló trösztöket létesített.

Baku leggazdagabb olajterületének olajgazdagságát négyzetméterenként 75 tonnára becsülik
, míg az USA leggazdagabb vidéke, Kelet-Texas négyzetméterenként csupán 4 tonna olajat hoz. Az orosz olajtermelés 1924 óta állandóan növekszik. 1924-ben 6 millió tonnát, 1927-ben 10.3 millió tonnát, 1930-ban már 22.8 millió tonnát és – mint a Neue Züricher Zeitung közli – 1941-ben már 36 millió tonnát termeltek. Az orosz finomítóüzemek száma az első világháború óta 28-ról 161-re emelkedett. Kapacitásuk együttesen 53 millió tonnát tesz ki. A benzintermelés 1930-36 között 1.9-3.9 millió tonnára emelkedett, ami a feldolgozott nyersolaj 15.6%-át jelenti. A finomítóüzemek teljes kapacitásának 89 százaléka a kaukázusi olajvidékre esik.

A kaukázusi petróleumnak csak egy részét vezetik olajvezetéken finomítóüzemekhez vagy a Fekete-tenger kikötőihez.
1936-ban az összes olajvezetékek hossza 5907 km volt, szállítási kapacitásuk 15.78 millió tonnát tett ki. Baku és Grozny párhuzamos olajvezetékkel Batum és Tunpse fekete-tengeri kikötőkkel van összekötve.

A grozny-tuapsei vonalról észak felé elágazás vezet a Donec-medencébe, Rosztov érintésével.
Az olajvezeték keresztmetszete 8-12 m. 1936-ban mintegy 10.000 km új olajvezeték épitési tervét dolgozták ki és az építésüket részben meg is kezdték. Az építkezés eddigi eredményei azonban ismeretlenek. A tervezett vonalakból 3780 km jutna a Kaukázusra, 1700 km Közép-Ázsiára, 4365 km az Ural-vidékre és Kelet-Szibériára, 680 km Ukrajnára, a többi valószínűleg a Volga-vidékre. Sok olajat szállítanak vasúton is, minthogy a széles nyomtávú orosz vasutakhoz könnyű olyan ciszternákat építeni, amelyek ürtartalma nagyobb az európai nyomtávú vasutakhoz építhető ciszternákénál. 1939-ben az olajtermelés csaknem 42%-át vasúton szállították, 35%-át hajón és csupán 23.3 %-át csővezetéken. A petróleum flotta 1933-ban 33 darab ciszterna hajóból állott, mintegy 200.000 tonna ürtartalma. Ehhez járult még a folyami tankok mintegy 160.000 tonna ürtartalma.

A hatalmas termelés ellenére a petróleum-export igen csekély volt a szovjet uralom idején.
A legnagyobb exportot 1932-ben bonyolították le, amikor a 26.1 millió tonna termésből 6.1 millió tonnát exportáltak. Azóta a kivitel állandóan csökken, 1940-ben már csak 800.000 tonnát szállítottak ki. Hasonló mértékben csökkent a benzinkivitel is: ez 1932. évi 2 millió tonnáról 1940. évig 200.000 tonnára csökkent.

Szovjetoroszország „második” petróleum bázisáról,
a 3000 km. hosszú, a Jeges-tengertől az Uralon keresztül a Káspi-tenger északi partjáig terjedő olajvidékről nem rendelkezünk pontos adatokkal. Igen kevéssé valószínű azonban, hogy a gazdag kaukázusi olajvidék elvesztéséért – bármilyen felfokozott termelés mellett is – kárpótolni tudná Szovjetoroszországot.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98