Dtum
Login with Facebookk
1943 | Április

Repülő városok

Manapság minden repül. Repül a szálloda, amely eddig biztosan alápincézve várta a hotelvendégeket a föld színén; repül a kórház, amely eddig legfeljebb hogy kerekeken volt szállítható; repül a vonat is a levegőben* amely eddig csak a síneken tudott száguldani. A madarak már nem mernek repülni: a sirályok, darvak, héják és sólymok nagyon szégyellik magukat, hogy az ember a repülés technikája tekintetében annyira lepipálta őket. Pedig hát tőlük loptuk el a repülés titkát, amint a hernyóktól a hernyótalpakat és a halaktól is a vízi közlekedésnek egynémely titkát.

Egyedül a kerék az, amelyet önmaga talált föl: a különböző fajta madarak és rovarok sokféle szárnymozgását, repülési módját egyáltalában nem hasznosítottunk még kellőképpen. Ám abban az egy vonalban, amerre a repülőtechnika mai útja halad, olyan eredményeket értünk el, olyan magassági és sebességi rekordokat, amelyekre a kőszálisasok csak szédelegve tudnak felnézni.

„Uszó város” után „repülő város”

Hát még ha látni fogják azokat a monumentális madarakat, amelyek a jövőben szelik majd a levegőt... Az őskor óriásmadarai máris eltörpülnek az óriási méretű repülőgépek mellett. De az ember sohasem tud a technika nyujtotta nagyszerű lehetőségekkel kielégülni. Verne fantáziája megálmodta az „úszó várost”. S hol vagyunk már Verne úszó városától a mai óriási szállítóhajókkal, amelyeken templomok, tánc-és sporttermek, tenniszpályák, uszodák, sőt színházak is vannak! A hadihajók pedig valóságos úszó várak, amelyek egész hadseregeket visznek a tengereken. De mindezt a szó szoros értelmében túl fogják szárnyalni a repülő városok és repülő várak.

A mai haditechnika már most is valóságos repülő várakkal vívja nagy csatáit és ismeretesek az étkezőkkel és kényelmes hálótermekkel ellátott utasszállító-gépek is. A fejlődés, amelynek rendkívüli lökést adott a mai háború, feltartóztathatlan iramban halad előre, egészen a repülő városokig. Ami a hajókon már szokott dolog, az lassan mind felkerül a repülőgépekre is. Az étkezők és hálók mellett felkerül majd sportpálya, a színház, az iskola, a templom is a levegőbe.

„Magasnívójú” előadásokat élvezhetünk repülő színházban és itt érhetők el majd a sport terén is az igazi „csúcsteljesítmények”. A hosszabb utazások alatt a gyerekek sem maradhatnak felügyelet és további oktatás nélkül. Divatos lesz a „magasiskolák” látogatása. Divatosak lesznek a repülő szállodák is. Akiknek sok dolguk van a Föld különböző pontjain, azok nem fogják lakásukat elhagyni, hogy messzi utazásokat tegyenek, hanem az állandóan repülő szállodából fognak időnként kisebb gépekkel leereszkedni. A repülő szálloda repülőteréről fognak majd startolni. A magas légrétegek tiszta levegője igen előnyös lesz repülő szanatóriumok részére. És mindez nem is olyan távoli álom. Hiszen Japánban már vannak repülő szerkesztőségek is...

Mai repülőóriások

Ma a repülőgépgyártás terén természetesen a harci repülőgépek viszik el a pálmát. A repülőgép komoly csapatszállító eszköz lett; katonákat visznek nagy felszereléssel, sőt tankokat és nehéz lövegeket is. De azért a polgári repülőgépépítkezés is erősen fejlődik. Most építettek a franciák három hatalmas, hetventonnás utasszállító-gépet. Ezek a „Laté” típusú gépek hatezer kilométert repülhetnek egyhuzamban.

Japánban, a legnagyobb napilapnak, az „Aszaki Sinbun”-nak, amely négymillió példányban jelenik meg, saját repülőgépei vannak. Ez a tény önmagában még nem volna meglepő egy olyan napilapnál, amelynek a világ minden részében vannak munkatársai. Hanem annál meglepőbb és érdekesebb, hogy az Aszaki Sinbun repülőgépein egész kis fiók-szerkesztőségek utaznak ... A lapnak 28 ilyen repülőgépe van, amelyek állandó légi összeköttetést tartanak fenn a központi szerkesztőség és a világ legkülönbözőbb pontjai között. A tudósításokat még a levegőben leírják, a fényképfelvételeket kidolgozzák, úgyhogy mire a gép megérkezik, a „légi szerkesztőség” munkája is befejeződött és az anyag készen áll a nyomda számára.

A jövő repülőgépe: a hidroplán

A mai francia óriásgépek hidroplán-szerkezetűek. A kerekes szerkezet ugyanis egyre nehezebben oldható meg a rendkívüli súlyú gépeknél. Gondoljuk csak el, micsoda erőt kellene a kerekeknek a hetventonnás gépeknél vagy még inkább a tervbe vett többszáz tonnások esetében kiegyensúlyozniuk! A hidroplán viszont puha ringással nyugszik meg a víz színén. Legközelebbre már 1300 tonnás hidroplánokat akarnak a franciák építeni, amelyeken 500 ember is elférne. Ez, ha nem is egészen város, de megfelel egy nagyobb falu lakosságának.

Komoly tervek vannak a jövő légiútjainak kiépítésére is. Végállomásokul a nagyobb tavak szolgálnának. Például felszállnánk a Balatonról és leereszkednénk a Bodeni-tóra...
A jövő álmai: repülő szálloda, repülő szanatórium, repülő város.
... Unokáink már azt hiszik majd, hogy a „szálloda” azért kapta ezt a nevet; mert száll…

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98