Dtum
Login with Facebookk
1929 | Május

Perlrott-Csaba a Tamás-galériában

Festő. Minden megnyilvánulásában legelébb is festő; festői ösztöne lerombolhatatlan. Pedig nem ösztönember; programmfelállítása mindig tudatos. Szinte érezzük, amint elhatározza, hogy most irányt fog változtatni, mert kedve kerekedett másképpen dolgozni. Ilyenkor siet segítségére festői ösztöne, mely hűséges kutyaként önfeláldozóan lesi ura parancsát. Így Csaba alkotása elsősorban mindig festmény és nem manifesztum, kifejezőnyelve festői és nem értelmi.

Utoljára Csaba sötét tónusba foglalt, tompaszínű párisi várostájakat és kanyargó ágú nagybányai fákat festett. Csatlakozott a posztexpresszionista festői reakcióhoz. (A reakció t. i. három főirányban nyilvánult: egy klasszicisztikus, egy festői és egy naturalista irányban.) A mai Csaba ismét fordult egyet. Most csendéletei fejezik ki legjobban szándékait.

 

A modern, különösen párisi művészet egyik legérdekesebb jellegzetessége a paradoxonok artisztikus kapcsolása, és ez a jellegzetesség nyilvánul Csaba csendéleteiben. Először is hangsúlyozza a mélységet, a három dimenziót, de a mélységet a síkba vetíti. (Ez a probléma izgatta kezdettől fogva a Picasso-Matisse-csoportot, hol Csaba művészi bölcsője ringott, ennek megoldását vélték megtalálni a kubizmusban, ezzel a problémával viaskodik még mindig pl. Braque legújabb képein.)

 

Másodszor paradoxon, hogy a formák határolása hol pozitív, hol negatív módon, hol sötéttel világosban, hol világossal sötétben történik. A harmadik paradoxon a tört, mereven hajló és a sima, hajlékony vonalak kapcsolása. A negyedik a szabad festői árnyalatkultusz a dekoratív összefoglalás mellett. S mindehhez járul a világos és sötét foltok éles egymásmelléhelyezése. Csaba meleg, szép, ízléses színlátása, biztos díszítőérzéke az ellentéteket mesteri együttessé szerkeszti. Sok tárgy, sok forma, sok szín játszik csendéletein, de mindig áttekinthetőn és harmonikusan.

Aktjai s aktkompoziciói nem mindenben oly kielégítőek. Egy tavalyi kettős aktja nyilt visszatekintés a régi Matisse-időkre. Tiszta, érett munka. Az ideieknél nem tapasztalhatjuk még a festői szépségekre és a szilárd szerkesztettségre való kettős törekvés kellő kiegyenlítését.

Az összbenyomásban igen szép kiállításon legkellemesebb tapasztalatunk: Csaba fiatalsága.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Lejár az osztrák-magyar bank szabadalma Lejár az osztrák-magyar bank szabadalma
Mint írják, az a megállapodás, a melylyel a magyar és osztrák kormány...
Londoni eredmény: kisebb kamat, nagyobb törlesztés Londoni eredmény: kisebb kamat, nagyobb törlesztés
A magyar pénzügyi és gazdasági körök igen nagy érdeklődéssel várják a...
A közveszélyes tiszteletdíj A közveszélyes tiszteletdíj
A közönséges polgárnak, ha megöregszik és dolgozni már nem tud,...
A gabonaértékesités sulyos problémája A gabonaértékesités sulyos problémája
A gabonaértékesités nehéz problémájának égetően sürgős megoldására...
Gordon úr Gordon úr
A *dandy*-k történetét méltóan fejezi be Gordon úr, egy extravagáns...
A rejtélyes Uruguay győzött a párisi olympiai futballtornán A rejtélyes Uruguay győzött a párisi olympiai futballtornán
Svájc hősi legénységét 3:0 (1:0) arányban leverték. Pünkösd...
Rövidek Rövidek
Goga miniszterelnök rádióbeszédet tartott, melyben felhívta a...
Az FTC győzelme Barcelonában Az FTC győzelme Barcelonában
Vízipóló: FTC – NC Barcelona 6:3 (2:1) Erős iram volt...
Háboru a levegőben Háboru a levegőben
Három évvel ezelőtt egész Angliát lázba hozta egy könyv, melyhez sir...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98