Dtum
Login with Facebookk
HIRDETÉS
1922 | Június

Szép Ernő - Vőlegény

Szép Ernő vígjátékát kedvezőtlenül fogadta a napi sajtó. A kritikusok bizonyára mást vártak Szép Ernőtől. A Vőlegényben nyomát se találták azoknak a meleg, bensőséges hangon csilingelő csengőknek, melyek Szép Ernő költészetének jellegzetes finom mívű díszei. Szép Ernő félrebillent fejjel, ártatlan mosolygással fogadta a kedvezőtlen kritikák sujtását és fogász hősének hideg józanságával jelentette ki, hogy bizony nagyon szomorú, ha mélyen el kell rejteni a költészet káprázatát úgy, amint annak idején a gazdagok ásták el arany és ezüst tárgyaikat.

 

A líra elásása ellenére is Szép Ernő csengőkkel díszített, babráló keze gyakran ott mozog a színpadon alakjai közt. A hétköznapi fecsegésekből néha kicsendül Szép Ernő méla hangja. Hogy a darab elejétől végig nem méla, ez nem azt bizonyítja, hogy Szép Ernő elfelejtett mélán beszélni. Szép Ernő elásta a mélaságot, az érzelmességet és ezzel együtt eláshatta alakjainak szívét is, de mindezt olyan öntudatosan tette, hogy Szép Ernőt tévedés gyanújával illetni nem lehet.

A Vőlegény a "boldog időkben" játszódik és minden szava a mának materiális zörejét közvetíti a hallgatóság füléhez. A darab felépítésének számító tudatossága előbukkantja Szép Ernő bánkódó arcát, amint tintás tollára mered és nagy sóhajtással mond le a szép szavak muzsikáló karneváljáról, mert ma minden a pénz. Nyilván a ma emberének akarta írni Szép Ernő a pénz tragikomikáját, a ma embere értelmének és nem a szívének.

 

Úgy érezte talán, hogy fülsiketítővé erősödött, prózai zakatolásában ma különösen felszaporodott tömegek sorsát hordozza hátlapján a pénz, az a nagy gyűjtőfogalom, amely legkarmolóbban markol bele a háborúban, lezüllésben, éhségben és rongyokban agyongyötört lelkekbe. A darab hangját a reális, üzleti életből plántálta át Szép Ernő a szereplők szájába bizonyára azzal a hittel, hogy a rideg, metsző próza szuggesztívebb a költői sorok csobogásánál.

A darabban mindenki a pénz után kapkod. A pénz az a főszereplő, aki a vőlegényt nősülésre csábítja s aztán elszakítja menyasszonyától. A leány apja pénzért hazudik, a leánytestvér pénzért írógépel és a leánya erkölcstelen életén felháborodott anya a pénz látására szelídül meg, a testvéreket is a pénz békíti ki és a vőlegény a darab végén azért veszi feleségül a volt szeretőjét, mert a leány egyik barátjától tízezer koronát kapott.

Kicsit bántó minden megcsontosodott érzelemnek, erkölcsnek és kiszélesedő perspektívának az a letiprása, amit a pénz, a főszereplő művel és az alakok, akik tűrik ezt a letiprást, nagyon gyakran messzire távoznak a közönség rokonszenvétől.

Mindez éles gyújtótávolságú lencsével van lefotografálva egy szegény sorsú polgárcsalád ebédlőjében mozgó alakokról. A darab technikai kezelése és felépítése pontos és hű fényképező masina fotográfiája. A fényképészek, ha fényesíteni akarják a képet, üveglapon szárítják meg.

 

Fényes, üveglapon szárított fotográfia a Vőlegény: kép, amin rajta van minden apró és felesleges részlet. Ezeket a részleteket azon kívül átfestette Szép Ernő néhol az ő sajátos színeivel. De a színek belefakulnak a részletes pontossággal lekopírozott vonalak hangos fénylésébe. Ezért csendül ki csak ritkán a darabból a poétikus hang és ezért törik meg nyomban a távlatok eszmélete.

Szép Ernő a darab írása közben maga volt a számító, józan, pénzre áhítozó fogászvőlegény és Szép Ernő a fogász alakjában önmagát adta a legőszintébb fotográfiában. Szép Ernő nem maradt ki a darabból, a Vőlegényben nem tagadta meg érzéseit és önmagát cinikus kézlegyintéssel, hisz annyira őszinte, leplezetlen hangon szólal meg alakjaiban, annyira ott él a színpadon, hogy talán a Vőlegény számít legőszintébb írásának. Az a furcsa, hogy ezzel az őszinteséggel nem fér össze az a zománcos mélaság, amelyet Szép Ernő elásott és az a szerkezeti egység, fűtöttség és lendület, amely a darabból kimaradt.

 

Rab Gusztáv

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


HIRDETÉS
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Tirpitz és Gallilei Tirpitz és Gallilei
A háboru nagy szinjátékának két nevezetes szereplője vonult most...
Az odesszai rémnapokból Az odesszai rémnapokból
Azokat a kegyetlen mészárlásokat és üldözéseket, melyeknek...
Négerek az új francia irodalomban Négerek az új francia irodalomban
Azoknak, akik a mai Európát, az európai civilizációt, az európai...
A kerékpársport állapota külföldön. A kerékpársport állapota külföldön.
Sokszor panaszkodnak a külföldi sportlapok is a kerékpársport...
Reggeltől alkonyatig ropogtak a puskák a nemzetközi lövészversenyen Reggeltől alkonyatig ropogtak a puskák a nemzetközi...
A Szent István jubileumi évvel kapcsolatos nemzetközi lövészversenyt...
A gabonahatáridőüzlet premierje a tőzsdén A gabonahatáridőüzlet premierje a tőzsdén
Úgy a termelők, mint a szolid gabonacégek, valamint a malmok...
Tu felix Austria Tu felix Austria
Boldogtalan ország lett az egykor boldog Ausztria! Burgenland...
Műkincsvásárlás – stillhalte pengőért Műkincsvásárlás – stillhalte pengőért
Azok a külföldi hitelezők, illetve magyarországi üzletbarátaik,...
Táviratozás – a szájjal Táviratozás – a szájjal
A legtöbb olvasónk tudni fogja, hogy az elektromosság, amelynek ezer...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98