Dtum
Login with Facebookk
1943 | Július

Európának Amerika felé nyíló kapujában zajlik a történelem legnagyobb vihara

Hammerfest-tól Biarritz-ig vonul a harci zaj Európa óceáni partjain

Az amerikai inváziós tervekkel kapcsolatban a világháború kialakulását figyelemmel kísérő Európának legnagyobb részé a tenger felé nyílik. A tengerpart lakossága állandóan történelemalakító nép, talán éppen azért, mert állandóan támadásoknak van kitéve s így a védekezőkényszer különlegesen kialakította bennük az államalkotó és államfenntartó képességeket. Az atlanti partvidék a mostani világháborúban heves küzdelmek színhelyévé vált Harnmerfest-től egészen Biarritz-ig. A parti védelem vagy a támadás a part természetes körülményeitől függ.

Ebből a szempontból a norvég tengerpart védi legjobban a Skandináv-félszigetet a támadások ellen. A hosszú partot az ősrégi Kaledónia-hegyrendszer alkotja, amelynek egy része elsüllyedt, de a fennmaradó tömbje védi Norvégiát. A jégkorbeli gleccserek alakították ki itt a partot, a kövezetet lekoptatták; azonban a partvidéknek több mint háromnegyed része alkalmatlan a földművelésre. A legészakibb Kirkenestől Kristiansundig több mint két ezer kilométer - azonban, ha a fjordok öbleit is beleszámítjuk, akkor nyugodtan húszezer kilométernek számíthatjuk ezt a parti vonulatot. A partokat nem lehet észrevétlenül megközelíteni; de annak a hajónak sem kényelmes a sorsa, amely esetleg védelmében egészen közel kerülne n parthoz.

A vízből kiálló kemény sziklahátak, a sérek ugyanis százezer számban fenyegetnek kilyukasztással a legjobban megépített hajószerkezeteket is. Benépesedésre ez a vidék annál alkalmatlanabb, mert a partszegély közelében rögtön magasan égbe emelkednek a lakatlan és kopár fennsíkok. 1000-2000 méter magasban. Itt vannak Európa legnagyobb hó- és jégmezői s a partvidékek mögött nem fejlődött ki mögöttes gazdasági terület. A városok is csak a fjordoknál épültek fel, hiszen nem a földből, hanem a tengerből élnek. A Golf-áramlat miatt nem fagy be a tenger; a melegáramlás kitűnő hajóutat biztosit a félsziget felé.

A norvég partvédelem minden rendelkezésre álló eszközzel megakadályozza a partraszállást és biztosítja a partmenti kereskedelmi hajózást, hiszen a norvég partmenti hajóutak nagyon fontosak, márcsak a bányatermékek elszállítása miatt is. Bergen közelében egy millió tonna piritet termelnek a norvégek s ezzel csaknem túltesznek Japán pirittermelésén is. Az évi egymillió tonna pirittermelés mellett a nikkel, a titán, a bauxit és a kőolaj Norvégia főtermékei; az ipartelepek nagy részét vízierővel tartják üzemben: különösen alumíniumgyáraikat, amelyeknek termelése Európában a második helyen áll.


Azok a norvég tengerparti részek, amely most haditerület, a legjobb halászterületek és az itt működő norvég halászat eredménye az az óriási halkivitel, amely a 150 millió pengőt közelítette meg évenként, amikor még nem dúlt a háború.

A népek történelmi sorsának kialakulásában az Atlanti-partvidék déli vonulata is heves küzdelmek színhelyévé vált. A Skagen-foktól Calais-ig 1100 kilométert tesz ki a partvonulatok hossza. A folyók torkolata sok ágra bomolva ömlik a tengerbe. A La Manche-csatorna pusztuló partjaiból keletkező hordalékból dombvonulat keletkezik és a dagály finom homokot hagy apálykor a parton, amelyet a szél mint buckasorokat lassan vándoroltat tovább. A buckák, vagy hollandul dűnék, 50 kilométerre is megnőnek és mint természetes védőgátak mögött, termékeny földek keletkeznek. A tenger hullámzása és árapálya romboló és építőmunkát egyaránt elvégez és az egész partvidéknek tulajdonképpen az árapály a legjobban működő természeti tényezője; tőle függ a partvédelem, a parti hajózás és a kikötőépítés egyaránt.

