Dtum
Login with Facebookk
HIRDETÉS
1929 | Március

Elkészült az új Közszállítási Szabályzat tervezete

Szövetségünk már évek óta sürgeti a közszállítási szabályzat reformját.
A sok felterjesztett határozati javaslatokban levő kívánságokat végre méltányolta a kereskedelmi miniszter és elkészíttette az új Közszállítási Szabályzat tervezetét. Ennek lényeges tartalmát a következőkben módunkban áll ismertetni:

A tervezet értelmében a szabályzat hatálya alá tartoznának mindazok az ipari, mezőgazdasági, erdészeti és bányászati szállítások és munkálatok, amelyek az állam terhére vagy költségére teljesítendők. Nem tartoznak a szabályzat hatálya alá a törvényhatóságok és községek szállításai és munkálatai, melyeknek vállalatba adása iránt a belügyminiszter által kiadott, külön közszállítási szabályzat intézkedik. 

A vállalatbaadásnak módjai a következők volnának: nyilvános irásbeli versenytárgyalás, végül szabadkézből való beszerzés. A zártkörű pályázat ott kerülne csak alkalmazásra, ahol országos érdekű munka végzéséről volna szó, ahol tehát a korlátlan verseny megokolatlan, sőt veszélyes volna, továbbá akkor, ha a szállítás, illetőleg munka értéke 6000 pengő alatt marad.

Szabadkézből történnék a munka kiadása, ahol csak egy vállalat jöhet számba, végül pedig, ha a munkaalkalom a kisipar, vagy háziipar termelő szövetkezeteinek volna fenntartandó. Részletesen szabályozza a tervezet a pályázat kiírását, a hirdetés alakját és tartalmát, tovább a szállítási és munkafelvételek és az ajánlati mintát. 

A bánatpénz intézményét a tervezet fenntartja.
Összegét 250.000 pengőt meg nem haladó szállításnál az érték két százalékban, azon felül pedig a különbözetre az érték egy százalékában maximálja. Nincs helye a bánatpénz követelésének a kisiparosokat érdeklő szállításnál, ha a munka értéke 15.000 pengő alatt marad, vagy ha a bánatpénz nem tenne többet 300 pengőnél. – A bánatpénz elsősorban készpénzben, vagy 15.000 pengő erejéig elismert pénzintézeti betétkönyvvel tehető le. 

Az ajánlatok odaítélése felett szakbizottság dönt, mely legalább öt tagból kell, hogy álljon. Általában az összes közszállítási ügyek felett pedig a felügyeleti jogot és az ellenőrzést a Közszállítási Tárcaközi Bizottság fogja gyakorolni. Az odaítélésnél nem kötelező a legolcsóbb ajánlat elfogadása. Megfelelő módon gondoskodik a tervezet a helyi ipar előnyben részesítéséről a kisebb szállításoknál. Igen behatóan tárgyalja a tervezet az úgynevezett generálvállalkozások ügyét és itt is intézményesen gondoskodik arról, nehogy az ilyen vállalkozások elvonják a szakmabeli ipar elől a munkaalkalmakat. 

A külföldi ajánlat elfogadását a tervezet a kereskedelmi miniszter előzetes hozzájárulásához köti. A szerződésekről szóló rész szabályozza a kötbérek kikötésének kérdését is. 

A teljesített közszállítások után járó követelések a tervezet szerint sürgősen kiegyenlítendők. Ha a szállító fél követelése 100.000 pengő alatt marad, a fizetés 30 nap alatt, ha pedig ezen felül van, akkor 60 nap alatt eszközölendő. A határidő a munka befejezésétől, illetőleg a teljesítéstől számítható. 

A tervezet befejező része arról intézkedik, hogy az összes közszállításokról kimutatások készüljenek, hogy a lebonyolított közszállítások ellenőrizhetők és a legközelebbi jövőben várható közszállítási munkaalkalmak megállapíthatók legyenek. 

A kereskedelmi miniszter tervezetét az érdekképviseletek már megkapták. Március 11-én ebben az ügyben értekezlet lesz a kereskedelmi minisztériumban és bizonyos, hogy a termékeny bírálat eredményének hasznosításával sikerül az új közszállítási szabályzatot olyan alakba önteni, amely gyakorlati alkalmazása során valóban értékes iparfejlesztési eszközzé válik és a jövőre kiküszöböli az úgynevezett közszállítási panaszokat.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


HIRDETÉS
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Az ivóviz tisztitása Az ivóviz tisztitása
Az európai világvárosok közül Szent Pétervár volt az első, amelynek...
Gyapjuért fonalat kérnek az erdélyi községek háziszövésre Gyapjuért fonalat kérnek az erdélyi községek háziszövésre
Az erdélyi községek az EMKÉ-t, a gazdasági egyesületeket és a...
Ligeti Miklós kiállítása Ligeti Miklós kiállítása
Ligeti Miklóst eddig a lágy finomságuk, az ötletesség, az...
A csempésző aviatikus A csempésző aviatikus
A maubeugie repülőtéren, nem messze a belga határtól a minap...
Olaszország megakadályozza, hogy a ruhrvidéki események zavart okozzanak a dunai országokban Olaszország megakadályozza, hogy a ruhrvidéki események zavart...
Római jelentés szerint Mussolini miniszterelnök kijelentette a...
Anglia és India viszonyának elmérgesedése Anglia és India viszonyának elmérgesedése
Óriási többséggel fogadta el a kongresszusi párt pániindiai...
Friedrich szerint a parancsuralmi szándékot alacsonyrendűségi érzet szüli Friedrich szerint a parancsuralmi szándékot alacsonyrendűségi érzet...
Tolber János, a pestkörnyéki választókerület kereszténypárti...
Radioaktív sugarak megfigyelése hang útján Radioaktív sugarak megfigyelése hang útján
Greinacher az elektroncsöves rezgéserősítőt arra használta fel, hogy...
Lauber Dezső nyerte Brioniban a húsvéti golfhét főszámát Lauber Dezső nyerte Brioniban a húsvéti golfhét főszámát
A Brioni Guid Cup-ot, az ottani Húsvéti Nemzetközi Golfhét főszámát...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98