Dtum
Login with Facebookk
1929 | Május

Perlrott-Csaba a Tamás-galériában

Festő. Minden megnyilvánulásában legelébb is festő; festői ösztöne lerombolhatatlan. Pedig nem ösztönember; programmfelállítása mindig tudatos. Szinte érezzük, amint elhatározza, hogy most irányt fog változtatni, mert kedve kerekedett másképpen dolgozni. Ilyenkor siet segítségére festői ösztöne, mely hűséges kutyaként önfeláldozóan lesi ura parancsát. Így Csaba alkotása elsősorban mindig festmény és nem manifesztum, kifejezőnyelve festői és nem értelmi.

Utoljára Csaba sötét tónusba foglalt, tompaszínű párisi várostájakat és kanyargó ágú nagybányai fákat festett. Csatlakozott a posztexpresszionista festői reakcióhoz. (A reakció t. i. három főirányban nyilvánult: egy klasszicisztikus, egy festői és egy naturalista irányban.) A mai Csaba ismét fordult egyet. Most csendéletei fejezik ki legjobban szándékait.

 

A modern, különösen párisi művészet egyik legérdekesebb jellegzetessége a paradoxonok artisztikus kapcsolása, és ez a jellegzetesség nyilvánul Csaba csendéleteiben. Először is hangsúlyozza a mélységet, a három dimenziót, de a mélységet a síkba vetíti. (Ez a probléma izgatta kezdettől fogva a Picasso-Matisse-csoportot, hol Csaba művészi bölcsője ringott, ennek megoldását vélték megtalálni a kubizmusban, ezzel a problémával viaskodik még mindig pl. Braque legújabb képein.)

 

Másodszor paradoxon, hogy a formák határolása hol pozitív, hol negatív módon, hol sötéttel világosban, hol világossal sötétben történik. A harmadik paradoxon a tört, mereven hajló és a sima, hajlékony vonalak kapcsolása. A negyedik a szabad festői árnyalatkultusz a dekoratív összefoglalás mellett. S mindehhez járul a világos és sötét foltok éles egymásmelléhelyezése. Csaba meleg, szép, ízléses színlátása, biztos díszítőérzéke az ellentéteket mesteri együttessé szerkeszti. Sok tárgy, sok forma, sok szín játszik csendéletein, de mindig áttekinthetőn és harmonikusan.

Aktjai s aktkompoziciói nem mindenben oly kielégítőek. Egy tavalyi kettős aktja nyilt visszatekintés a régi Matisse-időkre. Tiszta, érett munka. Az ideieknél nem tapasztalhatjuk még a festői szépségekre és a szilárd szerkesztettségre való kettős törekvés kellő kiegyenlítését.

Az összbenyomásban igen szép kiállításon legkellemesebb tapasztalatunk: Csaba fiatalsága.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Román ipar magyar pénzen Román ipar magyar pénzen
A román kormány a budapesti Hatvany-Deutsch céggel szerződést kötött,...
A budapesti gyümölcs-kiállításról A budapesti gyümölcs-kiállításról
Nagyon szép és gazdag kiállítás volt legközelebb Budapesten látható,...
Tűzzel és lelkesedéssel, de fizetés nélkül! Tűzzel és lelkesedéssel, de fizetés nélkül!
Egy igen jónevű tornatanártól hallottam, hogy az iskolai 20-26 órai...
A kormány munkanélküliségen nem szükségmunkákkal akar segiteni A kormány munkanélküliségen nem szükségmunkákkal akar segiteni
A multheti munkástüntetést megelőzőleg kormánykörökben élénk...
Rövidek Rövidek
Az olasz lapok beszámolnak a nyilaskeresztes képviselők...
Beomlott sóbánya Beomlott sóbánya
Máramarosmegyében, Aknaszlatinán február 22-én a Kunigunda és Albert...
 Az orvostudomány egyik legújabb fegyvere - az elektromosság Az orvostudomány egyik legújabb fegyvere - az elektromosság
Elektromos áram alkalmazása az orvosi tudományban - az ember azt...
Apróságok Apróságok
Nem kutya, hanem cicatörténetünk van újságunk olvasói számára...
Az angolok hagyták meghalni a Zeppelin hajótörötteit Az angolok hagyták meghalni a Zeppelin hajótörötteit
Az emberiség mérhetetlen szégyene az a valójában csak szomorú eset,...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98