Dtum
Login with Facebookk
1910 | Január

Egyvágányu vasút

A távolsági és gyors közlekedés terén a gőzmozdonyra és villamos erőre berendezett vasutak gyorsaságáttudvalevőleg csak egy bizonyos határig lehet fokozni. Azontul már teljesen hiábavaló minden erőlködés, hasztalan a mozgató erők felfokozása, mert olyan természeti akadályok állanak utba, a melyeket a kettős vágányu rendszer mellett legyőzni elhetetlen.

Természetes, hogy manapság, a mikor az emberiség az előretörekvésben nem ismer határt, az nem lehet ok a további kisérletezések abbahagyására, hogy pl.az ismert rendszerek keretében nem lehet bizonyos ujitásokat sikerrel alkalmazni. Az emberi elme nem elégszik meg a lehetetlenségek konstatálásával, hanem alkalmat, módot keres, hogy valamilyen más ésmegfelelő formában valósítsa meg azt a szándékát, a mely a bevett régi keretek között kivihetetlennek látszott.

A kettős vágányu vasutaknál, mint ismeretes, a gőzmozdony és a vasúti kocsi alakját változtatják meg olykép, hogy lehetőleg kevés és inkább ferde felületet érjen a légoszlop, a melyen a vonat áthalad. Azután óriási nagyságu, két és félméteres kerekekkel látják el a mozdonyt. De ha ezek után a vasutak szédületes sebességgel haladnak is, a szerencsétlenségek, balesetek beköbvetkezése annál inkább szaporodik.

A kanyarulatoknál ugyanis a kettős vágányból részint kiugorhatik a vonat, részint nem lehet a kanyarulatoknál bizonyos sebessében tul haladni.

Most Berlinben érdekes kisérletezéseket folytatnak az ugynevezett egyvágányu vasuttal, a melynek az a nyitja,hogy a vasúti kocsiba ugynevezett búgócsigát épitenek be, a mely óriási sebességgel forog és ez a forgás eredményezi azt, hogy a vasúti kocsi, daczára annak, hogy egy vágányon van, mégis fentartja az egyensulyát.

Óriási eőnye ennek az egyvágányu vasutnak, hogy az eddigi épitési költségek alig egyharmadára redukálódnak, igen kis terület kell a pálya számára. A kisérletezések most folynak, de máris megnyugtató eredménynyel.

El lehetünk készülve arra, hogy a kettős vágányokról nemsokára az egyes vágányokra térünk át.

Megosztás:
Szerkeszt?ő kommentár
Ujabb kisérletek a Brennan-féle egysinen járó vasuti kocsival
Kántor Judit

Olvasóink bizonyára emlékeznek még azokra a kisérletekre, melyeket Brennan, a róla elnevezett torpedó feltalálója 1907 májusában a Royal Society előtt végzett egysínenjáró vasutikocsi modellével. Hogy csak a leglényegesebbet emlitsük fel újra, az egysinenjáró kocsi stabilitását a benne elhelyezett s igen gyorsa forgásban tartott pörgettyű (gyroscop) biztosította azon törekvésével, melylyel a forgó testek forgási sikjukat megtartani igyekeznek.

Azóta az angol hadügyminiszterium és India kormányzóságának támogatásával kisérleteit nagyobb méretben folytatva, mostanáig annyira jutott, hogy eredményeivel nyilvánosan is beszámolhatott. (Érdemes felemlíteni, hogy a prioritas megóvása érdekében Brennan kénytelen volt a beszámolót korábban megtartani, mint szándékában volt. Ugyanis éppen mostanában Berlinben is kisérleteznek a német Scherl egysinű kocsijával, igen kielégítő eredményekkel.)

Míg ak ét év előtti kisérletek csak egy kis modellel történtek, most már rendes nagyságú kocsit mutatott be, melynek hossza 12.10. m. szélessége 3.05 m. s 2-2 tonna önsúlyon kivül 10-15 tonna rakományt bir el. A kosit egysorban álló négy kerék hordja, a melyek a kocsihoz úgy vannak megerősítve, hogy vízszintesen és függőlegesen is elmozdulhatnak. A kerekek átmérője 0.915 m., kettő-kettő s tengelytávolsága 1.625 m., a két pár pedig 6.10 m.-re van egymástól. A sín 106 m.-es talpfákra van helyezve s méterenként 31.5 kg.-ot nyom.

