Dtum
Login with Facebookk
1943 | Október

Kassák Lajos novelláskötete

 Stílus

Ennek a novelláskötetnek egyes darabjait Kassák évek terméséből válogatta, s noha az elbeszélések érlelő időben keletkeztek, olyan egyforma égetésüek, akár az egy kemencében hevített cserépedények. A kötet nem ismertet meg új Kassák-arccal. Ez az arc már jóideje a tudatos kifejezést a stilizáltság szigorát öltötte magára Kassák nem egyszerűen egyszerű, szándékosan és bonyolultan az. Látásban megmaradt naturalistának, de kifejezésben megváltozott.


Novellái fametszetekre emlékeztetnek, - a kemény anyagba csak erős nyomással véshette bele az alakok raj-zát, zárt, kissé ünnepélyes tartást választott számukra. Alakjai szomorúak, szelídek és bőbeszédüek, mintha éppen egy gyászszertartásról értek volna haza. Kis emberek, jelentéktelen polgárok, munkások, nagyrészt kopottak ványadtak, öregek, - derék könyvügynök, nyugdíjas hivatalnok, albérleti szobában didergő, kopasz agglegény, angolkóros suszterinas, vén, becsületes kocsis. A férfiakhoz illenek a nőalakok is. – özvegy gyümölcskereskedőné, dolgozó vénasszonyok.

 

Kassák igen komolyan beszél róluk, elnézéssel, szelíd közönnyel, mindden gúny és mosoly nélkül. Elmondja, milyen is ez az ember, – ha figuráit életüket mondhatja el velünk, - időz olcsó öltözékük darabjainál, a tárgyakat is pontosan megjelöli, amelyek körülveszik őket. Szinte beleszoktatja az olvasót a figurák élettájába. Lassan, türelemmel árnyal, rajzzal tölti meg az első, nagyobb vonalak belül keletkezett üres tereket is. S ha elkészült a portré, ha ismerjük már hősünket, kissé elfordítja a modellt. Ez az a pillanat, amikor az élet válaszútjára érnek.

 

De most sem gesztikulálnak, nem kiáltanak, vagy sírnak, nem tüzesednek át, arcuk is alig rándul meg. Nem tragikus hősök s maguk is tudnák: nem illik hangoskodniok. De éppen azzal válnak megrendítővé, ahogyan szótlanul visszafordulnak, átlépnek reményeiken vagy belezuhannak az előttük megnyíló szakadékba. Az öregedő könyvügynök megkéri egy özvegyasszony kezét s döbbent csodálkozással hallja; kosarat kapott. Ennyi a novella, semmivel nem több. A történés mindig csak alig észlelhető áramlás. - kis rés nyilik egy élet egy formaságán, ezen a résen behatol a idő, a mult valahogyan átvilágosodik, s minden élet nagy és megrendítő, ha egészében látjuk.


Szorongató, hogy az emberek nagy pillanattai minden kis eseménynek. Még egy gyilkosság is inkább furcsa, holdkóros játék, - a gyilkos, fiatal férj, egy társával malmozik, később betér a közeli játékosboltba, falovacskát vesz, húzza maga után az utcán, minden ablakból s kapualjból rendőrök lesnek rá, de ő megtéveszti őket, a bolondot mímeli, - nyilván az is. Valamennyi novella közös parancsára hallgat, egy erdő békés és részvétlen csendje alszik bennük.


Kassák prózája a látás élményével szól hozzánk, - mindig erős rajző képeket rezzent meg. Apa és fia kilovagolnak, egy ideig egymás mellett ügetnek, azután a fiú megmondja apjának, hogy elmegy, nem akar a birtokon élni, feleségül veszi a lányt, akit szeret. Megállnak, a két ló szembefordul, mintha vitézi tornára készülődnének. Amikor az apa kimondja a döntő szót; „nem”, - a lovak még barátságosan harapdálják egymást. Most a fiú lova farol, háttal fordul a másik lónak, lépésben a ház felé indul. Üget, - végül vágtatni kezd. A kis drámát a két állat mozgása fejezi ki, - olyan, mint egy tánc. Mint a némajáték.


A mondatok lassúak, a hang mély, - nyelvünk egy árnyalattal sötétebbé válik, akár a régi bútorok fénye. Hasonlatokat ritkán használ, azok sem csillognak különösképpen; igazi erényük: pontosak. De egy-egy szónak néha különös helyzeti energiája van, megjelöli két ember viszonyát. - Az öreg paraszt elmondja, hogyan segít neki az úr kerti munkája közben: „Szép, hegyes orrú cipőjét rányomja az ásó fokára, könnyen hajló derékkal veti ki a földet a helyéből.” Magyarázzuk-e a „szép. hegyes orrú cipő” kifejező fényét?


Legszebb novellája egy kisfiú története. Ez a kisfiú falun nyaral, valamelyik délután egy férfit lát az utcán, - a férfi furcsa, eleven-dolgot tart kezében. Megkérdi: mi az, hol vette? A férfi megmondta: harcsa, a hegyen fogta. Ő, a kisfiú is foghat harcsát, ha felmegy a hegyre, leteszi sapkáját a földre és azt mondja: „bim, bim”. A kisfiú elindul, alkonyodik, mire a hegyre ér. Leteszi sapkáját, azt mondja: bim, bim - s nem talál semmit. Ez a szinte együgyű történet furcsán szorongató.


Ez a szorongás és telítettség a Kassák-novellák titka. Átgondol, tudatos, kiszámított hatású írások, de ha egy-egy novella bágyadtabb percben születik, lassúságában, körülményességében álmossá válik. Tónusban mind egyeznek, mégis igen különböző színvonalúak. Furcsa, de ez a jelző: „civilizált” - minden írónk közül talán Kassákot jellemzi legjobban. Tartózkodó, szerény, öntudatos, konzervatív: tiszteli a műfaj írott szabályait. S milyen komoly érdem, ha végül egy írás úgy kifogástalan hogy fel sem tünik a hibátlansága.
Kádár Erzsébet

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98