Ha a tengerparton bársonyos föveny van, akkor világhírű fürdők keletkeznek az ilyen helyeken; de a partvonulat éppenígy kényelmetlen is lehet. A folyótorkolatokba nehezen juthatnak fel a hajók, mert a parti ütegek torkában szabad célpontot jelentenek, zátonyra és aknamezőre futhatnak. Ha esetleg mégis ki tudnának a tengerparton kötni, a szárazföld felé való előnyomulás majdnem a lehetetlenséggel határos, hiszen az árapály-kimosta föld és a feneketlen iszap felületén a modern hadászat egyetlen járműve sem tud mozogni.

Az 1942 augusztusában megkísérelt angol partraszállás Dieppe-nél ezek miatt az okok miatt teljesen meghiúsult. Ezen a partvidéken alakultak ki a kikötővárosok, amelyek közül Hamburg, Bréma, Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen, Calais, Ostende, Dünkirchen a legismertebbek; de ezek mellett még egész sor kisebb kikötőváros keletkezett s ezeknek a különleges településeknek a foglalkozási, szokásai, életszínvonala és kultúrája annyira jellegzetes, hogy Teleki Pál gróf egész Nyugat-Európa kultúráját kikötővárosi kultúrának nevezte el. A kikötővárosok helyzeti energiája a mellettük tengerbe ömlő folyók miatt is rendkívüli erővel fejlődött ki.


A franciaországi partvidék Calais-tól Biarritz-ig 1600 kilométerre nyúlik. A normandiai partvidéken a halászat fejlődött ki a legnagyobb mértékben s a flandriai partiőrségek, csapdák és rejtett ütegek akadályoznák meg az esetleges támadásokat. Bretagne nyugati partján a legnagyobb a dagály; a sziklás, csipkézett parton 10 métert is meghalad a tengervíz felemelkedése dagály idején.

A harci zaj Európa Atlanti-óceáni partján ma arra figyelmeztet, hogy sorsdöntőbb vihart még nemigen látott földrészünk is az Amerika fele nyíló távoli földek kapujában fog talán a mostani világháború sorsdöntő ütközete lezajlani.
E. J.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A tenger felől ilyen a tengeralattjárók szállodája Épül a tengeralattjáró-hodály az atlanti parton  Eltávolították a betonvendégfalat, a tenger vize szabadon özönölhetik be a betonhodályba
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Hevesi Sándor új darabja Hevesi Sándor új darabja
Hevesi Sándor, mint drámairó, igen ötletes, jó dialogot sző, elmésen...
Hátsó lépcső Hátsó lépcső
Huszonkét novella. Apró csalódások, tragédiák, emlékek, figurák....
Galambos a marathoni bajnok Galambos a marathoni bajnok
Magyarország 1931. évi marathoni futóbajnokságát vasárnap futották...
Szinésznevelés Szinésznevelés
Igen tisztelt Szerkesztő úr! Szives felszólitásának, ime eleget...
Száz dollárért köszönt a rendőrség köszönő-embere Száz dollárért köszönt a rendőrség köszönő-embere
A főkapitányságon néhány hét óta mindennapos vendég volt egy elegáns...
Leltározás a párisi templomokban Leltározás a párisi templomokban
Az egyház és állam szétválasztásáról szóló törvény végrehajtásának...
A Magyar közgazdasági társaság előadása A Magyar közgazdasági társaság előadása
A társaság ma Láng Lajos valóságos belső titkos tanácsos elnőklése...
Fenyeget a körözött britanniás Fenyeget a körözött britanniás
Kmetty Károly volt britanniás elleni bűnügyben a budapesti rendőrség...
Új holttenger
Sven Hedin, a hirneves svéd utazó, Tibetben nagy sóstengert talált,...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98