A kocsit dynamók közvetítésével két drb 20, illetve 80 lóerejű petroleummotor hajtja; ezek közül azonban még csak a 20 lóerejű volt felszerelve. Ez a két gép szolgáltatja az energiát a 40-40 lóerejű dynamóknak, a gyroscipoknak (melyek a motorokkal együtt a kocsi elején álló fülkében vannak elhelyezve), a Westinghouse-fék légsűrítőjének s az ellenörző-készülékeknek.

A gyroscopok átmérője, a mi az 1907-es modellen 15 cm. volt, most 0.929 m., súlyuk egyenként 750 kg. A gyroscop-kerekek tengelyükkel a kocsi hossztengelyén átfektetett függőleges síkban, légmentesen elzárt szekrényben forognak, melyből a lebegő 12-15 higany mm-ig ki van szíva. A légellenállás kiküszöbölése s a rendkivül gonddal készült csapágyazás folytán a kerekek óraszámra elforognak még a motor megállása után, a mely különben perczenkénti 3000 fordulattal hajtja őket.

A nyilvános kisérletek nov. 10-én Gillinghamban (Kent-tartomány) folytak le oly pályán, a mely helyenként 11.5 m. görbületi sugárral is kanyarodott. Először hatalmas súlyú tömeggel rakták meg a kocsit, a mely óránkénti 12 km sebességgel (ennyit birt csak a kisebbik motor) járta körül a pályát a hirtelen kanyarulatokkal, a nélkül, hogy egyenes állásából észrevehetően félrebillent volna.

Ezek után Brennan felszólítására a jelenlévők foglaltak helyet a waggonon összesen 43-an. A kocsi megindult s az utasok ingásnak, rengésnek semmi nyomát nem érezték. Még meglepőbb bizonyságát adta stabilitásának a szerkezet, mikor az utasok mind a kocsi egyik oldalára gyűltek s az – a gyroscop elméletének megfelelően – nem hogy leszállt volna, hanem felemelkedett velük, de csekély lengés után ismét biztosan megállt.

Hozzátehetjük ezekhez még Brennan nyomán, hogy a szóban forgó kocsi tisztán a kisérletek czéljára épült, a gyakorlati kivitelben lényeges változások fognak történni rajta. Nem öntött vasból, hanem aczélból fog készülni, a gyroscopok kisebb méretűek lesznek s a kocsi alá lesznek szerelve, míg most a könnyebb megfigyelés kedvéért kellett a kocsira tenni őket. Végül persze nem 12 km-es sebességgel fog haladni. A feltaláló reméli, hogy 260 km-es sebességet is el fog érni a stabilitás veszélyeztetése nélkül és mivel a döntő kisérleteket néhány héten belül kilátásba helyezi, csakhamar meg fogjuk látni, nem becsülte-e túl ezeket az egyébként több, mint biztató eredményeket.


A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Berlinben rendkivül érdekes kisérleteket folytatnak most az egyvágányu vasuttal Kisérletek az egyvágányon futó vasuttal
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Megdöbbentő részletek az Umberto király elleni merényletről Megdöbbentő részletek az Umberto király elleni merényletről
Amint megdöbbenve hallhattuk, július 29-ikén meggyilkolták I. Umberto...
Nyári időszámítás Nyári időszámítás
Nem vált be a nyári időszámitás, ez a gyorsan letünt nyár még...
Aehrenthal báró nyilatkozata Aehrenthal báró nyilatkozata
Az új külügyminiszter a következőket mondotta egy magyar...
A karhatalom és kommunisták harca A karhatalom és kommunisták harca
Szombaton délután öt óra tájban az államvasutak istvántelki főműhelye...
Rövidek Rövidek
Benes csehszlovák külügyminiszter szombaton este, Marinkovics...
Az állásháború
A lövészárok fedezékében rejtőző, géppuskával vagy gyorstüzelő...
Szokoly Alajos első magyar 100 yardos bajnokunk Szokoly Alajos első magyar 100 yardos bajnokunk
A magyar athlétikai élet egyik legkiválóbb alakját mutatjuk be...
Georges Carpentier és Jeff. Shmith bokszmérkőzése Georges Carpentier és Jeff. Shmith bokszmérkőzése
Georges Carpentier francia – pontozással győz az amerikai Jeff....
A párisi olympiáról jelentjük A párisi olympiáról jelentjük
Az úszóversenyek aug. 11-12-én folytak le az asniersi bassinban alább...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98